Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DD-WRT routere?


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å finne trådløse rutere som er kompatible med DD-WRT for tilkobling til OpenVPN etc. Kan noen anbefale en ruter som funker til dette og som samtidig ikke har gått ut av produksjon? Oversikten over DD-WRT-kompatible rutere via sentrale nettsteder ser i hovedsak ut til å dreie seg om for lengst utgåtte produkter. Det må da finnes nyere produkter som støtter dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om OpenVPN krever noe helt spesielt av routern, jeg har ikke vært borti dette før, men f.eks alle de siste til Linksys, orgså E3000 og E4200 skal være støtte. Dette skal være gode routere.

 

Og når jeg ser på listen så er i hvert fall disse routerne med, slik at jeg tviler på at det bare er "utdaterte" routere på listen...

Lenke til kommentar

Takk iC!

 

Fant Cisco-ruterne du nevnte nå, så jeg var nok litt rask i vendinga angående utgåtte produkter. Som jeg har skjønt av DD-WRT, så flashes ruterne med en egen firmware for å utvide ruterens muligheter/innstillinger. Via prisguide.no står det riktignok at E3000 støtter VPN-server/klient, så det er gode muligheter for flashing kanskje ikke er nødvendig overhodet (litt avhengig av hvor "gode" innstillingene for VPN er fra Ciscos side).

 

 

Det jeg imidlertid trenger er en ruter som støtter flere tilkoblinger over samme VPN samtidig. Har flere maskiner, samt NAS tilkoblet nettet, og enkelte rutere støtter kun én VPN-tilkobling av gangen.

 

Er forsåvidt veldig åpen og mottakelig for tips og innspill på dette (i min fundamentale uvitenhet) :)

Endret av Jinxed
Lenke til kommentar

Det står vel at utvikleren trenger en donasjon for å utvikle DD-WRT til E4200 fullt. Men det spiller forsåvidt ingen rolle. E3000 virker som en habil ruter. D-Link har noe, men modellene begynner å bli rimelig gamle. Cisco ser absolutt lovende ut. Men som jeg sa, her trenger jeg virkelig innspill. Håper bare noe som har peil plukker opp denne tråden :)

Lenke til kommentar

Jeg kjører DD-WRT på en NETGEAR WNDR3700 og det fungerer ypperlig!

 

Og instillingsmulighetene er utrolig stort, langt større enn min kunnskap dekker... Du får som regel mulighet til å gjøre som du vil med alle instillinger (så lenge routeren din hardware-messig kan takkle det).

 

WNDR3700 er også en billig router.

Lenke til kommentar

Som nevnt, tingo, jeg var litt rask i vendinga når jeg påpekte utgåtte produkter. Mange av produktene har faktisk utgått, men det er ikke så interessant. Jeg fant tilfeldigvis bare et utvalg som var utgått i min randomiserte fremgangsmåte, hehe. Uansett, takker forøvrig for linktips.

 

Jeg har imidlertid en problemstilling jeg ønsker å lufte angående VPN og tilkobling av flere enheter. Minner forøvrig om at min forståelse for dette er svært lav, begynte å titte på dette først i dag. Men altså:

 

Jeg ser mange tilbydere kun tillater én tilkobling per enhet. Man kan altså ikke ha flere enheter koblet til samme tunnel. Vel, man kan jo ha det, men det fører visstnok til frakoblinger og ustabilitet. Men, hvis jeg bruker en DD-WRT-ruter, så kan jeg vel i prinsippet koble så mange enheter jeg ønsker til denne ruteren og ha tilgang til tunnelen fra alle mine enheter, ettersom ruteren er direkte koblet til VPN-tunnelen og således kun utgjør én tilkobling. Det jo bare ruteren som logger seg på tunnelen, resten av enhetene er passive i forhold til ruterens tilkobling, slik jeg oppfatter dette. Eller tar jeg fundamentalt feil?

 

For mitt vedkommende har jeg fem enheter: stasjonær, bærbar, NAS, PS3 og smarttelefon. Den stasjonære og NASen trenger døgnkontinuerlig tilkobling og de øvrige enhetene trenger tilkobling når jeg måtte ha behov for det. Vær så snill, ikke fortell meg at jeg må ha én tunnel for hver enhet?! Ser for meg at dette er tilfellet hvis man manuelt skal koble hver enkelt enhet til tunneler, men i mitt tilfelle ønsker jeg jo å koble meg opp ved å bruke en DD-WRT-ruter i bunnen, som basis for alle de andre enhetene.

 

Dette er smått forvirrende! Håper noen kan gi et konstruktivt innspill. Det er jaggu ikke lett å finne svar på akkurat dette i universet av informasjon som eksisterer på nettet.

 

Takker og bukker!

Endret av Jinxed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...