Gå til innhold

Test: Samsung Omnia 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å levere en mobil med 8GB lagring i 2011 uten mulighet for ekspansjon er vel som å skyte seg selv i benet.

 

Ellers ser dette ut som en fin, fin mobil.

Du kan bytte micro-SD-en. Det er bare ikke meningen at du skal enda ;)

 

La meg forklare, for de som ikke vet;

Windows Phone 7 bruker micro-SD til å kjøre OS-et på. Android derimot, har innebygget lagringsplass, i tillegg til micro-SD. Derfor kan man på Android bare bytte ut minnekortene som man vil. Det skal være mulig å bytte ut micro-SD-en på Windows Phones, men det krever da logisk nok at de blir formatert. Men da kan du altså sette inn 32 GB om du føler for det, så dette er mulig.

 

Hvis noen her skulle finne på å gjøre dette, sjekk på forumer etter hva slags minnekort folk får dette til å virke knirkefritt med, ettersom Microsoft krever at minnekortene skal ha visse specs ("class" er irrelevant). Og hvis du setter et kort i en Windows Phone, tas en sikkerhetsfunksjon i bruk, og effekten er at minnekortet da bare vil virke med den telefonen. Det går an å gjenopprette kortet til dets originale tilstand, men da må du ha en Nokia med Micro-SD-inngang, ettersom Nokiaer også utnytter dette sikkerhetssystemet. (Dette er hvertfall det jeg vet, finnes sikkert detaljer andre steder).

 

Visst nok skal det komme offisielt godkjente kort, eller så skal det bli mulig å få dem byttet i butikk ol.

Lenke til kommentar

 

Kommer vel helt ann på hvilke produkter du ser på. Om man ser på produktene de siste par årene så har de vist god handlingskraft, unntakene er produkter hvor de har fått uventede problemer som WHS2011 og NoDo. Produkter som Windows 7, IE9, Hotmail, Bing, Live Essentials og WP"7.0" ble alle utviklet i raskt tempo.

 

Ellers synest jeg det er merkelig at Omnia 7 får trekk for mangel på DLNA og minnekort når f.eks. Iphone ikke fikk det. Men den får jo uansett bedre karakter så skal kanskje ikke klage ;)

 

Ellers er jeg enig i at alle mobiltelefoner burde ha USB-porten i bunn av telefonen slik som f.eks. Iphone, Dell Venue Pro og HD2. Når det er sagt så synest jeg Samsungs bilholder for Galaxy S er en meget smart løsning selv om det nok kunne ver enda bedre med USB i bunn på den også.

 

Men hvorfor får Apple lov å selge Iphone i Europa når de ikke har microUSB kontakt? Ble ikke dette lovpålagt av EU?

 

 

Ikke glem Kinect, som satte verdensrekord i "fastest selling consumer electronics device". Og Zune HD, som er en sweeeeet spiller (om enn lite solgt og dårlig markedsført).

Lenke til kommentar

Å levere en mobil med 8GB lagring i 2011 uten mulighet for ekspansjon er vel som å skyte seg selv i benet.

 

Ellers ser dette ut som en fin, fin mobil.

Du kan bytte micro-SD-en. Det er bare ikke meningen at du skal enda ;)

 

La meg forklare, for de som ikke vet;

Windows Phone 7 bruker micro-SD til å kjøre OS-et på. Android derimot, har innebygget lagringsplass, i tillegg til micro-SD. Derfor kan man på Android bare bytte ut minnekortene som man vil.

 

Er nok mer komplisert enn som så. Hvor OS ligger lagret varierer fra telefon til telefon på WP7, noen produsenter bruker NAND, andre bruker microSD, problemet er at WP7 ikke ønsker å ha to separate plasser å lagre data, så den slår sammen microSD med NAND og bruker dette som ett "lagringspool".

Lenke til kommentar

@hvakrg

Takk for korreksjonen :) Ville bare hjelpe med informasjonen jeg husket, så overasker meg ikke at den ikke stemmer helt. Men hovedpoenget er klart; det er fysisk mulig å bytte minnekort, men det krever at du formaterer telefonen.

 

Ja, vet ikke helt hvilke telefoner som hadde microSD som man kunne bytte ut og hvilke som ikke hadde det, det var ett uhorvelig rot rundt hele greiene når de ble lansert.

 

Men bunnlinja er vel at man ikke bør bytte det ut.

Lenke til kommentar

Av og til lurer jeg på hvor lenge dere faktisk tester mobilene. Denne er IKKE rask på surfing. Alt av sideinnlasting går dramatisk tregere enn på HTC Desire (som jeg også har). Lyden i samtale er alt for lav og kan ikke skrus opp mer. Sliter alltid når det er litt bakgrunnsstøy ute. De trykkfølsomme tastene nederst er kanskje fine, men de gjør at telefonen ofte ikke skrur av skjermen når du trykker på låseknappen fordi du så vidt kommer borti dem. Dere sier musikklyden er god... Ja bevares, den er bra, hadde det ikke vært for det kjedelige faktum at lyden "hakker" på slutten av ca. annenhvert spor - kjent samsung-bug. OS'et generelt er kjempefint - bare du glemmer tredjeparts apps - de hakker nemlig bare du scroller i en liste. Og klikker du på en link i twitter tar det en liten evighet før du får lest i IE og komt deg tilbake igjen (applikasjoner må lastes på nytt hver gang, og det går tregt).

Lenke til kommentar

Av og til lurer jeg på hvor lenge dere faktisk tester mobilene. Denne er IKKE rask på surfing. Alt av sideinnlasting går dramatisk tregere enn på HTC Desire (som jeg også har). Lyden i samtale er alt for lav og kan ikke skrus opp mer. Sliter alltid når det er litt bakgrunnsstøy ute. De trykkfølsomme tastene nederst er kanskje fine, men de gjør at telefonen ofte ikke skrur av skjermen når du trykker på låseknappen fordi du så vidt kommer borti dem. Dere sier musikklyden er god... Ja bevares, den er bra, hadde det ikke vært for det kjedelige faktum at lyden "hakker" på slutten av ca. annenhvert spor - kjent samsung-bug. OS'et generelt er kjempefint - bare du glemmer tredjeparts apps - de hakker nemlig bare du scroller i en liste. Og klikker du på en link i twitter tar det en liten evighet før du får lest i IE og komt deg tilbake igjen (applikasjoner må lastes på nytt hver gang, og det går tregt).

 

Jeg for min del opplever at telefonen er rask på surfing, og nettsider kommer fram kjapt og smertefritt. Jeg opplever ikke lyden i samtaler som lav, har har ikke lyden skrudd opp til maks. Når jeg klikker på låsetasten blir skjermen svart. For at skjermen ikke skal bli svart når jeg klikker på låseknappen må jeg holde inne for eksempel søkeknappen mens jeg trykker låseknappen. Da blir den imidlertid svart av seg selv etter 15 sekunder eller no slik. Jeg har aldi opplevd at den har hakket noe sted når jeg spiller av musikk.

 

Jeg har registrert meg som norsk bruker, og har ikke lastet inn noen aps, så der skal jeg ikke uttale meg.

 

Min personlige vurdering av telefonen er at den er rask, og alt flyter helt supert. Jeg har ikke følt det helt store behovet for marcetplace, med to unntakt. Å få tak i en PDF-leser og youtube-viser.

 

Det hadde såklart vært kjekt med alle funksjoner aktivert, men det kommer i stor grad i løpet av året. For den som er 100% applikasjonshore og måler hvor god en telefon er ut i fra tilgjenglige apps er dette sikkert et mye større problem enn jeg opplever det som.

 

Eneste jeg legger merke til på min telefon er at søkeknappen som skal bringe fram søket i den applikasjonen som til en hver tid er aktiv (hvis den har søkefunksjon) ikke lar meg søke i bing maps. Jeg får altså ikke søke meg fram til en spesielt by. Der må jeg navigere meg fram selv.

 

Hvis man ser bort i fra det som er blokkert i Norge, er dette en super telefon. Og jeg må si at jeg generelt er positivt overrasket over OS'et, spesielt etter som dette er release-versjonen. Måten MS har gjort ting på fungerer faktisk veldig godt, selv om man må bruke noen dager på å omstille seg. Når man gjør noe nytt, må man også forvente at det må gå seg til litt.

 

Jeg har forøvrig brukt telefonen fra den ble lansert, og har ingen problemer med å anbefale den til andre.

Endret av serpentbane666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste jeg legger merke til på min telefon er at søkeknappen som skal bringe fram søket i den applikasjonen som til en hver tid er aktiv (hvis den har søkefunksjon) ikke lar meg søke i bing maps. Jeg får altså ikke søke meg fram til en spesielt by. Der må jeg navigere meg fram selv.

 

Er enig i at den fysiske søkeknappen i WP7 burde fungere i Maps, og er mulig jeg missforstår hva du mener med "navigere meg fram selv", men du har jo en søkefunksjon i Bing Maps også.

Lenke til kommentar

Er enig i at den fysiske søkeknappen i WP7 burde fungere i Maps, og er mulig jeg missforstår hva du mener med "navigere meg fram selv", men du har jo en søkefunksjon i Bing Maps også.

 

Hm, hvor er i såfall denne?

 

Jeg har et sikte som fører meg til min nåværende possisjon, og et forstørrelsesglass.

Dette fører meg imidlertid til bing søkesiden for nettsøk, akkurat som den fysiske søkeknappen.

 

Har ikke funnet noen andre måter å søke på.

 

Så jeg må manuelt "navigere" meg fram til områdene jeg ønsker å se. Hvis jeg ikke vet hvor det er, så sliter jeg.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Heisann,

 

Lurer på å kjøpe WP mobil og Omnia 7 ser ut til å være like god som de nyere telefonene som har kommet etterpå. Men den er å få kjøpt billigere, noe som er et pluss!

Er det noen spesiell grunn funksjonsmessig/oppdateringer etc til å ikke velge denne fremfor f.eks. Nokia Lumia 800 eller Omnia W?!

Fint om noen som har telefonen kan svare på dette, takk :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...