Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MB w124 Dør nesten på tomgang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres mest ut som at du har et tenningsproblem Er 95 % sikker på at dette er problemet.. Bruk en tenningslampe for å sjekke tenning. Gamle tennplugledninger og fordelerlokk kan skape problemene (rykk) du skisserer. -Et tjuvtriks er å kikke ned i motorrommet i totalt mørke mens motoren går. (pass på burka, skjerf og løse klær.) Se etter gnister på tenningsanlegget. Ser du gnister er det overledning og du du må bytte deler.

 

Tips: Er det forgassermotor (ref Wiki) i bilen din? Da sjjekk at det er forgasserolje på forgasseren. Men denne feilen merkes mest med dårlig drag.

 

Edit: Byttet litt om for å gjøre mer oversiktlig.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Då var eg endelig komg meg heim igjen i fra sjøen og klar til og feilsøke.

 

Har sjekket følgende;

 

Bilen hadde flatt batteri da eg kom, ladder på 11.57volt@600 omdr, må stille opp tomgang merket eg alereda da, laddet på 13 volt ca @ 2k rpm.

 

Batteriet ladder dog ikkje heilt opp på en litt kort kjøretur, ca 45 minutt, var 11.57v da eg måtte stoppe bilen, så kanskje den fortjener et nytt batteri.

 

Tenningssystemet har eg litt vannskelig for og undersøke, men det er en 230E (ejection) innsprøytningsmotor, m102 med K-E systemet for dei som er såpass avanserte på det.

 

Tenkte og prøve og få lånt meg en gnistsjekker for og koble på pluggene og se på dem.

Men kjørte bilen kun på turtall på 2000ish i dag siden eg prøvde og få den ladet opp litt, merket lite til problemet.

 

Kan det være gammel kondens som har ornet seg skjøl?

 

OVP rèelet har bekymret meg en stund

 

Andre nye problemer som har oppstått

 

11.57v ladespenning på tomgang alt for lavt.

Lav tomgang.

Så kordan justerer eg tomgangen på dissa bilane.

Det er jo ikkje akkurat bare og justere på tomgangsregulatoren.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Lavt turtall på tomgang er ikke bare bare. Kan være mange årsaker til det. Bilen din er gammel og motor er avansert. Både AC og automat styrer motor mht tomgangsturtall. Turtall skal ikke gå for lavt ned selv om ac er på. Dette systemet var på plass på min W123 mercedes med 2l forgassermotor.

 

Ideel ladespenning er 14.4 V. Årsak til din lave ladespenning er sikkert gammel dynomo / ledninger. Dersom batteriet er meget bra og kraftig, så kan ladespenning være litt lav til batteriet er nærmer seg fullt. Lad batteriet fullt med en batterilader og sjekk på nytt mens motor går på normalt turtall, Min "nye" Berlingo lader 14.2 volt på tomgang. Kan hende batteriet ditt er gårent, men siden ladespenningen din er såpass lav, så er nok dynamo / ledninger også moden for utskiftning.

 

Gamle morkne vakuumslanger har en tendens til å lekke med alderen. Kjøp deg noen meter og skift slanger. '(Bare ikke ta alle av på en gang og dokumenter hva du gjør med med gode bilder) Lekkasje på vakuumslanger kan føre til ulike problemer som lavt tomgangsturtall.

 

Få fatt i en haynesbok til bilen din. Ellers famler du i blinde. Kjøp deg også en tenningslampe på BT til 299. BT sin er er mer en god nok, bare det er ikke er fult dagslys..

 

 

Eller skaff deg en ny bil! Berlingo ruler!

Lenke til kommentar

Du vil aldri få ladespenning på 14,4 volt på w124, tipper 13,8-13,9 volt er det nærmeste du kommer.

 

Forøvrig så er det noen av disse motorene som har en tilskudds-luftventil/tomgangsregulator som sitter på venstre siden av luftfilterboksen, men det skal i hovedsak være unødvendig å justere her.

 

Ville sjekke børstene på dynaomen, de sitter i forbindelse med ladestrømsregulatoren bak på dyranomen. (Et klips og to stjerneskruer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...