Gå til innhold

Hemmeligheten rundt spesialjeger


p0pc0rn

Anbefalte innlegg

Synd man ikke kan bli fallskjermjeger f.eks. etter å ha blitt befal. Det virker jo veldig gøy og spennende. Det blir "for mye" å gå helt inn for å bli spesialsoldat, noe som trolig er en årelang prosess hvor man ikke blir brukt i ekte oppdrag før etter flere år. Det er ikke noe man gjør "det neste året eller to". Og per i dag har jeg jo ikke tenkt å bli spesialsoldat.

 

Samtidig skjønner jeg at det blir for dumt å ha en fallskjermjegertropp for f.eks. befal fordi de vil kose seg et år ^^, Man har nok for lite ressurser som det er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest anderledes Killswitch, leste at det var 2 års utdanning før man ble ansett som fullverdig Spessjeger. Men mulig det er forandret på.

 

Og til deg som lurte på om jeg var i TMO, så er jeg fortsatt i førstegangstjenesten og er TMO.

Så ja, er der jeg har pratet med han.

Jævlig fet fyr, med vilt mye info.

Inspirasjon til tusen mener jeg!

Lenke til kommentar

Tatt ifra fallskjermjeger.no:

 

Grunnutdanningen for å bli sertifisert som operativ spesialjeger strekker seg over ett år. Den enkelte kandidat følges nøye opp, og evalueres kontinuerlig gjennom hele året. Grunnutdanningen skal gi den enkelte kandidat grunnleggende utdanning innen spekteret av spesialoperasjoner:

 

• Spesiell rekognosering og overvåkning

• Offensive operasjoner

• Militær assistanse

• Spesielle luftoperasjoner

• Kontraterroroperasjoner

 

Personell uten grunnleggende befalsutdanning gjennomfører et befalskurs i løpet av første utdanningsår. Denne utdanningen kvalifiserer til videre utdanning i Forsvaret og eventuell søknad om yrkestilsetning.

Endret av saftsus
Lenke til kommentar

Mye moro lesing her og oppfatninger av hvordan man blir spesialjeger...

 

Man joiner rekrutten og drar på uttak og blir fallskjermjeger og er i opplæring det første halve året. Det andre halve året har man korporals grad og kan samtidig sendes i utenlandstjeneste. (grad har dog ingenting med utenlandstjenesten å gjøre)

 

Man kan ikke søke seg til FSK, man blir rekruttert...

 

Fallskjermjegere blir ikke beordret utenlandstjeneste..

Nei det er vel frivillig men de har muligheten etter et halvår slik jeg har forstått det...

NEI, det har de ikke!

Lenke til kommentar

Fallskjermjegere er under utdanning i førstegangstjenesten. Tro det eller ei, men 6 måneder er ikke så fryktelig mye tid. Absolutt ikke nok tid til å utdanne en spesialsoldat. Etter fgtj. kan du søke deg til utlandet.

 

FSK er omgitt av så mange populærmyter og teorier at det nesten begynner å bli umulig å få oversikt over alle sammen. Men, noen ting er ihvertfall mer åpenbare og tydlige enn andre. En av dem er at de fleste som er ansatte i Forsvaret er underlagt taushetsplikt og lov om sikkerhet osv. Alt som er begrenset og fortrolig og oppover skal ikke deles til andre som ikke har samme sikkerhetsklarering eller som har behov for å vite det.

 

FSK som spesialstyrke er naturligvis hysj-hysj. Det sier seg selv at det er bak mål å stelle seg midt på Karl Johan og skrike ut at du er en spesjeger, og det er neppe noe du sier til hver og en du møter heller. Men angående oppdrag, så har man generelt ikke lov til å snakke om det. En militær versjon av "what happens in Vegas, stays in Vegas", om du vil.

Lenke til kommentar

Er jo gjerne også slik at selvom man har blitt sikkerhetsgradert som hemmelig, vil man ikke automatisk få innsyn i alt som er kategorisert som hemmelig. Her gjelder "need to know". Trenger du ikke å få vite det, så får du ikke vite det heller.

 

Og hva angår myter rundt spes-miljøet er det jo det som gjør det så spennende.

Endret av HOK
Lenke til kommentar

Angående at spesialsoldater er supermennesker, så er jeg uenig. Utifra det jeg har hørt, sett og lest, så går det mest på viljestyrke og selvdisiplin og forberedelse. Operatørene sier selv at de ser på seg selv som normale mennesker, og rekrutteringsoffiserer sier det samme. Det som gjelder er motivasjon og evnen til å fortsette og fortsette og fortsette.

 

Når det kommer til supermennesker, så tenker jeg mer på jagerpiloter og lignende. Det krever ganske mye mer medfødte evner som du ikke selv kan gjøre noe med. I tillegg krever det ekstrem selvdisiplin, man må være i god form fysisk, smart, rask osv.

Lenke til kommentar

spessjegerne er kanskje ikke supermenneseker, men normale som alle andre dødlige..Neppe.

 

Det skal ganske bra fysisk form for å takle noen av de pakningne.

De marsjene, og div andre påkjennelser.

Som sikkert mange andre skulle klart, men ikke på langt nær så effektivt som de fleste spessjegere.

Psyken har jo såklart vilt mye å si, men det er mye fysisk å være jeger og.

Lenke til kommentar

Når man tenker på supermennesker tenker man jo først og fremst på evner som ikke andre mennesker innehar. Fysisk form er noe som kan trenes opp, og alle kan komme i god nok form til å bli spesialjeger. Så fremt man ikke har noen fysiske hemninger som tilsier at man ikke kan det. Det er stort sett psyken det går på. Selvom man er i god nok form til å fysisk klare opptak og tjeneste kan det være noe helt annet psykisk.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring fra forsvaret o.l., men her er en påstand fra meg: mye av det psykiske går vel ut på å presse seg når det fysiske streiker. Altså er det en balansegang hvor det psykiske "tar over" når det fysiske svikter. Altså vil de hjelpe hverandre, jo bedre psyke jo mindre fysikk trenger man, og vice verca.

Lenke til kommentar

Det er som sagt det mystiske rundt spesialstyrkene som gjør det så spennende. Gud vet bedre om de driver inni jungelen i Brasil eller om de er ute i Afghanistan akkurat nå eller om de bare er hjemme. Ang hvem som vet noe så er vel de veldig få. Tror tom ikke Stortingets utenriks og forsvarskomite får vite alt. Forsvarsministeren har vel en oversikt og bør ha det også spør du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...