Gå til innhold

Bitcoin: En digital, anonym, uregulert og desentralisert valuta


Warz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ser etter er det også en Altera-brikke på kortene. Kan tenke meg til at det er den som står for tildeling av oppgaver og generering av tilfeldig data.

 

 

Nå utvikler jo verken nVidia eller AMD brikker spesielt for Bitcoin mining, eller SHA-256 for den saks skyld. Så det er jo ikke utenkelig at man med en ASIC kan oppnå bedre ytelse på en bestemt oppgave enn GPGPU. Dog vet jeg ikke hvordan disse brikkene er oppbygd.

Men det som er sikkert er at hvis disse virkelig eksisterer så er det bare et tidsspørsmål før det ikke lønner jeg med disse heller.

 

Det ser forsåvidt ut som de har begynt å sende Butterfly-maskinene ut nå, eller så er svindelen ekstremt innviklet og godt planlagt.

ASIC kan selvsagt oppnå høyere ytelse per Watt og transistor enn generelle GPUer, men det er noe som ikke stemmer her. Husk at AMDs GPUer har veldig høy effektivitet allerede, og SHA256 er en rekke av veldig enkle operasjoner.

 

Hvis boksen skal kunne levere 50 GH/s, og den har f.eks. 16 stykk ASIC, så betyr det 3.125 GH/s per brikke. En teoretisk perfekt brikke vil klare en hash per klokke vil da kjøre på 3.125 GHz, men det vil innebære en pipeline i ASICen på 128 steg, og en inn-og ut-databuss som er 256-bit, med mindre denne har høyere klokkefrekvens. Inn-databussen må kanskje være ennå større, jeg vet ikke hvor store blokkene er. Forestill deg et lite PCB med 16 av disse brikkene, hvordan i all verden skal de klare å få levert data til de? Og bare generering av tilfeldig data til 50 GH/s er i seg selv en kjempejobb. Jeg kan ikke se for meg at en brikke genererer noe annet en inkrementell data i det tempoet. Hvis de klarer å levere et produkt som er i nærheten av det som de lover så vil det være tiårets ingeniørbragd.

 

Hvis det er noe hold i produktene, så tror jeg det er en alvorlig kommafeil her. Jeg fatter ikke hvordan det vil være mulig å levere annet enn en brøkdel av dette her.

 

Men jeg er også interessert i å vite hvordan de har fått råd til å kjøre noen produksjonsrunder med wafere, slikt koster veldig fort millioner.

 

Og så har vi den megaboksen på 1.5 TH/s, som i skrivende stund tilsvarer 1.8% av all hashrate, og i februar ville det tilsvart 6%. Hvis de leverer litt over 56 slike bokser vil attraktiviteten for å bruke slike til mining halveres, for økning i mining øker vanskelighetsgraden. Så vidt jeg vet kostet disse boksene cirka 175.000 kr stykker, og siden disse vil bli mindre verdifulle for hver dag som går (fordi global hashrate går opp og antall blokker per dag går ned). I alle tilfeller jeg har sett hvor en bedrift har en finansiell drift som ikke går opp og er for god til å være sann så er det snakk om noe som begynner på "s" og slutter på "vindel".

Lenke til kommentar

ASIC kan selvsagt oppnå høyere ytelse per Watt og transistor enn generelle GPUer, men det er noe som ikke stemmer her. Husk at AMDs GPUer har veldig høy effektivitet allerede, og SHA256 er en rekke av veldig enkle operasjoner.

 

Hvis boksen skal kunne levere 50 GH/s, og den har f.eks. 16 stykk ASIC, så betyr det 3.125 GH/s per brikke. En teoretisk perfekt brikke vil klare en hash per klokke vil da kjøre på 3.125 GHz, men det vil innebære en pipeline i ASICen på 128 steg, og en inn-og ut-databuss som er 256-bit, med mindre denne har høyere klokkefrekvens. Inn-databussen må kanskje være ennå større, jeg vet ikke hvor store blokkene er. Forestill deg et lite PCB med 16 av disse brikkene, hvordan i all verden skal de klare å få levert data til de? Og bare generering av tilfeldig data til 50 GH/s er i seg selv en kjempejobb. Jeg kan ikke se for meg at en brikke genererer noe annet en inkrementell data i det tempoet. Hvis de klarer å levere et produkt som er i nærheten av det som de lover så vil det være tiårets ingeniørbragd.

Nå kan jeg ikke noe om pipelines, eller brikkedesign generelt så jeg spør. Er det ikke mulig å ha flere pipelines på færre steg?

 

Hva kostnad angår så ser det ut til at det varier med metoden som brukes. EFF sin Deep Crack brukte 1856 ASIC-er og kostet i 1998 USD 250 000.

Så det er ikke utenkelig at det er mulig for disse Butterfly Labs med flere å utvikle disse brikkene. Hvorvidt dem har gjort det eller ikke gjenstår å se, men så vidt jeg kan se, så ser det ut til at enkelte har fått boksene sine. Dog er det uansett som du sier, ingen gevinst for dem som får boksen sin sent. Så om noen her vurderer å kjøpe en, ikke gjør det. Du havner bakerst i køen og vanskelighetsgraden vil øke så mye at det ikke vil lønne seg innen rimelig tid (hvis det kommer til å lønne seg i det hele tatt).

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Nå kan jeg ikke noe om pipelines, eller brikkedesign generelt så jeg spør. Er det ikke mulig å ha flere pipelines på færre steg?

Men da trengs det ennå større databuss inn og ut. Jeg vil minne om at GTX Titan f.eks. har 384-bit totalt til minnekanaler, forestill deg 16 små brikker som hver trenger minimum 256 inn og ut, trolig mer avhengig av størrelse på blokker.

 

Jeg prøver å få frem at det må være i det minste en faktorfeil inn i bildet her.

Lenke til kommentar

Men la oss se på hva andre ting en teoretisk boks på 1500 GH/s kunne klart (dvs. den største fra Butterflylabs).

1 boks kunne på 1 døgn prøve alle passord (av normale tegn) opp til cirka 10 tegn

Så hvis noen (privat eller offentlig) virkelig ville knekke passord så kunne de investert i en kraftig maskinpark og bruteforcet mye rart med SHA-256 selv om det er saltet.

Lenke til kommentar

SI du kjører CFX med fire HD 7970, og ønsker å mine noe bitcoins, men samtidig spille en gang i ny og ne. Trenger du da å deaktivere Crossfire, eller går det å sette mining på "pause" relativt enkelt og raskt?

 

Og kanskje litt off topic, men si du nå hadde 7 stykk HD 7970, hvor fire av dem var i Crossfire (om overhode mulig?). Ville du kunne minet med alle 7 kortene, og når du spiller så pauser du tre av dem?

Litt usikker på hvordan funksjonaliteten til applikasjonen vil funke.

 

Alternativt om jeg har fire HD 7970 for CFX, og så tre andre AMD GPUer man finner liggende.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tipper det enten er tilfeldig generert, eller bare en kryptert kode for brukernavnet ditt (som du også alternativt kan bruke).

 

Nr2 er jo også interessert i å vite. Ser at Mt.gox har et forholdsvis ryddig system virker det til, men trengte å aktivere mulighet for utenlandske transaksjoner manuelt via telefon, så det blir senere.

Lenke til kommentar

Tipper det enten er tilfeldig generert, eller bare en kryptert kode for brukernavnet ditt (som du også alternativt kan bruke).

 

Hvordan kan den være tilfeldig generert? Da har de ingenting som forsikrer seg mot duplisering. Og du har aldri noe brukernavn.

Lenke til kommentar

Har jeg ikke? Jeg logger inn daglig med brukernavn, og fikk en ID etter jeg registrerte, så syntes det hørtes logisk ut men ...

Enten det er lommeboken min eller MT.gox.

 

Og med tilfeldig så mener jeg selvfølgelig ikke 100 % random sett fra et teknisk standpunkt. Det er jo selvsagt umulig.

Men at du fikk et serienummer som har blitt kryptert eller noe i den duren. Dette vil for et menneske fremstå som "tilfeldig".

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Lommeboken min har ingen innlogg, jeg ser man kan ta backup av den og sette ett passord på den, men det er det.

Jeg regner med at det er maskinen den blir installert på som er en del av IDen her, noe som kan bety at vist man installerer lommeboken på 2 maskiner og ikke gjør noe mer, så har man 2 separerte lommebøker.

 

Ser nesten sånn ut.

Lenke til kommentar

MT.Gox ID og Bitcoin wallet ID har ingen ting med hverandre å gjøre. En Bitcoin address er tilfeldig generert med blant annet ECDSA algoritmen.

 

Since Bitcoin addresses are basically random numbers, it is possible, although extremely unlikely, for two people to independently generate the same address. This is called a collision. If this happens, then both the original owner of the address and the colliding owner could spend money sent to that address. It would not be possible for the colliding person to spend the original owner's entire wallet (or vice versa). If you were to intentionally try to make a collision, it would currently take 2^107 times longer to generate a colliding Bitcoin address than to generate a block.

 

src

Lenke til kommentar

Men er IDen du logger deg på MT-Gox den samme som Bitcoin addressen da? (har glemt ID'en og bruker bare brukernavn, så har ikke sjekket)

For jeg mente bare at jeg logger meg på Mt.Gox med et brukernavn, som også ga meg en eller annen form for ID-kode.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Da tipper jeg på at mottaker adressen du får når klienten har synket ferdig blir knyttet opp mot klienten på en måte.

Og siden det er ett random tall, så får man separerte lommebøker vist man installere på en annen maskin.

 

Høres logisk nok ut.

Lenke til kommentar
Og siden det er ett random tall, så får man separerte lommebøker vist man installere på en annen maskin.

 

Stemmer dette, det genereres en adresse for deg. Man kan også ta med seg adressen over til en annen maskin hvis man vil det. Men det er anbefalt at man genererer nye adresse for privacy. Det finnes mange Bitcoin generatorer både online og offline man kan bruke.

 

Jeg har ikke brukt Mt.Gox men på deres registreringsside fyller man ut blant annet username så det er to forskjellige ting. De genererer en adresse for deg som knyttes til din konto probably.

 

Dette er et eksempel på en Bitcoin adresse: '31uEbMgunupShBVTewXjtqbBv5MndwfXhb'

Lenke til kommentar

Har jeg ikke? Jeg logger inn daglig med brukernavn, og fikk en ID etter jeg registrerte, så syntes det hørtes logisk ut men ...

Enten det er lommeboken min eller MT.gox.

 

Og med tilfeldig så mener jeg selvfølgelig ikke 100 % random sett fra et teknisk standpunkt. Det er jo selvsagt umulig.

Men at du fikk et serienummer som har blitt kryptert eller noe i den duren. Dette vil for et menneske fremstå som "tilfeldig".

 

Mt.gox har ingenting med selve bitcoin teknologien å gjøre. Og nei du har ikke noe brukernavn når du åpner en ordentlig bitcoin wallet. Mt.Gox får adressene sine fra bitcoin systemet og har ingen kontroll på hva som blit gitt og de baserer seg derfor ikke på brukernavn etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...