Gå til innhold

iGolaware 2.0. 32 eller 64-bit?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar Lychantrope.

 

Dette fikk jeg:

ronny@ronny-System-Product-Name:~$ uname-r

uname-r: command not found

ronny@ronny-System-Product-Name:~$ sudo uname-r

[sudo] password for ronny:

sudo: uname-r: command not found

ronny@ronny-System-Product-Name:~$

 

Jah, og lenger kommer jeg ikke.

Innspill noen?

 

:)

Lenke til kommentar

Du må ha mellomrom mellom "uname" og "-r".

Copy paste dette:

uname -r

.

 

uname er kommanoden, og -r er et parameter, derfor må du ha mellomrom.

Når du skriver det i ett, så prøver shellet ditt å kjøre en kommando som heter "uname-r", noe som ikke finnes =)

Lenke til kommentar

Aha...så ikke det lille mellomrommet jeg.

Takk Jorek.

 

Her er svaret jeg fikk:

2.6.35-24-generic

 

Helt gresk for meg.

 

Problemet mitt er at jeg ikke får installert....vell...jeg får installert 64-bit driver til skjermkortet, men når jeg restarter maskinen går den bare halvveis og stopper med svart skjerm.

Vil jo helst bruke alt minnet(8gb) jeg har på maskinen :)

 

Kortet: Radeon HD 5750

 

Forsto det slik, sist jeg prøvde meg på linux, at de er bedre de driverne ati tilbyr enn de som linux-distroen tilbyr?

Stemmer dette enda?

Lenke til kommentar

Hmm, mulig jeg tar helt feil nå, men det ser ikke ut som om kernelen du kjører er 64-bit, i og med kernelen du kjører er "generic".

 

 

Prøv denne også, se hva du får ut:

cat /boot/config | grep 64BIT

 

Denne kan gi deg enda tydligere indikasjoner på om du kjører 32/64BIT.

Lenke til kommentar

Sånn Sokkalf :)

 

ronny@ronny-System-Product-Name:~$ sudo uname -a

[sudo] password for ronny:

Linux ronny-System-Product-Name 2.6.35-24-generic #42-Ubuntu SMP Thu Dec 2 01:41:57 UTC 2010 i686 GNU/Linux

 

Og der fikk vi bekreftet det du allerede hadde fått bekreftet. :p

 

Hadde det vært 64-bit, ville det stått x86_64 isteden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var valg 1, men det funka ikke uansett :(

 

Jeg kan ikke BEGRIPE at det skal være så inn i H.... vanskelig å installere Linux.

Det skrytes av lett install og brukervennlighet osv osv, men det er jo bare bullshit :thumbdown:

Har jo prøvd nå i X timer og har måttet installere OS sikkert 12 ganger, da OS låser seg uten grunn og ikke vil starte opp...

 

Veldig nært å gi opp her nå...GRRRRRRRR

 

Må jeg virkelig KJØPE en windows-lisens :mad::cry: for å få sett på filmene mine og hørt på musikk???

Endret av Ronny#1
Lenke til kommentar

Jeg valgte denne fordi de påstår at den var innrettet mot multimedia, at den var enkel å installere osv osv ...

Den har også en type panel midt på skjermen i nedkant, som ligner litt på Mac....veldig stilig og lettvint.

Denne er basert på Ubuntu 10.10 :)

Endret av Ronny#1
Lenke til kommentar

Du betaler nok litt i kompleksitet for å velge noe utenfor mainstream. Uansett hvor enkelt det liksom skal være, er det lett å sette seg fast når man får et problem og det knapt finnes andre som kan hjelpe.

 

Anbefaler at du prøver f.eks Ubuntu (eller en av derivatene, f.eks Linux Mint) og openSuse, og gjør deg opp en mening etter det.

 

"Innrettet mot multimedia" er litt løst definert. Alle distroer kan settes opp "mot multimedia" med minimum hassle. For Ubuntu finnes det også utrolig mange guides o.l for hvordan man setter opp et slikt panel.

 

Det du evt. taper i tid på å måtte gjøre en liten innsats for å sette opp ting du vil ha det etter installasjon, vinner du igjen i stort monn når du ser hvor lett det er å få hjelp til ting, samt å google det du lurer på.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Prøvde Ubuntu i fjor, men ga opp....den var ENDA verre hvis det er mulig.

Lurer på om HK mitt overhodet ikke er kapabelt til å kjøre noe linux i det hele tatt?

Jeg får ikke lyd heller :(

 

Jævlig kjipe greier, da jeg er så dritt lei windows, og er skikkelig sugen på Linux :ermm:

 

Men takk for hjelp og råd Sokkalf :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis du er riktig uheldig med hardware, kan du få problemer. Det meste skal dog være støttet idag, kanskje med unntak av det aller nyeste.

 

Neste versjon av Ubuntu (11.04) kommer om et par uker. Betaen er såvidt jeg vet tilgjengelig nå.

 

Du kan jo enten prøve betaen, eller vente på en endelige utgaven - der skal ihvertfall alt av drivere være oppdatert til fersk versjon.

Lenke til kommentar

Kjenner til følelsen!

Det gjelder bare å ikke gi opp!

 

Får du samme feil som da du installerte 64bit driveren?

Hva skjer når du booter maskinen med 32bit driveren installert?

 

Det er litt som Sokkalf™ sier, når man velger en lite brukt distrubusjon, så er naturligvis også communityet mindre, og det er vanskligere å få hjelp.

 

Jeg mener at Ubuntu er et veldig godt sted å starte hvis man er interessert i en "myk" overgang. De har et kjempestort community, og mange gode resusser - Står man fast med noe, så er det hjelp å få!

 

Jeg ser at forumet til iGolaware ikke akkurat renner over av poster, så du kan nok ikke regne med å få så mye hjelp derfra :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...