Gå til innhold

Hva skal prioriteres?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal oppgradere pc'en min og har en liten slump med penger til rådighet.

 

Av hovedkort har jeg tenkt å kjøpe dette: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Hovedkort/Intel-Socket-1155/Gigabyte/MSI-P67A-GD65,-Socket-1155-ATX,-P67,-DDR3,-2xPCIe20x16-46891.aspx

 

Så kommer det til valg av prosessor + minne.

 

Jeg kan enten kjøpe en i7 2600k og et enkelt og billig minne, eller jeg kan kjøpe en i5 2500k og et mer avansert minne med mer plass.

 

Hvilke av delene vil lønne seg?

 

Har 2600k så veldig stor fordel ovenfor 2500k i f.eks. spilling med tanke på ant. kjerner? (jeg skal jo overklokke)

 

Og er det nødvendig med så utrolig mye minne per dags dato? (tenker meg at 8GB holder i massevis)

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8 gb minne holder til gaming:)

 

Du kan likeså greit kjøpe i5 2500K hvis du er gamer. Forskjellen er først veldig merkbar ved bruk av hyperthreading som i7'en har, men dette er ikke noe som trengs ved gaming. i5 er også lett å overclocke og vil kjøre "alle" dagens spill! Har også sett flere steder at 15 yter bedre i noen spill enn det i7 2600k gjør:)

Lenke til kommentar

uten at jeg er noen ekspert på dette lenger så har jeg lest at Sandy Bridge skal ha endel fordeler grafikkmessig i forhold til andre prosessorer.

 

 

Ja dette har jeg også hørt, og testresultatene på Hardware.no viser jo det samme.

 

Jeg er egentlig mest interesert i intel ettersom jeg da har mulighet til sli, hvilket amd ikke støtter...

Lenke til kommentar

Heh, du kan få det på AMD også om du absolutt vil, enten hacke det inn eller kjøre det via Lucid Hydra.

Men da igjen, det er nesten alltid bedre med en kraftig single GPU enn to små, selv om jeg sitter på ett trespann selv.

Fordelen SB har er videokomprimeringsmessig, utenom det er farten laget av litt trimminger av kjernen som man kan forvente av en ny CPU generasjon.

Ikke noe du merker så veldig stor forskjell på når du skal kjøre spill med AMD kontra Intel, som sagt.

Det hele henger på hvor mye du vil at lommeboka di skal lide.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at AMD vs SB ikke har så veldig mye å si prismessig:

 

https://prisguiden.no/profil/lister/123364

 

https://prisguiden.no/profil/lister/123365

 

Jeg har penger til rådighet, og når jeg først skal bruke noen høvdinger kan jeg alltids strekke meg noen hundringser...

 

Hovedsprøsmålet mitt var egentlig kun om det var best med god cpu og greit minne/bra minne og grei cpu...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Først av alt så sammenligner du gal CPU afaik. Om det er snakk om i5 så snakker vi phenom x4 som ligger under 1000 lappen i pris (type 600 kroner billigere enn i5). Når jeg drev innkjøp av pc sist var debatten rundt i5 vs X4 brennhet og jeg mener at i5 var bittelitt bedre, men ikke 600 kroner bedre. Dog hva som er "best" er en lang diskusjon i seg selv. Men en skal vite at selv om i7 koster over dobbelt så mye som en x4 så er den ikke dobbelt så bra. lang fra det faktisk. i allefall til spill.

 

Angående spørsmålet ditt så for en spill maskin så får du mer igjen for å investere de ekstra 700 spenna (i5 framfor i7) i litt mere ram ( 6gb er dog nokk) og skjermkort. Når det kommer til kvaliteten på rammen så er det ikke så jævli mye å hente der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...