Gå til innhold

Noen som kjører Linux på PS3?


LucarioX

Anbefalte innlegg

Flere enn meg som kjører Linux på PS3? Selv har jeg kjørt Yellow Dog 6.0 i en måned nå, synes det fungerer greit. Ikke kjempe raskt, men fungerer greit til surfing på TVen. Mye bedre enn PS3 sin standard nettleser. Hvilken distro kjører dere? Noen som har noen programer å anbefalle? Har ikke funnet så mye som fungerer på Yellow Dog, bare fått installert nyeste versjon av Opera. Litt synd at Ubuntu og Fedora ikke fungerer med Wlan på PS3, er vel mye større utvalg av programer og stash til de?

 

Mvh,

Ny Linux bruker B)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt en stund på Linux på PS3, men har ikke helt hatt nytten, og man får ikke akselrert grafikk, så mye av poenget går bort. Hadde uansett vært veldig moro å få modifisert min favorittdistro, Arch, til å kjøre på PS3 :D Må man formatere hele harddisken for å få gjort plass til linux? repartisjonering etc ...

 

Synes forresten det er veldig bra av Sony å i det hele tatt gi oss muligheten til å installere et annet OS :D

Lenke til kommentar
Har tenkt en stund på Linux på PS3, men har ikke helt hatt nytten, og man får ikke akselrert grafikk, så mye av poenget går bort. Hadde uansett vært veldig moro å få modifisert min favorittdistro, Arch, til å kjøre på PS3 :D Må man formatere hele harddisken for å få gjort plass til linux? repartisjonering etc ...

 

Synes forresten det er veldig bra av Sony å i det hele tatt gi oss muligheten til å installere et annet OS :D

Grafikken får du vel ikke noe særlig ut av nei, men fungerer veldig fint til surfing på nettet :)

 

Får forresten ikke spilt av MP3-filer i YDL, står at jeg mangler codecs. Noen som vet hvor jeg skaffer det? Hadde jeg bare hatt muligheten til å spille av musikk og DivX filer hadde dette blitt en ganske perfekt stue PC ^_^

Lenke til kommentar
Har vurdert å installere Linux på PS3en, men har ikke fått gjort det enda. Målet er da at den skal brukes til tyngre regneoppgaver, men ser for meg at det kan være vanskelig å finne programmer til maskinen. Tror det er slitsomt å programmere til Cell selv.

 

Mja, trenger ikke nødvendig å være så tungt. Kan jo bli et problem om GCC ikke fungerer skikkelig på PPC (Cell er vel en modifisert utgave av PPC?) Tror PPC er ganske godt støttet av Linux-miljøet :p

 

Får forresten ikke spilt av MP3-filer i YDL, står at jeg mangler codecs. Noen som vet hvor jeg skaffer det? Hadde jeg bare hatt muligheten til å spille av musikk og DivX filer hadde dette blitt en ganske perfekt stue PC

 

Hmm ... Er nok bare et spørsmål om kompilasjon og manuell installasjon tror jeg. Yellow Dog vil nok ikke gi ut pakker av det siden det er lukket software, men f.ex. Mint har ferdige pakker klar til sånne kodeker i hvertfall.

Lenke til kommentar
Mja, trenger ikke nødvendig å være så tungt. Kan jo bli et problem om GCC ikke fungerer skikkelig på PPC (Cell er vel en modifisert utgave av PPC?) Tror PPC er ganske godt støttet av Linux-miljøet :p

Rimelig nytteløst å programmere rett til PPC, koden vil kjøre fint på PPEn, men man får ikke benyttet SPEene. For å utnytte disse er det nødvendig å parallellisere tunge regneoppgaver.

Lenke til kommentar
Hmm ... Er nok bare et spørsmål om kompilasjon og manuell installasjon tror jeg. Yellow Dog vil nok ikke gi ut pakker av det siden det er lukket software, men f.ex. Mint har ferdige pakker klar til sånne kodeker i hvertfall.

Så....hva gjør jeg da om jeg vil spille av disse filene? Får ikke installert VLC Media Player heller <_<

Lenke til kommentar

Bruk PMS (Playstation Media Server) og stream filene til PS3-en over nettverket. .mp3, .flac, .wma, .mkv, .avi ++ fungerer strålende, og du trenger ikke installere noe tredjeparts programvare på PS3-en.

 

Edit: For min del er det en skikkelig web browser og nes/snes-emulator som gjør at jeg en dag vil installere Linux på PS3-en.

Lenke til kommentar
Bruk PMS (Playstation Media Server) og stream filene til PS3-en over nettverket. .mp3, .flac, .wma, .mkv, .avi ++ fungerer strålende, og du trenger ikke installere noe tredjeparts programvare på PS3-en.

 

Edit: For min del er det en skikkelig web browser og nes/snes-emulator som gjør at jeg en dag vil installere Linux på PS3-en.

Dette går som regel bra, men det finnes en lite hake med streamingløsningen: Per i dag støtter ikke PS3 "soft subs". Dvs. at med mindre underteksten er rendret som en del av filmen, så må dette gjøres under streamingprosessen. Dette stiller ekstra krav til streamingserveren (har C2D E6600 og går bra å streame 720p H.264 kodet film i MKV-container) siden filmen må transkodes. Dette vil følgelig føre til et kvalitetstap, selv om det ikke er veldig synlig. Uansett; når man først har HD-materiale så ønsker man også å få mest mulig ut av det.

 

Den løsningen jeg har prøvd bruker en kombinasjon av FFMpeg, MEncoder og tsMuxeR. MEncoder brukes til å transkode film i tilfeller hvor dette er nødvendig. Dette kan være fordi man ønsker å bruke undertekster eller spille av film som er kodet i et format som PS3 ikke støtter. PS3 støtter ikke MKV-containeren, men tsMuxeR kan brukes til å hente ut lyd- og bildestrømmen. Sistnevnte er som regel kodet i H.264, noe som PS3 støtter. Lyden er ofte MP3, AAC eller AC3. Denne løsningen gir beste resultat, men man får da altså ingen undertekst.

 

Slik jeg har forstått det så støtter PS3 undertekster i et spesielt proprietært format (og jeg er usikker på hvordan dette kan kombineres med "egne" filmer).

Lenke til kommentar

På skjermbildet så ser du at MEncoder får prioritet. Det vil si at filmen transkodes med undertekst.

 

Flytt TSmuxer opp til toppen, så vil denne brukes til å "demuxe" filen. Da er det ingenting som må transkodes (så lenge lyd- og bildekodek støttes av PS3), men der har ikke jeg noen mulighet til å få med undertekster.

 

(Hvis MEncoder støtter filmklippet, noe den alltid gjør, og MEncoder ligger øverst på listen så vil denne alltid brukes)

 

For å bekrefte at underteksten "brennes" fast i filmen kan du prøve å trykke på undertekstvalget i avspilleren på PS3-konsollen. Sjansen er der for at du vil få melding om at det ikke finnes noen undertekster.

Lenke til kommentar
Mja, trenger ikke nødvendig å være så tungt. Kan jo bli et problem om GCC ikke fungerer skikkelig på PPC (Cell er vel en modifisert utgave av PPC?) Tror PPC er ganske godt støttet av Linux-miljøet :p

Rimelig nytteløst å programmere rett til PPC, koden vil kjøre fint på PPEn, men man får ikke benyttet SPEene. For å utnytte disse er det nødvendig å parallellisere tunge regneoppgaver.

 

Er SPEene vitale for ytelse på PS3? Trodde SPEene var hjelpeprosessorer som spesialiserte seg på slike oppgaver.

 

Selv får jeg ikke PS3 Media Server til å funere ordentlig så det er egentlig ikke noe alternativ for meg. Ingen som vet hvordan jeg kan spille av MP3-filer i YDL 6.0?

 

Hmm ... Tror du kan prøve å installere lame om det går :p. Siden den i hvertfall kan encode og decode mp3-filer regner jeg med at andre programmer kan bruke den funksjonaliteten. Kan hende du på kompilere lame fra source siden YDL tydeligvis ikke liker mp3 :p

Fant en link til VLC http://www.ps3news.com/forums/ps3-linux-ne...-0-a-46079.html ... Litt gammel YDL men ... Kanskje det funker :p

Endret av Maister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...