Gå til innhold

Aprilfest 2011 - Andreasfe - Vårlig variasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har vært innom denne tråden flere ganger, men ikke somlet meg til å kommentere ennå (dvs. den ene gangen hadde jeg til og med begynt å skrive, men da trynet like godt hele forumet).

 

Solid variasjon så langt, noe som er mer enn jeg kan si om min egen tråd. Det bildet som faller mest i smak (på flere måter) så langt, er selvfølgelig "Pils". Det lille grepet du har gjort her med å sette boksene på den måten gir en ekstra sugende dybde. Da mener jeg at du ikke har satt de nøyaktig på rekke, men i en bue slik at mer av boksen blir synlig jo lenger bakover du kommer. Også interessant at du har tatt det med en S90 (jeg har nemlig en S80), og fått såpass lite dybdefokus. Men det skyldes selvfølgelig at du er svært nær den fremre boksen. Umulig å klage på motivet her i hvert fall.

 

Ellers en solid silhuett av Høybråten kirke, der eksponeringen på himmel og skyer er perfekt. Her bidrar himmelen ganske mye, siden den ikke bare er en ensfarget flate, men brutt opp av fine (og lette) skyformasjoner.

 

Aker vannverk, har en så flott steinmur at du burde få ekstrapoeng bare for å vise den frem (i hvert fall hvis du kan røpe hvor det er). En slags kaossymmetri med den slitne døra som et symbol på det forgagne.

 

"Skate or die" er en ganske treffende tittel. Jeg har sett disse noen ganger sette utfor fra omtrent overfor Bjerke travbane (på motsatt side av Trondheimsveien) og ned til Muselunden i rasende fart. Jeg hadde i hvert fall drept meg spent i hjel om jeg skulle forsøkt noe sånt. Dette er kanskje hentet fra den traséen et sted?

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Takk for en hyggelig og grundig tilbakemelding :)

 

Angående "Pils" og den lille dybdefokusen, så gjorde nok f/2 kontra f/2.8 på S80 (som også har hakket mindre sensor) underverker.

 

Aker vannverk; bygningen finner man ved Steinbruvannet i Lillomarka.

 

Du har helt rett. "Skate or die" er tatt rett nord, langs Trondheimsveien. Har merka det i kartet på Flickr :)

Lenke til kommentar

Aker Vannverk - naturen har satt sine spor, så det nesten skulle vært "Aker Hærverk". Morsomt med det mørke partiet nederst - synes jeg ser en gammeldags politimann med kappe, hjelm (på et lite hode) og blanke knapper..

 

Fine burgere - men med gulerot?? :D (Hvis du vil ha tilbakemelding på komposisjonen, mener jeg.. :whistle: )

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Aker Vannverk - naturen har satt sine spor, så det nesten skulle vært "Aker Hærverk". Morsomt med det mørke partiet nederst - synes jeg ser en gammeldags politimann med kappe, hjelm (på et lite hode) og blanke knapper..

 

Fine burgere - men med gulerot?? :D (Hvis du vil ha tilbakemelding på komposisjonen, mener jeg.. :whistle: )

 

Takker. Som den latsabben jeg er brukte jeg en sånn ferdigoppkuttet salatpose. Det sneik seg visst med et par gulrotstrimler :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

I dag ble det en liten tur i Lillomarka opp til Romstjern og tilbake til Grorud igjen.

 

Bilde 14: Steinbruvann

 

5650722474_6fdfc5d520.jpg

 

Canon EOS 7D + EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

15mm - f/8 - 1/250s - ISO 100

 

 

Møtte også på noen særdeles vårkåte skapninger ved Romstjern.

 

5650722278_d9bf289bfd_m.jpg

 

Canon EOS 7D + EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

200mm - f/2.8 - 1/500s - ISO 800

 

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Veldig hyggelig med så mange gode tilbakemeldinger. Særlig flott at flere likte stokkandportrettet. Jeg ble veldig fornøyd med det selv.

 

Det blir begrenset med tid og overskudd til foto nå i en hektisk jobbuke etter påske. Litt bittert, så derfor:

 

Bilde 15: Bittert

 

5661834615_3ba32381bb.jpg

 

Canon EOS 7D + EF 24mm f/1.4L USM + 12mm Kenko mellomring

24mm - f/8 - 1/30s - ISO 640

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Saftig og fint portrett av det "bitre". "Steinbruvann" var særs stemningsfullt. Fin vinkel på andeportrettet. Begynner forøvrig å lure på om du faktisk har vært på Filipstad, eller om du har skaffet deg modelljernbane. Slående effekt på tross av at det ikke er benyttet noen tilt/shift-redigering her. Bra at noen trekker disse bortglemte fordums trafikkårene frem i lyset.

Lenke til kommentar

Hehe. Takk. Jeg er nok litt nostalgisk av meg, særlig når det gjelder Oslo. Har allerede planer om et litt nostalgisk preg over den kommende Junifesten. Vi får se :)

 

Avslutter denne aprilfesten med en skål. Enkelte vil kanskje kjenne igjen tilsvarende motiv fra en tidligere månedsfest.

 

Bilde 16: Flytende gull i solnedgang

 

5673633776_71b598059b.jpg

 

Canon EOS 7D + EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

31mm - f/4.5 - 1/1000s - ISO 100

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...