Gå til innhold

Rammeverk hvilke bruker dere?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Drupal er ikke ett skreddersydd ehandelsystem men det går ikke an å si på generelt grunnlag at hyllevareprodukter er det riktige. Akademika.no har for eksempelvis ett stort sortiment og valgte å bruke Drupal. Behøver du utviklingtjenester i Norge finnes bla. Ny Media, Ramsalt.com og flere.

 

Kjenner ikke så mye til ehandelsystemer, men kompetanser finnes der ute. Med så mange gode alternativer er det i alle fall ikke noen grunn til å slutte seg til små proprietære løsninger, og/eller løsninger som er smale og har null tilhørende samfunn og ressurser utover kjerneutviklerne. Drupal langt på andre siden av skalaen i forhold til tilgang på utviklere og tilhørende samfunn.

 

Huff da, du lokket ut forkyndertrollet i meg. Ta det som informasjon fra noen som er lettere fargelagt, det finnes ingen løsning over alle løsninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Ja og så burde man vel også ta med

 

http://moodle.org/

 

Moodle er et kursadministrativt system ( Course Management System - CMS), også kjent som Læringsplattform (LMS) og Virtuelt læringsmiljø (VLE). Moodle er en gratis webapplikasjon som utdannere kan bruke for å lage effektive nettsteder for nettbasert læring.

 

Der skulle være milliardbesparelser i å kombinere eLæring og Virtuell læring med fysisk læring. De beste elevne trenger bare tips om lærebøker og none nettsider for å finne stoff. Diskusjoner og oppgaver kan i enda større grad leveres via nettet enn det gjøres i dag.

 

Min datters datter lærte å lese før hun begynte på skolen på norske barnesider.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Interessant. Testet demoen - minner om en wiki, også fant jeg ikke helt ut hvordan man leverer oppgaver på denne. Det kan se ut som at Moodle er beregnet for å publisere pedagogisk materiale. Itslearning og Fronter som vi bruker i Norge er mye brukt for å levere inn lekser på og for å gjøre andre administrative oppgaver.

 

Det ville vært mye å spare på om det fantes åpne konkurrenter til Itslearning og Fronter, antar jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest noe særlig om så mange forskjellige rammeverk, men jeg driver å lærer meg Zend Framework som er et MVC-rammeverk. Veit ikke om dette er aldrende og lite brukt etterhvert pga. mange konkurrenter på markedet, men fikk låne en bok, og uansett får jeg lært meg hvordan MVC fungerer. Noen som har noen kommentarer til Zend?

 

Veit om i alle fall en stor nettside som bruker Zend, og det fungerer ypperlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Zend og Pear (startet av nordmannen Stig Bakken) er jo kanskje de mest kjente historisk. Man viser ofte til Pear når man skal definere en PHP standard.

 

Nå er jeg usikker på hvor oppdaterte de er. Jeg vet blant annet at PDO som nå er innebygd i PHP, løser mye av det dataklassene gjorde i pear.

 

Dersom du går tilbake til OP, så nevner jeg Ulysses

 

http://ulyssesframewor.sourceforge.net/

 

Det er svært kompakt og fikk godt omdømme i den boken jeg nevner. Jeg er usikker på om det vedlikeholdes eller utvikles i en komersiell versjon. Uansett er det så kompakt at det kan være lurt og ta en titt på det for de som har litt ekstra tid.

 

Noen som har noen kommentarer til Zend?

 

På samme side

 

You may also want to consider these similarly-categorized projects:

 

Bioclipse

Pidgin

XUI RIA Framework

OpenNMS

PHP For Applications - PHP Framework

 

finner du blant annet en lenke til:

 

http://sourceforge.net/projects/p4a/

 

PHP5 RAD and object oriented PHP framework for building event-driven stateful web applications. Based on Zend Framework, features tableless HTML, multiple databases, accesskey support, auto data type recognition, transparent AJAX, UTF-8, i18n/l10n.

 

P.S.

Stig Bakken er medforfatter av denne http://www.computer-books.us/php_2.php boken som kan lastes ned som gratis eBok.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Et av de viktigste rammeverkene som vi ikke har nevnt, er jo http://wordpress.org/ Det utvikles enormt fort og brukes nå mer og mer til såvel bedriftsblogging som til å lage en eHandels side. Der er når jeg skriver dette mer enn 4 sider med eHandels innstikk for WordPress.

 

Når man utvikler en eHandels side er det særlig viktig å benytte en utviklings eller test server: http://www.oopschool.com/phpBB3/viewtopic.php?f=18&t=177&p=212#p212

 

Jeg bruker både BitNami, XAMPP og WAMP på min bærbare PC. Jeg kjenner XAMPP best, fra år tilbake. BitNami er laget for de som vil bruke PostgreSQL. WAMPP er slik jeg betrakter det en raffinert utgave av XAMPP. Det er kanskje lettere å installere og jobbe med enn XAMPP. I tillegg er det glimrende om man vil lære seg Apache, men her kan man lett grave seg ned i detaljer.

 

Der er eHandels instikk som har AJAX DropShop 2.0 funksjonalitet som forklart i den boken jeg omtaler i den postens punkt 4. Der er andre høyere rangerte eHandels innstikk som for eksemple WordPress eCommerce - MarketPress fra http://premium.wpmudev.org/project/e-commerce-lite.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle prøve meg på et rammeverk og lastet ned Symfony2. Under installasjonen får jeg to major problems og tre recommendations. Det meste gikk på å endre instillinger i php.ini. En av major-problemene er "Install and enable the SQLite or PDO_SQLite extension". Så jeg har nødt å installere SQLite? Om jeg konfigurerer php.ini'en min, hvordan vil det gå om jeg legger ut siden min på et webhotell? Der har jeg jo ikke tilgang til php.ini

Lenke til kommentar

Elsker MVC rammeverket - CodeIgniter

Tok en titt på Demo-videoen til CodeIgniter, og det fikk meg faktisk til å få lyst til å bruke litt PHP igjen. Med CodeIgniter får du omtrent samme opplevelsen som de populære MVC-rammeverkene i Ruby og Python-verdenen - bare at PHP er en plattform det er mye enklere å få deployet til..

 

Har tidligere sagt at begynnende utviklere bør holde seg unna PHP, men nå lurer jeg faktisk på om jeg ikke ville anbefale dem som vil begynne med webutvikling å faktisk ta en titt på PHP, sålenge de lover å bruke et MVC-rammeverk :)

Lenke til kommentar

Noen med basic peiling på Symfony2? Har aldri brukt Symfony eller andre fremeworks før. Trenger hjelp!

 

Får denne feilmeldingen "Uncaught exception 'PDOException' with message 'SQLSTATE[28000] [1045] Access denied for user 'www-data'@'localhost' (using password: NO)'" når jeg kjører web/app_dev.php/_configurator/ eller web/app_dev.php/.

 

Har satt samme l/p i config.sym som jeg bruker for phpmyadmin.

 

 

 

EDIT: nm, tror jeg heller prøver CodeIgnitor. Har lest den er mye enklere å lære. Har inntrykk av at Symfony er det kraftigste og "beste" + det har støtte for bl.a. ajax og flere andre ting som CodeIgnitor mangler.

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det meste gikk på å endre instillinger i php.ini.

Jeg har heller ikke adgang til php.ini på min delte server av sikkerhetsgrunner. Jeg har enda ikke funnet noen konfigurering som ikke kan gjøres i .htaccess. Spør din hoster om du har problemer ettersom konfigureringen kan variere fra hoster til hoster.

 

Jeg har nettopp begynt å lære meg NetBeans og ser at man der har mulighet for å krysse av for Symfony og Zend i punkt 4. når man oppretter et nytt PHP prosjekt. Jeg har ikke prøvd det.

Lenke til kommentar

Får denne feilmeldingen "Uncaught exception 'PDOException' with message 'SQLSTATE[28000] [1045] Access denied for user 'www-data'@'localhost' (using password: NO)'" når jeg kjører web/app_dev.php/_configurator/ eller web/app_dev.php/.

Det der ser da ut som en ganske normal MYSQL error? Du får ikke connecta med databasen. Står at dette gjøres gjennom PDO også. Kan hende jeg tar feil da

Lenke til kommentar

Riktig at det er en helt vanlig feilmelding (passord er ikke brukt, derav "using passord: NO"), men kan godt hende at systemet har innebygd funksjoner/klasser for nettopp dette, som gjør det litt vanskeligere å rote med. Noe som fører meg over til noe annet - er dette noe bare jeg fantaserer om, eller pleier rammeverk å inkludere slik for deg?

Lenke til kommentar

Er ikke så nøye lenger, har begynt å sette meg inn i CodeIgniter. Har klart å få den opp og lage enkle programmer. Har brukt litt klasser og MVC i Java før, men ikke i PHP. Er mye å lære, og sliter litt med å se hvordan jeg kan ombygge og CodeIgnitisere siden min jeg har fra før. Kommer vel etterhvert håper jeg.

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Riktig at det er en helt vanlig feilmelding (passord er ikke brukt, derav "using passord: NO"), men kan godt hende at systemet har innebygd funksjoner/klasser for nettopp dette, som gjør det litt vanskeligere å rote med.

PDO http://php.net/manual/en/book.pdo.php er nå innebygd i PHP med egne database klasser.

 

Noe som fører meg over til noe annet - er dette noe bare jeg fantaserer om, eller pleier rammeverk å inkludere slik for deg?

Rammeverk som for eksempel pear pleide å ha innebygde database klasser. Behovet for dem er blitt redusert etter intrduksjoen av PDO, men PDO har noen begrensninger. Jeg husker ikke hvilke.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Har ikke tatt i bruke noen større rammeverk for generell bruk. Bruker JpGraph til å lage grafer, og fpdf til pdf'er.

Interessant. De var ikke nevnt i oversikten til http://www.phpframeworks.com/.

Ikke spesielt rart, siden verken fpdf eller JpGraph er rammeverk skrevet i PHP. JpGraph er ikke skrevet i PHP og fpdf er ikke et rammeverk - kun én klasse.

 

Angående Ruby så er det etter min vurdering et av de språkene som har best støtte for Cloud løsninger. Så vidt jeg vet er ikke Python kommet like langt med løsninger som Django. Fordelen med php er jo at det ikke trenger noen cloud løsning.

Forklar hvorfor du mener Ruby har støtte for cloudløsninger i større grad enn PHP. Når du sier at PHP ikke trenger cloudløsninger, mener du da at Python/Ruby trenger det? Det kan du også gjerne utdype. Denne tilsynelatende vanvittige store forskjellige mellom PHP, Python og Ruby kan jeg heller ikke si at jeg har hørt noe om. Jeg vil for øvrig ikke ha en forklaring basert på Heroku eller lignende tjenester, jeg er ute etter tekniske forskjeller mellom PHP, Ruby og Python som gjør at du kan si at ene passer bedre i en nettsky enn de andre.

 

 

 

Verken Moodle, phpBB eller WordPress er å anse som rammeverk å være. Dette er simpelthen webapplikasjoner med en plugin-arkitektur som gjør at man kan oppnå mye. Men de er ikke rammeverk.

Endret av Jonas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Verken Moodle, phpBB eller WordPress er å anse som rammeverk å være. Dette er simpelthen webapplikasjoner med en plugin-arkitektur som gjør at man kan oppnå mye. Men de er ikke rammeverk.

 

[#2001] Beklager, serveren har for stor last til å tjene din forespørsel, vennligst prøv igjen om et øyeblikk

Ser du i min signatur, så har jeg forlatt forumet, men du skal få et raskt svar på deler av posten din. Jeg brukte ca et minutt å logge inn.

 

Jeg har ikke så mye mot at mine tråder går litt på avveie, bare der er nyttig informasjon i det som skrives.

 

Dette

Nå bruker jeg bare ett proprietær rammeverk i forbindelse med jobb, og det er ikke aktuelt å lete etter noe annet (eller bedre) nå. Men utenom det er jeg kjent med Drupal-utvikling, også har jeg jobbet litt med phpunit.

 

var grunnen til at jeg nevnte de andre plattformene. Enig med deg i at Drupal og de du nevner ikke er rammeverk.

Lenke til kommentar
[..] så har jeg forlatt forumet [..]

Kanskje like greit, da alle dine «informative» tråder og utspill aldri fremkommer som annet enn uyttige og lite nevneverdige digresjoner. Sånt kan du poste på ditt eget lukkede forum, med 20.000 angivelig ordentlige medlemmer. (henviser til lulz)

 

post-20869-0-96678900-1305909855_thumb.jpg

Endret av Jonas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...