Gå til innhold

Rammeverk hvilke bruker dere?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Dermed var det altså unyttig å bruke flere tastetrykk på en ungdom hvis ego ikke står i forhold til kunnskapene :dribble:

 

Sånt kan du poste på ditt eget lukkede forum, med 20.000 angivelig ordentlige medlemmer.

Du fikk altså ikke med deg at det tallet må ganges med 10? Trådhoppere som deg er det nok av på dette forumet. Lykke til med egoutvikligen. :cool:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Der er to typer mennesker (kritikk / informasjon).

 

  1. De som går foran å gjør noe. Du tilhører den kategorien.
  2. De som kommer etter og kritiserer med sur kritikk.

Jeg ventet ikke et konstruktivt innlegg av Jonas, men gav ham en sjanse til å svare normalt.

 

Noen medlemmer på dette forumet er faktisk verre enn spamboter. Jeg mener det. Spamboter er lette og håndtere. Det ser ut til at noen medlemmer får herje fritt uten moderering. På mitt forum hadde Jonas for lengst vært kastet ut.

 

De som er interesserte kan lese reglene her: http://www.forumnorway.com/viewtopic.php?t=2

 

Mitt forum er ikke en lekekasse for fjortiser.

 

@occi

 

Lykke til videre. Min beslutning er endelig.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jonas har en litt offensiv og better-than-you-attitude, men slik er han mot alle, så det er ikke noe å ta personlig. Er nok bare hans mangel smileyer som kan få det til å virke sånn. Det er ingen skjult agenda om hvilken programmeringsplatform som er best. Noen synes den ene, og andre synes den andre. Alle må få mene det de vil. Er en grunn til at dette nettstedet heter diskusjon.no og ikke enig.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
...

Jeg har ikke så mye mot at mine tråder går litt på avveie, bare der er nyttig informasjon i det som skrives.

 

Dette

Nå bruker jeg bare ett proprietær rammeverk i forbindelse med jobb, og det er ikke aktuelt å lete etter noe annet (eller bedre) nå. Men utenom det er jeg kjent med Drupal-utvikling, også har jeg jobbet litt med phpunit.

 

var grunnen til at jeg nevnte de andre plattformene. Enig med deg i at Drupal og de du nevner ikke er rammeverk.

Tror du blander postene siden ingen har sagt at Drupal ikke er ett rammeverk. Drupal er ett rammeverk og ett ferdig CMS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Drupal er ett rammeverk og ett ferdig CMS.

I snever forstand er Drupal kjent som et CMS.

 

Jeg personlig mener noe annet med et rammeverk. Drupal og andre CMS'er kan benytte seg av rammeverk som for eksempel Ulysses.

 

I vid forstand kan man hevde at Drupal også er et rammeverk, da plattformen setter rammer for hvordan ting implementeres.

 

Egentlig har jeg forlatt forumet så jeg kommer ikke til å svare uten at jeg anser det som viktig.

Lenke til kommentar

Ble så mye frem og tilbake her nå så jeg ble usikker selv på hva som kan Defineres som et rammeverk.

 

selv har jeg alltid sett på Wordpress, Drupal etc som et CMS. noen sier det er et rammeverk.

 

Noen som har peiling på hva det faktisk ER.

 

 

Dryper

Lenke til kommentar

WP, Drupal, Joomla, etc er CMS.

Symfony, ZEND, CakePHP, CodeIgniter, etc er rammeverk.

 

Good så var det ut av verden ;)

 

Men som for Eksempel CakePHP. Hvilke Begrensninger har et slikt rammeverk. Har hvert av rammeverkene sitt eget "spesialfelt" eller har det ikke noen begrensninger?

Endret av Dryper
Lenke til kommentar

selv har jeg alltid sett på Wordpress, Drupal etc som et CMS. noen sier det er et rammeverk.

 

Det er ikke feil å si at Drupal er ett CMS system, men Drupal har samtidig alle kvalitetene som definerer ett rammeverk:

 

Software frameworks have these distinguishing features that separate them from libraries or normal user applications:

 


  1.  
  2. inversion of control - In a framework, unlike in libraries or normal user applications, the overall program's flow of control is not dictated by the caller, but by the framework.[1]
  3. default behavior - A framework has a default behavior. This default behavior must actually be some useful behavior and not a series of no-ops.
  4. extensibility - A framework can be extended by the user usually by selective overriding or specialized by user code providing specific functionality.
  5. non-modifiable framework code - The framework code, in general, is not allowed to be modified. Users can extend the framework, but not modify its code.

There are different types of software frameworks: conceptual, application, domain, platform, component, service, development, etc.

 

Drupal er mye brukt som ett multiverktøy fordi "alt" kan modifiseres uten å endre kjernekode og tredjepartsmoduler. Moodle, phpbb og wordpress har mer spesifiserte oppgaver og gjør det man forventer når man installerer disse. Joomla er ett mer rendyrket CMS om man sammenligner med Drupal. Om man har spesifikke oppgaver som skal løses er moodle, phpbb, wordpress og joomla gode applikasjoner. Er man derimot en webutvikler og skal lage tilpassede løsninger så er Drupal å foretrekke, dette er takket være de rammeverkkvalitetene Drupal har.

 

Håper det var mer oppklarende.

Lenke til kommentar

Men som for Eksempel CakePHP. Hvilke Begrensninger har et slikt rammeverk. Har hvert av rammeverkene sitt eget "spesialfelt" eller har det ikke noen begrensninger?

Ja, hver av de har sine pros and cons. Her er en kjapp sammenligning over en del, men ikke alle, php frameworks:

http://www.phpframeworks.com/

 

Mangler noen frameworks der, bl.a. http://www.doophp.com/, som sies å være det kjappeste rammeverket og lav læringskurve. Ut fra det jeg har lest på diverse nettsteder har jeg fått inntrykk av at Symfony er blant det beste, kraftigste, mest omfattende og mest profesjonelle av de alle, men det er ingen lettvekter og har noe tung læringskurve i begynnelsen. Men til gjengjeld har det gode guider og passe stort community. CakePHP sies å være litt for automagisk. Automagisk = høyere nivå = mindre kontroll selv. Selv har jeg nettopp såvidt startet med CodeIgniter. Samme hva man velger, bare det grei dokumentasjon, har mer enn to brukere (så man kan få hjelp), og basert på OOP (objektorientert kode) og MVC (ryddig og logisk inndelt kode).

Lenke til kommentar

Er man derimot en webutvikler og skal lage tilpassede løsninger så er Drupal å foretrekke, dette er takket være de rammeverkkvalitetene Drupal har.

 

 

Så Det er et rammeverk fordi det er lett å tilpasse ved hjelp av modules og themes?

Støtte for moduler og temaer sier ikke noe om det. Les hva jeg siterte i forrige post om hva som definerer hva som er ett rammeverk. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...