Gå til innhold

Spm ang Rundkjøring.


Kjetaca90

Anbefalte innlegg

Slik som bildet i første post viser, er den ideelle måten å få trafikken til å gå i en rundkjøring.

 

I dag har rundkjøringer elendig kapasitet, rett og slett fordi folk ikke skjønner hvordan de skal plassere seg, avpasse farten og gi tegn i disse trafikk-avviklings-enhetene. Det at folk står å venter til alle bilene som kommer fra venstre arm er passert, er også problematisk, dette gir mindre flyt og rundkjøringen mister sin effekt da alle i armen du kommer fra da må vente på alle andre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil!

Du skal ikke være til hinder for biler som er inne i rundkjøringen.

 

Altså hvis det er lang kø fra venstre, kjører jeg inn forbi vikelinja lenge før flere biler har nådd sin vikelinje, og slipper frem bilene som allerede har entret rundkjøringen før jeg selv kjører frem. dette hadde alltid fungert hvis folk bare hadde avpasset farten sin, og det er slik en rundkjøring faktisk kan ta unna trafikk fra alle armer, men folk kjører for fort, og tar ikke hensyn til de som står til høyre for seg og som har sklidd sakte frem siden før du i det hele tatt nermet deg rundkjøringen.

 

Edit:

Når jeg selv kommer fra venstre for noen, bremser jeg godt ned når jeg er ved vikelinjen for å slippe frem de som tydlig har stått og ventet, men når jeg gjør dette får jeg bare rare og forvirrede blikk, (som sier noe sånnt som: "hvorfor i pokker står du ikke på retten din, jeg må jo vente på alle og enhver som kommer kjørende fra veien du kommer fra uansett") og ingen kjører likevell.

Endret av EMiRo
Lenke til kommentar

Slik jeg har oppfattet det:

 

-Hvis han har for høy fart og du krysset vikepliktslinjen først, ja.

 

Men det kan jo bli vanskelig å bevise, og du vil ved første øyekast se skyldig ut.

Jeg skjønner fortsatt ikke. Jeg henviser til tegningen min. Der har h*n fra venstre åpenbart krysset vikepliktslinjen først og er halveis på sin tur igjennom rundkjøringen.

 

Når du sier at jeg må krysse vikepliktslinjen først for å ha retten på min side, synes jeg du motsier Horrorbyte:

 

Du har ikke vikeplikt om han ligger i innerste felt og du skal inn i ytterste felt. Det er nettopp derfor det er flere felt.

Lenke til kommentar

Det du sier er akkurat hva jeg sier.

Forskjellen er at du 'gir' andre luker som de kan kapre, og blir derfor ikke 'i hinder' for deg. Så nei, det er ikke feil det jeg sier.

 

luken jeg "gir" ville kommet naturlig hvis alle hadde tilpasset farten sin mot rundkjøringer.

Hvis du kommer i en kø fra venstre, og har fire biler foran deg, hvorav 2 av dem har krysset vikelinjen, og jeg står i armen til høyre, og triller inn i rundkjøringen og krysser vikelinjen uten å kjøre så langt inn at jeg hindrer noen. Da kan jeg med rett starte å kjøre så snart de tre første bilene hadde passert, tre fordi jeg ville sluppet frem den siste bilen som kan ha kjørt inn ca samtidig som meg. Du hadde da faktisk hatt vikeplikt for meg!

 

Slik rundkjøringer fungerer i dag, kommer man seg ikke inn i rundkjøringen før den fra venstre må vike for de som evt kommer fra dens venstre.

 

Eveant:

De motsier i utganspunktet ikke hverandre. Forskjellen er bare at man kan kjøre inn i rundkjøringen og etablere seg der i ytterste felt uten å være til hinder. Da kan altså bil B kjøre ut, selv om bil A kjørte inn først. Skulle bil B kjørt rundt via innerste felt, måtte h*n ventet, men i utgangspunktet vil bil A som bytter felt for å kjøre ut få vikeplikt. (man kan benytte seg av ytterste felt hele veien rundt, for f.eks. å slippe å ta feltskifte i rundkjøringen.)

Lenke til kommentar

Sikker på at rundkjørings diskusjon kan foregå i evigheter. Alle mener egentlig det samme får jeg inntrykk av. At han fra venstre har trafikkloven på sin side, men god norsk vettu sier at han skal 'flette' med de andre bilene.

 

Kjører du rundkjøring 5-6 ganger sitter allerede 'logikken'. den er Vanskelig å forklare men også veldig enkel. Om dere skjønner hva jeg mener, man får automatisk flyt i rundkjøringer. Altså, mye av det du gjør som sjåfør er en vurdering du tar idet situasjonen oppstår. Dette skjer på autopiltot for meg iallefall.

Lenke til kommentar

Hei folkens.

...

2. Men dersom dette er en 1-felts rundkjøring og jeg kjører i kø A, skal da bilene i kø B egentlig stå å vente helt til det ikke kommer bilder i kø A før de kan kjøre? For sammenfletting i rundkjøring er vel etter hva jeg har lest, ikke lov?

 

 

Jeg vil si det er en rundkjøring med étt felt du kjører inn i.

Hvis jeg var han som kjørte bil A og var inni rundkjøringen og møtte på bil B så hadde jeg ikke stoppet, eller om det hadde vært kø så hadde jeg brukt flettemetoden og sluppet han inn, men utennom det så hadde jeg ikke stoppet for bil B.

(Hadde selvfølgelig stoppet hvis bil B hadde kjørt ut i rundkjøringen noe jeg mener er feil fra hans side)

Lenke til kommentar

Hei folkens.

...

2. Men dersom dette er en 1-felts rundkjøring og jeg kjører i kø A, skal da bilene i kø B egentlig stå å vente helt til det ikke kommer bilder i kø A før de kan kjøre? For sammenfletting i rundkjøring er vel etter hva jeg har lest, ikke lov?

 

 

Jeg vil si det er en rundkjøring med étt felt du kjører inn i.

Hvis jeg var han som kjørte bil A og var inni rundkjøringen og møtte på bil B så hadde jeg ikke stoppet, eller om det hadde vært kø så hadde jeg brukt flettemetoden og sluppet han inn, men utennom det så hadde jeg ikke stoppet for bil B.

(Hadde selvfølgelig stoppet hvis bil B hadde kjørt ut i rundkjøringen noe jeg mener er feil fra hans side)

 

Hvis du plasserer deg så langt inn i rundkjøringa at det er god plass til en bil ved siden av deg, har du strengt tatt lagt deg i innerste felt og kan ikke nekte andre biler å plassere seg ved siden av deg.

 

Så om du ønsker å kjøre en i bredden: legg deg ytterst i slike mellom-store rundkjøringer :-)

Lenke til kommentar

Hvis du plasserer deg så langt inn i rundkjøringa at det er god plass til en bil ved siden av deg, har du strengt tatt lagt deg i innerste felt og kan ikke nekte andre biler å plassere seg ved siden av deg.

Det er akkurat slik jeg hadde gjort om jeg satt i en kø som gikk igjennom en rundkjøring. Og hadde overhode ikke blitt sint eller noe slikt om en bil ifra "høyre" kom å ville inn i køen.

Så om du ønsker å kjøre en i bredden: legg deg ytterst i slike mellom-store rundkjøringer :-)

Det hadde jeg kanskje gjort om det ikke var noe kø eller lignende.

 

(Det var hvertfall dette jeg prøvde å si i den posten du quota)

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...