Gå til innhold

Junifest 2011 - kaian - Gatefoto, stort sett


Anbefalte innlegg

I dag gjorde jeg mye rart, teknisk sett. Det er overeksponeringer, fullstendig ute av fokus, for lange lukkertider og i det hele tatt. Jeg tok en serie på 14 eksponeringer da jeg møtte de som kom av et tog på Ski stasjon, og i tillegg til feilene jeg ramset opp først, så har jeg hatt en finger delvis foran objektivet på flere av dem, inklusive det jeg likte best fra i dag. Jeg poster det likevel, synes ikke det ødela nok til å droppe det. Og beskjæring har jeg jo utelukket, i egne regler for festen.

Med unntak av fingeren, så kan du jo si at du eksperimenterte med å bryte reglene :)

 

Sjarmerende resultat, forøvrig.

 

I forbindelse med denne bildeserien ble jeg forresten kontaktet av en dame som lurte på hva jeg gjorde med bildene, og som sa hun følte ubehag ved å vite at bildet kunne havne på nett. Vi kikket på bildene sammen og jeg slettet de to der hun var med.

Det er jo slik vi oppfører oss til det daglige; selv om ikke alle har fått med seg det. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag gjorde jeg mye rart, teknisk sett.

 

Velkommen etter, det har jeg gjort hele juni. Men fra spøk til revolver, et teknisk bra bilde gjør ikke automatisk bilde bra og det funker andre veien også. Det vil si at bilde kan være glimrende uten at det er teknisk perfekt, det var ditt bilde et godt eksempel på.

Lenke til kommentar

Takk Randi! :)

 

Med unntak av fingeren, så kan du jo si at du eksperimenterte med å bryte reglene :)

Jeg ga reglene fingern :ph34r:

 

Sjarmerende resultat, forøvrig.

Takk!

 

Det er jo slik vi oppfører oss til det daglige; selv om ikke alle har fått med seg det. :thumbup:

Tjah, som han sa, Aasen: "Dei vil alltid klage og kyta." - elns

 

 

Synes da det var bra med liv i det bildet der. Ser ikke helt at bildet hadde blitt bedre om du hadde beskåret det. Fingre passer tydeligvis til tider for å ramme inn ting :)

Hehe, takk!

 

Velkommen etter, det har jeg gjort hele juni. Men fra spøk til revolver, et teknisk bra bilde gjør ikke automatisk bilde bra og det funker andre veien også. Det vil si at bilde kan være glimrende uten at det er teknisk perfekt, det var ditt bilde et godt eksempel på.

Man må vel glemme alt innimellom, for å få en påminnelse. Og jeg er helt enig. Men man ønsker jo å få i både pose og sekk...

 

Merker at jeg blir litt for pretensiøs, vil for mye, i disse festene. Det blir intenst og det blir så innmari klart hvor stor forskjell det er på de fleste bildene mine og de beste. Må lære å slappe av mer, nyte blinkskuddene i stedet for å henge med hodet over de som danner det bakteppet blinkskuddene blir synlige mot... :yes:

 

Dagens likte jeg bedre beskåret, men siden det ikke er lov, så er det ubeskåret her:

 

post-116334-0-27697700-1308146003_thumb.jpg

 

Og nokså hardt beskåret på flickr: Never mind the bollocks

 

Å beskjære betyr at bildet ble tatt for langt unna. Gå nærmere kaian, gå nærmere!

Lenke til kommentar

Man må vel glemme alt innimellom, for å få en påminnelse. Og jeg er helt enig. Men man ønsker jo å få i både pose og sekk...

Kan være greit å slå av hodet noen ganger og bare fange inntrykk.

 

Merker at jeg blir litt for pretensiøs, vil for mye, i disse festene. Det blir intenst og det blir så innmari klart hvor stor forskjell det er på de fleste bildene mine og de beste. Må lære å slappe av mer, nyte blinkskuddene i stedet for å henge med hodet over de som danner det bakteppet blinkskuddene blir synlige mot... :yes:

Min erfaring er å ikke prøve for mye på en gang; og det er egentlig veldig bra å komme opp med et blinkskudd eller to hver uke.

 

Dagens likte jeg bedre beskåret, men siden det ikke er lov, så er det ubeskåret her:

 

--8<--

 

Og nokså hardt beskåret på flickr: Never mind the bollocks

Artig fyr - tror jeg ville beskåret til 4:3 istedet, slik at du hadde fått litt mer luft over dude'n og fjernetfyren til venstre helt.

 

Å beskjære betyr at bildet ble tatt for langt unna. Gå nærmere kaian, gå nærmere!

Et råd vi alle bør ta ad notam.

Lenke til kommentar

Takk for kloke ord og god oppmuntring. Og for 4/3! Done :) Men jeg ville ikke ha med ledningen over ham, så det ble ikke mer luft. Er ledning bedre?

Jeg er av den mening at ledning er OK, de er der i real life.

Ha! Real life?? Åja, det er jo faktisk det gatefoto handler om. På en måte. Men, når man først begynner å pynte på virkeligheten... :whistle:

 

Tatt til følge, -takk igjen!

Lenke til kommentar

Skikkelig flott gatefoto, kaian :) Vet hvem jeg skal se etter for inspirasjon på den fronten :)

Likte kanskje gårsdagens best - men synd du ikke kan beskjære det, budskapet kommer bedre frem hvis vi hadde vært tettere på.

Ellers synes jeg de to første var flotte, bra s/h

Lenke til kommentar

Takk for hyggelige ord egilh og azathosk :)

 

 

X100 må jo være en drøm for gatefotoentusiaster. Og det ser ut som du er på god vei. ;)

Uten tvil en drøm :yes: -men det skal sies at det varierer fra veldig søte til fryktelig marerittaktige drømmer for forskjellige (gate-)fotografer :D

 

Jeg er et sted i mellom ytterpunktene, men liker kameraet veldig godt. Men det går veldig seint å få det helt under huden...

Lenke til kommentar

Jeg innså plutselig at jeg må poste et bilde fra i dag seinest, hvis ikke jeg skal ryke ut, og for å få til det, så måtte jeg finne et motiv. Heldigvis har jeg ", stort sett" i navnet på utfordringen, og heldigvis har jeg Rannveig, og hun stilte opp til en portrett-shoot, litt bedre forberedt enn sist :D

 

Rannveig redder dagen - igjen

 

post-116334-0-87754600-1308250250_thumb.jpg

 

Og jeg synes X100 klarer portrett ganske bra, jeg :yes:

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne ha inkludert Ottar på strippeklubb i denne tråden, men siden dét er to bilder som står dårlig hver for seg, så tar jeg heller dette fra Middelalderfestivalen:

 

post-116334-0-40129400-1308420300_thumb.jpg

 

Også på flickr: Baked apples on sticks

 

Det syns jammen meg jeg og. Men mye hviler nok på dine skuldre også. Liker gatefoto-opplegget ditt, situasjoner og mennesker. Inspirerende.

 

Mannen med paraplyen er favoritten hittil :)

Takk for hyggelige ord! Jeg blir mer og mer glad i paraplymannen selv også :)

Lenke til kommentar

:hmm: :hmm: sa jeg noe feil, eller...kom ikke meningen min frem...feilvalgt ord kanskje.

Jeg skjønte hva du mente; men ordvalget er ikke det jeg ville ha brukt. "in natura" har jeg aldri brukt om mennesker. Vet ikke om det er en lokal variant for Trondheim, eller om det er utrykk som egentlig har gått av moten. :hmm:

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...