Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

skal flytte ut i juni, men må betale for juli..


lillepy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi er en vennegjeng som fra ifjor august har leid et hus 'sammen'

 

Noe sier meg at du neppe vil være en del av den vennegjengen lenger hvis du gjennomfører dette stuntet ditt.

 

tja, de andre som flyttet ut, han ene bl.annet fordi 'studiet var ikke min greie likevel'.. er da fremdeles venner med alle her. Hvorfor skal det være galt av meg å flytte ut, og ikke de andre?

 

Det er da vel like god grunn å flytte pga feil studie, som min grunn; jeg har fått meg jobb i hjembyen. Dette ga jeg også beskjed om i februar, så det skulle være god nok tid for dem til å finne en bedre løsning på det..

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Poenget er at det er umulig for de å finne en erstatter for deg hvis du flytter inn igjen etter en måned, det er det ikke for de som flyttet ut permanent.

 

Tar ikke fri, jeg flytter ut for godt. Om det så blir sånn at jeg flytter tilbake til byen, (noe som mest sannsynlig ikke kommer til å skje iom at jeg nå har søkt skole i to helt andre byer ) har jeg sagt at de ikke skal regne med meg. Jeg har dessuten funnet en til å ta over for meg. Og hun ønsker å bo her et år ++

 

Er ikke dum heller :p Selvfølelig hadde jeg betalt leia om jeg bare skulle vært bortreist i en måned og så kommet tilbake.

 

Ved å 'flytte ut' så flytter man vel ut. Tar med seg tingene sine og sånn. Tror ikke jeg hadde orket å flytte ut av huset, for deretter å flytte inn igjen etter en måned :p

Endret av lillepy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

en liten oppdatering. jeg har ikke fått no skriftlig kontrakt av noe slag om leie eller oppsigelsestid av han som leier huset (og som vi da videre leier av liksom)

 

Jeg spurte han nå idag om hvor lang oppsigelsestiden var, og han sa at i husleiekontrakten han ahr fått av utleier så står det 3 mnd. Jeg sa ifra i februar var det vel, at jeg skulle flytte ut i juni og ikke ønsket å betale for juli... det er uansett over 3 måneder siden.

 

Jeg sa da at jeg har vel rett til 3 måneders oppsigelsestid?

 

Det han da sier er at nei, jeg har ikke betalt noe depositum (før jeg flyttet inn spurte jeg han hvor mye det ville bli i depositum, men han sa jeg slapp å betale, fordi han ønsket å betale hele depositumet selv... av enelelrannen grunn)

Og han sa også at jeg har heller ikke skrivd under på noe kontrakt, så jeg har ikke noe å si.

Jeg spurte han da hvorfor han ikke hadde gitt meg og de andre noe kontrakt.

Han sa da at det var fordi jeg ikke hadde spurt etter noe kontrakt. (vi snakket om å lage kontrakt tidligere, men det ble ikke noe av. Jeg tenkte da at da følger jeg den husleiekontrakten han ahr fått, som jeg og har lest)

 

Har han egentlig rett til å komme med sånne krav når han ikke har gitt meg noe kontrakt?

Er jeg som leier nødt til å spørre etter egen kontrakt? Eller er det han som har hatt ansvaret der?

 

Han sa i tillegg at jeg ikke har levert noe 'formell oppsigelse' hvordan den nå skulle ha vært. Men jeg sa ifra til han i februar. Muntlig. Han mente da videre at jeg skulle ha sagt ifra om det mens alle i kollektivet var til stede, siden vi deler på leia.

Men han har ikke vært så veldig 'formell' selv, dvs ingen skriftlige avtaler til noen.

Så hvordan er det da man bør si opp, når man ikke er under noen kontrakt?

 

 

Må huske at det er ikke han fyren her som er utleier, det er en annen. Men denne fyren har leid huset av huseier, og han er den eneste som hr skrevet under på kontrakten. Vi bare bor her og betaler leie liksom.

 

Noen lovparagrafer jeg kan vise han som har med dette å gjøre? Han finner liksom bare på egne avtaler. Det har som sagt vært forskjellige avtaler mellom han og andre som ahr bodd her og flyttet ut.

En av de som bodde her, flyttet ut en dag, og slapp å betale NOE ekstra. Grunnen var visst fordi han skulle begynne i militæret og da var det 'annerledes'.

Han andre betalte en måned ekstra, fordi han ville være grei, men han fikk heller ikke noe krav om noe slags oppsigelsestid. Siden han kun betalte en mnd ekstra, så har han da egentlig kun fått en mnd oppsigelsestid.

Også har vi jo han som egentlig skulle flytte inn helt i begynnelsen, men det ble mye forsinkelser, og vi holdt av rommet hans og delte på 'hans' leie i et halvt år til han plutselig ikke skulle flytte inn likevel.

 

Er det da rett av han som står på kontrakta å ha annerledes avtaler med meg, eller bør han følge det han har gjort med de andre som ahr flyttet ut?

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

En kort oppsummering av det jeg har fått med meg fra http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-2

 

er vel at; siden jeg ikke har skrevet under på noe kontrakt, er jeg da under en tidsubestemt leieavtale. Jeg kan da si opp leieavtalen.

§ 9-4. Leierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av leieren.

 

 

Men hva betyr det neste paragrafet?

Det handler vel kun om utleier ønsker å kaste ut leieren?

Ikke at husleier kan kreve at leier skal bo der en viss tid?

 

 

 

sorry for wall of text. men herregud, han sitter der og baber om depoitum og at jeg burde ha spurt etter kontrakt. føler det er litt bullshit.

Lenke til kommentar

Oppsigelse skal være skriftlig fra huseier, ref. husleieloven §9-7, men kan være muntlig fra leietaker (det finnes ingen formkrav i husleieloven).

 

Du burde selvfølgelig bedt om kontrakt, men det har du ikke. Om ikke dere har en annen muntlig avtale, så gjelder da husleielovens standardvilkår. Den sier 3 måneders oppsigelse som normal, men 1 måneder i visse tilfeller. At du ikke har betalt depositum er da også knekkende likegyldig for denne saken, og det må nesten han be deg om å gjøre. Han har vel ikke opprettet en depositumkonto?

§9-5 handler om hva som skjer om utleier sier opp. I dette tilfellet er det leietaker som sier opp, og da gjelder oppsigelsesfristen, ingen formkrav og det kreves ingen begrunnelse.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Ja, det er klart det gjør. Husrom er ganske alvorlige greier, ergo føler staten at den må sørge for at både utleier og leietaker har visse rettigheter. Se for deg at du kunne kastes ut på dagen, at i morgen sto du på bar bakke og måtte ta inn på hotell. Ville ikke det vært ganske kjipt? På samme måte kan du se for deg at utleier har null mulighet til å planlegge sin økonomi, da han en hvilken som helst dag kan miste en betydelig del av sin inntekt. Det er heller ikke særlig gunstig. Du kan selvfølgelig si opp på dagen, men du må betale ut oppsigelsestiden. Det er liksom litt av prinsippet med oppsigelsestid, avtalen gjelder en viss tid etter at du har sagt opp. Men du sier jo selv at du har sagt opp avtalen for flere måneder siden, har du ikke?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

så du hadde lagt til noe ekstra herr brun. ja er jo over 3 mnd siden jeg sa jeg skulle flytte osv.... så da er jo den grei.

 

nei har ikke bedt direkte om kontrakt, vi snakket om det.. men det ble ikke noe av. Men vi skal vel da fremdeles følge det soms tår i husleieloven, selv om jeg ikke direkte har spurt etter kontrakt?

 

Det ble jo egentlig sagt at alle følger den kontrakten som han har fått.. men plutselig så fant han nå ut at det var jeg som skulle spurt etter kontrakt.

Det blir mye ord mot ord og 'men du sa det og det!!!' meh! stress

Lenke til kommentar

jepp høres riktig ut det! (sa ifra i februar da, men mars - februar.... skal ikke betale for juli da uansett. jeg betaler for juni, og er ferdig utflytta/utpakka/utvaska 5-6 juni)

 

men ja han har ikke nektet for at jeg sa ifra i februar at jeg skal flytte ut... men så kom han plutselig med at jeg skulle ha sagt ifra 'formelt', og ikke bare til han, men alle de andre og. Selv om de vet om 'risikoen' om at om noen flytter ut, så blir det litt høyere leie til de får inn noen nye...

Lenke til kommentar

men siden den er tidsubestemt, fins det da egentlig noe oppsigelsestid? eller kan man da sånn egentlig si opp på dagen?

Selvsagt er det oppsigelsestid på tidsubestemte avtaler. Tidsubestemt betyr at kontrakten løper til den sies opp, og oppsigelsestiden er i følge husleieloven tre mnd. for selvstendige boenheter, og 1 mnd. for hybler der man har adgang til andre personers bolig. Kortere eller lengre oppsigelsestid kan avtales i leieavtalen, men tidene nevnt i loven vil gjelde dersom det ikke er nevnt noe om dette i kontrakten, eller det ikke finnes noen kontrakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...