Gå til innhold

Automasjon/mekatronikk Y-veien


maramd08

Anbefalte innlegg

Heisann.

Lurer litt på hvilken skole det er lurest å gå automasjon bachlor y-veien.

Har sett mange alternativ, men ikke alle skoler har de beste lærerene!

Noen med erfaring fra skolene som kan anbefales eller ikke anbefales?

Evt. noen med erfaringer fra mekatronikk y-veien, siden det også er en grei vei å gå?!

Endret av maramd08
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke gått mekatronikk y-veien selv, jeg har gått ordinært løp, men kjenner mange som gikk y-veien. Gikk fint for de som tok skolen seriøst, kan anbefales. Attraktivt studie hvor det er lett å få jobb, spesielt i leverandørindustrien, da spesielt innen olje og gass :)

Lenke til kommentar

Går i Grimstad på UIA mekatronikk på 2/3året. Har et søskenbarn som gikk y-veien ut ifjor.

 

Forskjellen på y-veien og vanlige er egentlig bare førsteåret. Der du får litt mer fag som norsk og sånn for å ta igjen det "tapte".

 

Angående lærerne syntes jeg vi har mye kvalitet i grimstad, et par litt gamle lærere som holder seg til det gamle. Men de kan fagene sine, studentmiljøet er også bra og det er alltid hjelp å få :)

 

Har ikke tid å skrive så mye mer, men bare spørr!

Lenke til kommentar

Studiene for meg var bra, dog jeg har ikke så mye annet å sammenligne med, men var positivt for meg. Fordelene er nytt bygg, ikke så stort så du får et personlig forhold til lærere og veiledere, dette er en stor fordel om du trenger hjelp i fagene.

 

Og som han over her sier, y-veien skiller seg egentlig bare ut 1. året, går bra! :) Veldig flott tiltak da du sparer et helt år kontra og ta forkurs først. Og når du er ferdig er utdanningen veldig attraktiv. Også gode muligheter for mastergrad der. Kvaliteten på lærere varierer, men de fleste er gode, noen veldig dyktige og et par som skiller seg negativt ut. Alt i alt vil jeg si kvaliteten på undervisere er veldig bra! :)

 

Eneste jeg skulle ønske var annereledes var dette med automasjon, det var tilnærmet ingen PLS undervisning på mine 3 år. Skulle ønske dette var mer med, da det er veldig etterspurt i arbeidslivet. Kan være de har forandret fagplanen siden jeg begynte der for 3 år siden da :)

 

Kan bare anbefale det! :)

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Jeg er snart ferdigutdannet automatikker så jeg kan jo heldigvis pls, så de skal ikke være et problem for meg om vi ikke har det.

Og kan du basic i pls kan man igrunn alle pls'er (hvertfall de jeg har vært borti).

 

Ja, hørte de hadde både til mastergrad og til doktorgrad der.

Bodde dere på de studenthyblene der, hvordan var det (tenker på om det var leksehjelp etter skolen med lærere/elever osv)?

 

Hører og man kan ta de fagen f.eks for meg som er lærling på fritid så jeg slipper sommerkurs og andre ekstrafag.

 

Og et det slik at man må asosialisere seg for å få til bachlorgraden eller går det greit om man tar studering som jobb (dvs.8 timer per dag)?

Lenke til kommentar

Jeg er snart ferdigutdannet automatikker så jeg kan jo heldigvis pls, så de skal ikke være et problem for meg om vi ikke har det.

Og kan du basic i pls kan man igrunn alle pls'er (hvertfall de jeg har vært borti).

 

Ja, hørte de hadde både til mastergrad og til doktorgrad der.

Bodde dere på de studenthyblene der, hvordan var det (tenker på om det var leksehjelp etter skolen med lærere/elever osv)?

 

Hører og man kan ta de fagen f.eks for meg som er lærling på fritid så jeg slipper sommerkurs og andre ekstrafag.

 

Og et det slik at man må asosialisere seg for å få til bachlorgraden eller går det greit om man tar studering som jobb (dvs.8 timer per dag)?

 

Jepp, både master og doktor, mulighetene er der! :p

 

Jeg bodde i Lillesand, nabobyen, jeg er lokal innfødt så bodde her i utgangspunktet. Kjenner flere som bor på studenthybel, de hadde egne leiligheter, var greie de! Leksehjelp på studenthjemme vet jeg ingenting om, om det var det du tenkte på. Men er som regel 2-4 timer øving hver uke i hvert fag med faglærer og veileder tilstede. Om du trenger mer hjelp enn det kan du alltids banke på døra til læreren eller sende mail O.l.

 

Jeg jobbet de 2 første årene mine i ca 30% stilling, gikk ikke helt smertefritt, men jeg kom meg greit igjennom :) Det går, men skulle jeg gjort det igjen ville jeg prøvd å klare meg uten jobb. Var vanskelig for meg å få nok fritid da jeg er glad i det. Men setter du av 8 timer 5 dager i uken til skole og er nogenlunde effektiv klarer du deg bra! :)

 

Er du automatiker i tillegg kommer du til å bli attraktiv! :)

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Åja, da er det vell greier kan jeg tenke meg, må flytte helt fra Ålesund så da blir det nok en slik studentleilighet på meg da. :thumbup:

 

Jobbet du i en bedrift innenfor fagene du utdannet til eller noe helt annet? Tror uten jobb er den greieste veien for min del pga jeg vil ikke bare "bestå", men komme meg igjennom det og med gode karakterer/kunnskap.

 

Ja, kan tenke meg jeg blir det, automatikkere er jo ettertraktet uten bachlorutdanning og.

 

Men føler det heller mer og mer mot mekatronikk her, jeg liker veldig godt å kunne gjøre alt selv, dvs kansje ikke være en spesiallist innenfor et og et felt, men være en som kan alt.

Her er det vell det er bedre med 10 fugler på taket enn 1 i hendene :!:

Må huske på at fulgler kan drite i hendene og!

Lenke til kommentar

Åja, da er det vell greier kan jeg tenke meg, må flytte helt fra Ålesund så da blir det nok en slik studentleilighet på meg da. :thumbup:

 

Jobbet du i en bedrift innenfor fagene du utdannet til eller noe helt annet? Tror uten jobb er den greieste veien for min del pga jeg vil ikke bare "bestå", men komme meg igjennom det og med gode karakterer/kunnskap.

 

Ja, kan tenke meg jeg blir det, automatikkere er jo ettertraktet uten bachlorutdanning og.

 

Men føler det heller mer og mer mot mekatronikk her, jeg liker veldig godt å kunne gjøre alt selv, dvs kansje ikke være en spesiallist innenfor et og et felt, men være en som kan alt.

Her er det vell det er bedre med 10 fugler på taket enn 1 i hendene :!:

Må huske på at fulgler kan drite i hendene og!

 

Mine jobber/jobb har ikke vært relevant for utdanning, men arbeidserfaringen var likevel et pluss når jeg søkte jobb :) Anbefaler deg å gå for en sommerjobb hos en av de mange bedriftene på sørlandet som ansetter mekatronikkfolk :) Da får du innblikk, og om du liker det er det nok lettere å få jobb der når du er ferdig.

 

Ja, blir nok en fin pakke dette. Veldig moro å få litt innsyn i flere fagfelt! Blir lettere å se systemer i sin helhet når du vet litt om hvordan alt fungerer, også lettere å finne ut om du vil spesialisere deg i noen retning :)

 

Studenthybel er nok bra, prøv litt tidlig så du kanskje kan få en litt grei plass som ligger nærme osv! :)

Lenke til kommentar

Helt sikkert ikke dumt det, jeg får se meg litt rundt når jeg kommer ned der så blir det nok bra! Gleder meg, ca 438 dager igjen til skolestart nå! :D

 

Hvilket år var det du gikk på Jeepers? 2 året av 3? Jeg kan jo sikkert ta over din leilighet jeg da om du er ferdig til neste år :dribble:

Lenke til kommentar

Fordelen med grimstad er at du her kan betale like mye for en 76 kvadratsleilighet med sjøutsikt som du betaler for et kott i Oslo :p

 

Studenthyblene er også svinbilliger, nede i under 3000 pr mnd.

 

Betaler selv 3000 for en 76kvadrats med syk utsikt ^^

 

Hilse til Veronica og si hun var en flott fadder i fjor.

Og hvem i helvete er det du har ligget med for å få en 76 kvadrat med utsikt fra til 3000? Jeg bor på Delta, 3200 kr og der er det 12 kvadrat med litt sjøutsikt hvis du strekker deg. Og det er på en god dag.

Lenke til kommentar

Jepp, men fagbrev og Bachelor i mekatronikk stiller man også veldig sterkt. Da kan det også være lettere og få seg f.eks jobb som serviceingeniør hos en av leverandørbedriftene, som typisk leverer alt ustyret som trengs på oljerigger, boreskip, landrig osv. Veldig mange mekatronikkstudenter som ender i slike firmaer. Har selv gjort det, venter bare på å kunne begnne :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...