Gå til innhold

Lightroom eller ps..?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg skal begynne å skyte med Raw å jeg lurer litt på hva som egner seg best til når man skal etterbehandle fila eller bildet?

 

Det jeg mener med det er sånn som justere hvitbalansen,eksponering etc, men ikke å retusjere bildet(fila) sånn att dette blir helt unaturlig å ser ut som plutselig ett maleri eller en tegning. Takk for svar.

 

Har aldri prøvd lightroom før, men har kjentskap å bruker ps i ny å ne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raw-konvertering i PS og LR er stort sett identisk - det er den samme komponenten med litt forskjellig styling. Pass på at det kun er de nyeste versjonene av LR/PS som har støtte for de nyeste kamerahusene.

 

LR har de fleste redigeringsmulighetene du har bruk for for å redigere bilder videre etter RAW-konverteringen.

Lenke til kommentar

Raw-konvertering i PS og LR er stort sett identisk - det er den samme komponenten med litt forskjellig styling. Pass på at det kun er de nyeste versjonene av LR/PS som har støtte for de nyeste kamerahusene.

 

LR har de fleste redigeringsmulighetene du har bruk for for å redigere bilder videre etter RAW-konverteringen.

 

Takker Trond.

 

Ser att på komplett koster cs5 7k. Adobe ps lightroom 3 koster 1660.- Hvist jeg ikke har sett helt feil her. Men må man ikke ha PS for å ha LR ?

Er ikke LR bare en oppgradering i selve PS programmet?

 

Eller er Adobe Photoshop Lightroom 3 ett eget program uten PS kanskje?

Endret av Ivanka
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Ser att på komplett koster cs5 7k.

 

Kjøper du det på nettet dirkete hos Adobe med feks Mastercard får du PS til ca 4800kr (om jeg ikke husker helt feil). Altså du slipper unna momsen, og norsk pris. :)

Lenke til kommentar

LR og PS er to ganske forskjellige programmer, beregnet til hvert sitt bruk, egentlig.

 

PS er et rent bildebehandlingsprogram med veldig mange funksjoner.

LR er et bildesorterings- og database-program for bilder, med en del redigeringsmuligheter.

 

Selv så bruker jeg kun Lightroom på 98-99% av alle bildene jeg gjør noe med. Så hovedfunksjonen for LR er sortering, kategorisering og å lage nøkkelord for bildene. Deretter redigerer jeg de bildene som jeg skal bruke til noe, som oftest bare i LR.

 

Tar du mange bilder, så anbefaler jeg LR. Tar du få bilder, og klarer å holde oversikten med et mappe/folder-system, så er kanskje PS veien å gå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

OK, men jeg vil tro arbeidsflyten i LR er en del bedre. Eller?

 

 

Har aldri prøvd LR så jeg vet ikke. :) Men mange undervurderer nok ACR, og de mulighetene som ligger der altså. Du kan jo konfigurere ACR som man selv vil når det kommer til tagging av bilder, og hvordan man skal sortere dette. Forøvrig så finnes det jo egne DVD'er og bøker som bare omhandler ACR, så jeg antar at det sier litt om hvilket potensiale som ligger der. :)

Lenke til kommentar

Ser att på komplett koster cs5 7k.

 

Kjøper du det på nettet dirkete hos Adobe med feks Mastercard får du PS til ca 4800kr (om jeg ikke husker helt feil). Altså du slipper unna momsen, og norsk pris. :)

 

 

NOK 5,660.00 ex VAT for nedlastversjonen. Men du må vel kjøpe det fort? Blir det ikke moms nå snart på e-handel?

 

Hva bruker folk her egentlig PS til? Avanserte ting? Eller kunne man like gjerne brukt Gimp og spart penga? I profesjonell sammenheng så kan jeg se nytten med PS, men om du er en amatør og har LR, Bibble e.l.? Får bra objektiv for 5-6k...

Lenke til kommentar

Som en del andre her så bruker jeg også hovedsaklig Lightroom. Og jeg anbefaler dette programmet kanskje kombinert sammen med Photoshop Elements. Elements er en CS-light, men siste versjon (9'ern) er faktisk meget bra selv om det mangler noen av de mest "avanserte" funksjonene i CS.

 

Kjøper du direkte fra Adobe.no og laster ned programmene (du får de da ikke på dvd/cd), så slipper du å betale mva og prisen blir da:

Lightroom3 kr 2040 og Photoshop Elements9 kr 680.

 

Prisen på Elements er så lav at det er lite penger å "kaste bort" hvis du etter hvert finner ut at du trenger den mer avanserte Photoshop CS.

 

PS! Elements kommer også i en kombipakke der du får bildebehandlingsprogram og videoredigeringsprogram (Premiere Elements) til en god pris.

Lenke til kommentar

Jeg bruker light room, og du klarer deg fint med LR som eneste program. Du får en fin database/bibliotek og du kan redigere bildene fullstendig, du har også enkle verktøy for og fjerne uromomenter i bilde samt korrigering av objektiver.

 

Det som jeg anser for viktigst er at LR er relativt enkelt å bruke og du forstår bruksmønstret relativt fort, cs5 er relativt mer innviklet og du trenger mer opplæring.

 

Du får LR3 for under 2500.- hos Dustin, men du kan laste ned en gratis prøveversjon i 30 Dager så du finner ut om dette er noe for deg.

Lenke til kommentar

 

men du kan laste ned en gratis prøveversjon i 30 Dager så du finner ut om dette er noe for deg.

 

Til trådstarter: 30 dagers prøveversjon (fullversjon) finnes av alle Adobe sine programmer. Så hvorfor ikke laste ned Lightroom, Photoshop CS 5 og Photoshop Elements 9 og så teste dei ut noen uker før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens!

 

Viste ikke dte var 30dagers trial på LR så takk for det tipset. Skal laste ned å prøve å teste den ut. Angående PS så har jeg basics inne så det skipper jeg som trial denne gangen.

 

2000 spenn er ikke all verden for noe man får bruk for. Som nevnt skal jeg hovedsakelig bruke det til RAW å justere hvitbalanse,eks etc på filene. Dog det bibloteket dere snakker om høres veldig greit ut å få med i LR, skal sjekke det ut å se hvordan det er. Takker igjen.

Lenke til kommentar

LR er et eget program, og fullversjonen koster ca 3k.

Er du studerende kan du få den for €69 og CS5 for €199 fra Adobe.

 

Ah ok ikke så alt for gale pris det da.(dog ikke studerende)

 

iStereo : Takker for tipset, skulle egentlig sjekke der før komplett egentlig. :)

Kjøpte/lastet ned Lightroom direkte fra Adobe. Betalte 1600,-

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar

Er ACR amputert i Adobe Elements? Det kan ikke jeg huske. Må være noe nytt.

 

Hvis TS skal kjøpe programvare til å redigere/fremkalle bilder og ikke manipulere så anbefaler jeg Lightroom 3. Hvis TS har en Mac så anbefaler jeg Aperture, koster kun 439kr. i AppStore.

 

Jeg bruker kun Lightroom 3, PS blir aldri brukt. Jeg lastet ned fullversjonen fra Adobe.no og fikk tak i serienummer fra et kjekt program :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...