Gå til innhold

Vurdering av kosthold


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg ønsker å gå ned i vekt og har derfor lagt om kostholdet endel, har holdt på en stund allerede, men jeg er litt usikker på om jeg spiser for lite/for mye hver dag. Jeg har for tiden en relativt passiv butikkjobb, det blir litt gåing, men egentlig ikke så veldig mye. I tilegg prøver jeg å få gått endel turer. I går gikk jeg en tur på omtrent akkurat en time. Tempoet her bør nok gå opp, jeg tror turen er ca. 5,5 (Google Maps, tror dog den ikke er helt nøyaktig http://bit.ly/eJweor ) kilometer, men med endel stigning. Denne har jeg tenkt til å gå hver dag før jeg skal på jobb.

 

Så over til kostholdet;

Frokost: Som oftest tre knekkebrød med gulost og agurkskiver. Men i dag f.eks bestemte jeg meg for å lage omelett med tre egg, en halv paprika, to små sjampinjonger, fem agurkskiver og fire skiver gulost.

Lunsj: 300g Tine Cottage Cheese, som oftest med ca. 80g syltetøy uten tilsatt sukker. Skulle tilsvare ca. 350 kcal. Dette er det eneste hele måltidet jeg har mellom 8:30 og 19 vanligvis(noen ganger 21).

Middag: Dene har jeg ikke alltid kontroll på, siden jeg bor hjemme og ikke lager denne selv, men jeg har inntrykk at det som oftest er forholdsvis sunt. F.eks i går var det 250g laksefilet med salat og ris.

 

Mellom måltidene går det som oftest i forskjellige frukt og grønnsaker. Pleier å spise 2-3 epler i løpet av dagen mellom frokost lunsj og middag. Hender også at jeg spiser en boks cherrytomater eller sukkererter også.

 

Hva tenkes det om dette? Det er mulig det blir en logg når jeg har fått strukturert dette litt mer.

 

Edit: I tilegg prøver jeg å drikke minst 1.5 liter rent springvann hver dag. Gjerne mer også, men ikke alltid jeg får hentet mer på jobb.

Endret av OlafG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kostholdet ser greit nok ut. Du spiser i hvert fall ikke for mye. Rask hoderegnet blir det vel et sted mellom 1700-2200 kcal, avhengig om du spiser omelett eller knekkebrød til frokost og hva du spiser til middag. Men hvor mye veier du, hvor høy er du og hvor driver du med noen form for annen fysisk aktivitet enn de kommende daglige gåturene dine?

 

En annen ting, er du motivert for å begynne med styrketrening? Da får du både lagt på deg muskler, samtidig som du forbrenner fett.

Lenke til kommentar

Kostholdet ser greit nok ut. Du spiser i hvert fall ikke for mye. Rask hoderegnet blir det vel et sted mellom 1700-2200 kcal, avhengig om du spiser omelett eller knekkebrød til frokost og hva du spiser til middag. Men hvor mye veier du, hvor høy er du og hvor driver du med noen form for annen fysisk aktivitet enn de kommende daglige gåturene dine?

 

En annen ting, er du motivert for å begynne med styrketrening? Da får du både lagt på deg muskler, samtidig som du forbrenner fett.

 

Hei, takk for svar!

 

Jeg er på jobb nå, og det er en stund siden jeg sist veide meg, så jeg skal komme med et tall i morgen.

 

Driver ikke med noen annen fysisk aktivitet annet enn turene nei. Det er vanskelig nok å få de inn i programmet(jobber 220+ timer i måneden vanligvis). Har dog et mål om å gå lengre turer på søndager og andre fridager.

 

Jeg kan godt begynne med styrketrening, men jeg er usikker på hvilke øvelser som er best/mest effektive, dette kan jeg gjerne gjøre på kvelden eller om morgenen rett før jeg drar på jobb. Har du noen tips her?

Lenke til kommentar

Kostholdet ser greit nok ut. Du spiser i hvert fall ikke for mye. Rask hoderegnet blir det vel et sted mellom 1700-2200 kcal, avhengig om du spiser omelett eller knekkebrød til frokost og hva du spiser til middag. Men hvor mye veier du, hvor høy er du og hvor driver du med noen form for annen fysisk aktivitet enn de kommende daglige gåturene dine?

 

En annen ting, er du motivert for å begynne med styrketrening? Da får du både lagt på deg muskler, samtidig som du forbrenner fett.

 

Hei, takk for svar!

 

Jeg er på jobb nå, og det er en stund siden jeg sist veide meg, så jeg skal komme med et tall i morgen.

 

Driver ikke med noen annen fysisk aktivitet annet enn turene nei. Det er vanskelig nok å få de inn i programmet(jobber 220+ timer i måneden vanligvis). Har dog et mål om å gå lengre turer på søndager og andre fridager.

 

Jeg kan godt begynne med styrketrening, men jeg er usikker på hvilke øvelser som er best/mest effektive, dette kan jeg gjerne gjøre på kvelden eller om morgenen rett før jeg drar på jobb. Har du noen tips her?

 

Når det gjelder å fettforbrenning så er det baseøvelsene (knebøy, benkrpess og markløft) som er påvist å gi best mulig forbrenning. I tilegg er dette knallgode øvelser for å bygge muskler, så sjansen er stor for at du får lagt på deg en god del muskelmasse i tilegg til at du brenner en del kalorier. Dog, dersom du har lite til ingen erfaring med styrketrening så kan det være utfordrende å begynne på et program basert på mye baseøvelser. Således ville jeg anbefalt deg et lett program i begynnelsen, men enkle øvelser, med mange repetisjoner, for å så begynne på et nytt program etter hvert som du får erfaring og begynner å få litt muskler.

 

Du finner mange slike programmer ute på nettet.

Lenke til kommentar

Kostholdet ser greit nok ut. Du spiser i hvert fall ikke for mye. Rask hoderegnet blir det vel et sted mellom 1700-2200 kcal, avhengig om du spiser omelett eller knekkebrød til frokost og hva du spiser til middag. Men hvor mye veier du, hvor høy er du og hvor driver du med noen form for annen fysisk aktivitet enn de kommende daglige gåturene dine?

 

En annen ting, er du motivert for å begynne med styrketrening? Da får du både lagt på deg muskler, samtidig som du forbrenner fett.

 

Hei, nå har jeg et tall til deg.

 

Jeg vet at jeg på mitt aller tyngste har vært på 136 (:O), men etter endel joggeturer i Tyrkia i sommerferien og overnevnte rute endel ganger på høsten så er dagens tall 124.5(målt etter turen, og en dotur, men før inntak av noe mat. Høyden som står i passet mitt er 186 cm, kan godt dobbeltmåle, men det har jeg ikke tid til i dag.

 

Det blir logg i løpet av uka, gidder ikke surre bort livet på å ikke gidde å prøve når det bare krever innsats og viljestyrke.

 

Mat i dag:

Omelett, med samme opskrift som dagen før. Grovt regnet skulle det tilsvare ca. 320 kcal(er dette helt feil?)

En halv kopp kaffe.

Et glass Tropicana Appelsinjuice(Hvorfor gadd jeg det?) - Unødvendig

Dette var ca. 08:45.

Har ikke spist lunsj enda, men i mellom her har det vært et medium Granny Smith-eple og et medium Red Delicious-eple i tilegg til 0,5l Farris Bris Mango.

 

 

Logg fra RunKeeper:

Turen varte ca 65 minutter, men jeg glemte å skru den av før jeg gikk i dusjen. Her har man jo også høydedata, og det forteller jo at det er endel stigning her.

http://runkeeper.com/user/olafg/activity/31481414

Endret av OlafG
Lenke til kommentar

Omelett:

 

gulost: (4x 33kcal)

egg (3x 80 kcal)

Paprika og sjampingjong er rundt 30 kcal per 100.

 

Anslår at omelett er rundt 420 kcal. Gulost er kaloribombe, bytt ut til mager gulost eller kutt den helt ut.

 

Jepp, juice er undødvenidg bruk av kalorier.

 

Frukt og grønt er bra snacks og til mellomåltider for å holde fettforbrenningen oppe. Grønn te og kaffe er det bare å helle nedpå med, men begrens kaffebrukten til maxiumum 5 kopper om dagen. Grønn TE er gull til alt.

 

"Det blir logg i løpet av uka, gidder ikke surre bort livet på å ikke gidde å prøve når det bare krever innsats og viljestyrke."

 

Knall motivasjon og viljestyre. Dette kommer du til å klare når du har en god innstilling. Good job!

 

Bare å skrive ned hva du spiser her, så kan vi få oppdatert det og regnet ut kcalvedlikeholdsbehovet ditt.

Lenke til kommentar

Frukt og grønt er bra snacks og til mellomåltider for å holde fettforbrenningen oppe.

 

Oida, her motsier du deg selv litt.. Driver ikke du på med PF? ;P

 

Grønn te og kaffe er det bare å helle nedpå med, men begrens kaffebrukten til maxiumum 5 kopper om dagen. Grønn TE er gull til alt.

 

Trodde det med grønn te kun var en myte jeg, har så langt ikke funnet noe kilder på det iallefall. Har du noen? :)

 

Ellers til TS;

 

Flott at du har startet et bedre liv, uten å vite hvordan du ser ut eller er bygd, så høres over 130kg MYE ut. Kan se ut som at du trenger å få i deg litt mer proteiner, samt knebøy og utfall er øvelser du trolig ikke trenger ekstra vekt til og kan gjøres hjemme :)

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på meg og min kropp og trådstarter sin. Når man er overvektig, er det mer fornuftig og få personen til å tilvenne seg til et mye mer normalt kosthold. Overgangen fra å fråtse i seg usunn mat til alle døgnets tider har blitt en avhengighet og uvane som er vanskelig å bryte ut av. Resultatene man kan oppnå er veldig store, selv med små endringer til moderate endringer når kroppsvekten er så stor. Å innta frukt og små mellommåltider er kun for tilvenningsprosessen og for å unngå at i dette tilfelle, trådstarter, faller tilbake til gamle vaner.

Lenke til kommentar

Tenker mer på å "holde oppe forbrenningen" delen ;) Er vel bevist at det er en gammel myte, men selvsagt. Det er veldig bra at det går i frukt mellom måltidene!

 

Forresten, jeg ville nok snakket med foreldrene mine og fått hjelp fra dem i form av rett oppsatt middager samt tilgang på sunn mat og minske mengde snop/brus/chips osv i huset. BMIen din er høy og faren for at vekten din skal gi deg problemer i form av sykdom og skader er stor!

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Tenker mer på å "holde oppe forbrenningen" delen ;) Er vel bevist at det er en gammel myte, men selvsagt. Det er veldig bra at det går i frukt mellom måltidene!

 

Forresten, jeg ville nok snakket med foreldrene mine og fått hjelp fra dem i form av rett oppsatt middager samt tilgang på sunn mat og minske mengde snop/brus/chips osv i huset. BMIen din er høy og faren for at vekten din skal gi deg problemer i form av sykdom og skader er stor!

 

Har du en artikkel som beviser at dette er en myte? Såfremt meg bekjent har dette vært diskutert utallige ganger, men det har aldri blitt konkludert noe mer på den ene og den andre side.

Lenke til kommentar

Har du en artikkel som beviser at dette er en myte? Såfremt meg bekjent har dette vært diskutert utallige ganger, men det har aldri blitt konkludert noe mer på den ene og den andre side.

 

Kan se ut som at min myte er en myte med modifikasjoner. Grønn te øker faktisk forbrenningen, MEN vanlig grønn te har for lavt innhold av EGCG per kopp, noe som betyr at du må kaste i deg mage kopper per dag for at det faktisk har noe god effekt. Grønn te er i tillegg appetitt dempende.

 

Derfor burde du nok anbefale tilskudd av grønn te i tillegg til grønn te som drikke (vom fyll) hvor da tilskuddet vil være den som står for brorparten av gevinsten.

 

kilde

Lenke til kommentar

Har du en artikkel som beviser at dette er en myte? Såfremt meg bekjent har dette vært diskutert utallige ganger, men det har aldri blitt konkludert noe mer på den ene og den andre side.

 

Kan se ut som at min myte er en myte med modifikasjoner. Grønn te øker faktisk forbrenningen, MEN vanlig grønn te har for lavt innhold av EGCG per kopp, noe som betyr at du må kaste i deg mage kopper per dag for at det faktisk har noe god effekt. Grønn te er i tillegg appetitt dempende.

 

Derfor burde du nok anbefale tilskudd av grønn te i tillegg til grønn te som drikke (vom fyll) hvor da tilskuddet vil være den som står for brorparten av gevinsten.

 

kilde

 

Grønn te-ekstrakt er gir høye verdier av EGCG sammenlignet med grønn-te-te i hvert fall. Dog, fra din egen kilde:

 

"Det er gjort noen veldig interessante og gode studier på grønn te og vektreduksjon/fettforbrenning. Disse studiene har målt hvor mye forbrenningen har økt ved tilskudd av grønn te, og har henholdsvis funnet en økning på 100, 180 og 200 kcal per døgn. Dette virker kanskje ikke som så mye ved første øyekast, selv om det over tid kan utgjøre mange kilo fett. En annen effekt er at grønn te øker forbrenningen av fett på bekostning av karbohydrater. Med andre ord, selv om grønn te bare øker forbrenningen med 100-200 kalorier daglig, vil forbrenningen av fett øke uproporsjonalt mer."

 

I tillegg til det faktum at det er med å begrense apetitten, som du selv sier. Og hvis man legger til alle de andre positive effektene påvisst av grønn te, jfr. din egen kilde + en rekke andre gode kilder, kan man konkludere med at det er bare å bøtte innpå grønn te av store mengder, men at DET alene er en mirakelkur er det nok neppe.

Lenke til kommentar

Helt enig, bare å drikke grønn te. Men gevinsten kommer etter et stort antall kopper. I følge min oppfatning (ingen konkrete tall kom frem i artikkelen) et så stort at du vil bli stående på doalettet resten av dagen for å piss det ut igjen. Derfor vil jeg påstå at grønn te i pilleform er å foretrekke, med et eventuelt supplement av grønn te i væskeform hvis man liker smaken og trenger noe rennende.

Lenke til kommentar

Er det noen regler på hvor mye vann man bør drikke? Har alltid hørt at det er elementært med mye vann om man vil gå ned i vekt. Så langt i dag har jeg drukket 3x 750ml, og har en flaske til som jeg tar før jeg er ferdig på jobb.

 

Bullshit. Drikk deg utørst, å bælme nedpå vann har ingenting fore seg. Potensielt bakstreversk siden du unødvendig kvitter deg med elektrolytter.

 

 

Grønn te/kaffe: foretrekker sistnevnte selv, men begge har helt klart en apetittdempende effekt - og begge øker forbrenningen i form av høyere kroppstemperatur + evnt "shaky leg" syndrome (kan ikke sitte stille).

 

Kosttilskudd: (døgndoser)

~1g (EPA+DHA) (unngå ALA) Omega3 (de dagene du ikke spiser fet fisk), viktig

- 2500-5000 UI vit-D (kjøp på ebay.co.uk, får ikke tak i sånne doser over disk i Norge), imo - viktig.

- Multivitamin: ser ut som du spiser endel grønnsaker, ikke nødvendig.

- 5g kreatin, et av de få supplementene som er lovlige - som også har dokumentert virkning, ikke nødvendig.

 

 

Lenke til kommentar

Takker for svar, begge to!

 

Først oppdatering på maten i går.

Lunsjen var 300G Cottage Cheese - 288 kcal

Ca. 115g Blåbærsyltetøy uten tilsatt sukker - 65 kcal(et glass med 350g delt på tre med øyemål - burde kjøpe en kjøkkenvekt...)

 

 

Middag: Kyllingsalat, uten noen form for dressing eller slikt. Vil tro var ca. 500g, litt vanskelig å regne ut akkurat det, men jeg har sett på innholdet og frem til ca. 525 kcal

 

Før jeg la meg spiste jeg to små appelsiner(170 kcal?) og en liten neve med nøttemiks (ca. 50g vil jeg tro, det var ikke veldig mye).

 

I dag var det omelett igjen, oppskriften ble den samme som dagen før. Dessverre med ost, men den skal bort.

 

Jeg har blitt ganske forkjøla, så det ble ikke noen tur i regnet i dag. Jævla dårlig unnskyldning, egentlig, men jeg tenkte at det ikke er så veldig smart å gå ut på tur i våte klær og fire plussgrader når man allerede er dårlig, iallefall ikke om man har håp om å bli frisk igjen før mai.

 

Kan jo ta litt info om meg selv og hvordan jeg har kommet hit jeg er i dag. For de som tror det krever å være megausunn i mange år, så kan jeg vel avkrefte det. Har egentlig aldri vært megausunn, men jeg har vært ubevisst og passiv. Mye stillesitting hjelper ikke akkurat på.

 

Har egentlig alltid fått høre at jeg har kraftig beinbygging og fått beskjed om at jeg burde begynne med bryting :p. Jeg har trent noe styrke tidligere, men problemet mitt har hovedsaklig vært manglende kontinuitet - altså at jeg har holdt på en stund, men så har jeg gitt opp. Hvorfor? Egen dumhet kan vel få lov til å være hovedtiltalt her.

 

Jeg bodde to år for meg selv på VGS. og da ble det endel tull med mat, ikke at det gikk veldig mye i drittmat, men det ble kanskje litt vel mye pasta og slikt kombinert med mye stillesitting vil det ikke akkurat slå ut på en positiv måte. Det siste året gikk jeg dog på treningstudio, og her var det et problem med kontinuiteten igjen, noen uker kunne jeg trene 5-6 ganger i uka(stort sett spinning, tredemølle og styrke med apparat) andre ganger gikk det kanskje to uker mellom jeg var der. Og når jeg flytta hjem igjen, hvor det ikke er noen treningstudio innen en radius på 20 kilometer ble det litt mindre aktivitet. På denne tiden hadde jeg ikke jobb, så jeg var hjemme stort sett hele dagen, jeg pleide å gå turen til toppen en gang om dagen, men når jeg kom hjem så satt jeg stille foran pcen stort sett hele dagen. Så begynte jeg i jobb, og da ble det nesten helt stille, før jeg på nyåret fant ut at om det skal skje noe så må jeg faktisk gjøre det selv, og det er sånn vi har kommet hit vi er i dag.

 

Så nå skal det bli endring! Gidder ikke dette mer, at dette skal få ødelegge for fremtida mi? Nei!

 

Jeg skal på opptaksprøver til å komme inn på flygelederutdanning om litt over to uker og har tenkt til å trene endel før det, ikke at det er noen tester av fysisk form der, men det er jo en god link mellom det å være i form fysisk og psykisk. Legesjekk er ikke før evt. i juli om jeg kommer videre, og det er egentlig kun ting som diabetes 2 og høyt blodtrykk som er diskvalifiserende, har aldri hørt noe fra lege om at det har vært noe problem, selv da jeg var hos han nettopp for å snakke om problemet mitt.

Lenke til kommentar

Herlig! Digger at du har motivasjonen på plass. Det er så utrolig viktig. Dette kommer til å gå veien om du bare står på over tid. Husk, ting tar tid og ikke forvent resultater over natta!

 

Smell deg i gang med styrketrening. Meld deg på et treningsstudio, få dem til å sette opp et opplegg du kan følge i 1 mnd for å komme i gang med styrketreningen, så kan du komme tilbake hit eller på treningsforum.no/ MYO / 5x5 og sette i gang med et ordentlig opplegg når du har kommet i gang med tilvenningen igjen.

 

Fortsett å logge så ser vi hvor du står når du veier deg tirsdag til uka som kommer. Du har ligget i kaloriunderskudd i går, det er 100 % sikkert, så du kan gjerne spise litt mer. Husk at målet for uka er å finne kalorivedlikeholdsnivået ditt (det kaloriinnskuddet du kan ligge på for å holde en jevn vekt). Uka etterpå setter vi rundt 500 kcal mindre enn det du egentlig skal ha og vips er du i underskudd. Følger du dette, er du nødt til å gå ned i vekt, enten du vil eller ei =)

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg å gjøre mest av treningen hjemme om det hadde vært mulig, da det er litt køddete der jeg bor og om jeg kommer inn på skole så er det litt kjipern å ha en bindingsavtale som skal tappes fra kontoen hver måned.

 

Så du loggen fra Runkeeper? Den sier jo 708 kcal på turen. Synes det hørtes litt mye ut, hva mener du? har lagt inn vekt og høyde og slikt så den burde jo regne riktig.

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg å gjøre mest av treningen hjemme om det hadde vært mulig, da det er litt køddete der jeg bor og om jeg kommer inn på skole så er det litt kjipern å ha en bindingsavtale som skal tappes fra kontoen hver måned.

 

Så du loggen fra Runkeeper? Den sier jo 708 kcal på turen. Synes det hørtes litt mye ut, hva mener du? har lagt inn vekt og høyde og slikt så den burde jo regne riktig.

 

Stemmer nok rimelig greit med 708 kcal.

 

Absolutt mulig å trene hjemme. Som han over meg sa; Knebøy, utfall. Disse to øvelsene kan du kjøre kardiotrening med: F.eks 20 sek utfall på venstre ben, 10 sek pause, 20 sek på høyre ben, 10 sek pause, 20 sek knebøy, 10 sek pause.

 

Og repeat. Kjør 4-5 set med dette og du har en geriljakardio styrkeøkt som forbrenner kalorier som faen. I tilegg er det alltid deilig med variasjon, dersom du blir lei av å hele tiden løpe / gå.

 

Du kan også starte med å ta pushups, drive med coretrening, samt bruke ting du finner hjemme for å trene kroppen din. Alt handler om helheten. Bruk hodet og kreativiteten din, så er mulighetene mange.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...