Gå til innhold

Noen som har erfaring med ebay og objektiver?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har tenkt å få tak i et Helios 44-2 58mm f2 objektiv. På ebay selges en del, men jeg er usikker på hvor det lønner seg å kjøpe fra? Tenker på at det faktisk vil komme frem og vare i god stand. Det ser ut til å være en del som selger fra Ukraina, Russland, Hviterussland o.l. Noen som har god erfaring med kjøper av slik type objektiv?

 

Er M42 mount det mest "safe"? Har tenkt å bruke det på Nikon dSLR og E-P1

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen spesiell grunn til at du vil gi bort penga dine til svindlere uten å få noe tilbake?

Hvis det er sånn at du har for mye av dem så send meg en PM så kan du få et kontonummer av meg som definitivt trenger litt påfyll. :tease:

 

Så du er en slik svindler du også altså. Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Noen spesiell grunn til at du vil gi bort penga dine til svindlere uten å få noe tilbake?

Hvis det er sånn at du har for mye av dem så send meg en PM så kan du få et kontonummer av meg som definitivt trenger litt påfyll. :tease:

Du vet ingenting om gamle sovjetiske objektiver altså? Alle som kommer fra tidligere sovjetunionen er altså svindlere? Eller er det logisk at objektiver som ble produsert i USSR selges fra russland, hviterussland eller ukraina?

 

 

On topic: Kjøp fra en som har bedre enn 99.5% gode tilbakemeldinger så er du stort sett safe.

Lenke til kommentar

Jeg har handle mye rart, og det har alltid kommet fram. Finn brukere som har god rating (99,1%++) og som har solgt en del.

 

Det meste jeg har handlet har kommet fra statene og kina. Aldri hatt problemer. Og husk at du er beskyttet av paypal. Du får pengene tilbake hvis du ikke mottar objektivet.

 

Tenkte på et helios objektiv jeg og. Tegner ganske spesielt :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et slikt objektiv selv, mest på impuls siden jeg fikk det billig. Det er ikke i helt god stand, så det var vel derfor det var billig. Det var på ebay, jeg husker ikke hvilken selger det var.

Har ikke brukt det til stort annet enn å leke med. Jeg kan jo ta det med på neste fototreff hvis du vil se det.

Lenke til kommentar

Har Ebay-seller'n også eksistert noen år ser jeg ingen problemer med og handle uansett lokasjon.

 

 

Jeg har handlet fotoutstyr fra eBay siden 2004.

 

ALDRI hatt problem. Blitt "lurt" 2 ganger, første gang i 2005, så engang i 2006. Aldri blitt lurt senere.

 

Jeg er et petimeter og de to episodene, hvor jeg forøvrig fikk igjen hvert øre fra PayPal, har gjort meg fortrolig med mediet.

 

Poenget består i å gjøre seg grundig kjent med PayPal. Poeng 2 er å sirkle inn 3 - 4 gode kremmere i Hong Kong. Det gjøres ved å handle smådingser som linselokk, pusseskin, kortlesere, filtre, cf kort fra de, varer som koster max 150,- !! Disse selgerene tar du ut fra karakterboka, noen av mine faste er Roxsen og Sinceritytrading. De sender smådingsene som små, hyggelig personlige brev, større kapitalvarer sender de som retur fra service i Japan....

 

På den måten er jeg gode venner med mange slike, og har dratt hjem slikt som 70-200 /IS uten problem (firetusen spart) og en kinetic armbåndsur (firetusen spart der også....)

 

 

Jeg handler alt annet, truser, jakker, bøker, kniver, gps, datamus, Apple-deler, ølglass, ullsokker, værstasjoner --- alt mulig rart -- fra England. Via eBay selvfølgelig....

ALDRI blitt lurt av de engelske eBay selgerne!

Endret av Dryasanne
Lenke til kommentar

Kjøper selv oftere fra internettbutikker i Europa - men jeg er et særtilfelle - jeg bor i Danmark, og her er det ingen ekstra omkostning å kjøpe ting fra EU. :thumbup:

Blir derimot fort dyrt å kjøpe ting utenfra EU når bagatellgrensen er på 80 kr og ekspedisjonsgebyret er på 160 kr.. :thumbdown:

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Sendte avgårde 10 lakser for eit Canon 70-200 F2.8 IS.

Funker supert!

 

Sendte også inn Canon Cashback og fikk penga for det.

Det var sprett nytt!

 

Jeg har som "policy" og ikke kjøpe for mer penger en at jeg kan anse de som tapte og/eller må eventuelt vente til jeg får overført beløpet fra paypal før jeg kan bestille varen på nytt.

Når det gjelder veldig dyre produkter har jeg kun kjøpt de fra anerkjente dønn solide butikker* selv om det blir noen kroner dyrere en billigeste eBay-pris.

Normalt så har jeg brukt BH til enkelt-kjøp på over 10K.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et slikt objektiv selv, mest på impuls siden jeg fikk det billig. Det er ikke i helt god stand, så det var vel derfor det var billig. Det var på ebay, jeg husker ikke hvilken selger det var.

Har ikke brukt det til stort annet enn å leke med. Jeg kan jo ta det med på neste fototreff hvis du vil se det.

 

Det ville vært interessant!

Lenke til kommentar

Merk at det har vært en trend i det siste på ebay der selgere bygger opp en god karakter/tilbakemelding ved å selge masse smårask, for så å gå over på dyrere varer før svindelen starter. Derfor kan det være lurt å sjekke karakterhistorikken noen måneder tilbake i tid for å se hva selgeren har solgt tidligere. Paypal vil nok dekke en eventuell svindel, men det vil uansett koste deg mye tid og krefter...

Lenke til kommentar

Sendte avgårde 10 lakser for eit Canon 70-200 F2.8 IS.

Funker supert!

 

Sendte også inn Canon Cashback og fikk penga for det.

Det var sprett nytt!

 

Jeg har som "policy" og ikke kjøpe for mer penger en at jeg kan anse de som tapte og/eller må eventuelt vente til jeg får overført beløpet fra paypal før jeg kan bestille varen på nytt.

Når det gjelder veldig dyre produkter har jeg kun kjøpt de fra anerkjente dønn solide butikker* selv om det blir noen kroner dyrere en billigeste eBay-pris.

Normalt så har jeg brukt BH til enkelt-kjøp på over 10K.

 

Eg sjekka ut selgern godt på forhånd.

Han hadde fleire hundre med positiv tilbakemelding.

Var jo så klart litt skeptisk men... gjikk jo fint.

Kjem nok til å gjere det igjen vist det er lakser og tjene.

Lenke til kommentar

Kjøpte et Sigma 8-16mm på Ebay. Glemte å betale for pakkesporing, så gikk i 2 uker og ventet. Når jeg endelig fikk objektivet viste det seg at det hadde lagt en uke på postkontoret uten at jeg hadde fått noen hentelapp.. Noen narkiser hadde vel vært en tur i postkassene her igjen men ville nok ikke betale momsen for å hente pakken..

 

Moral:

Betal for pakkesporing :p

Lenke til kommentar

Hva er dette fiskepratet for noe ?

 

Laks ?? Lakser ??

 

Skjønner ingenting av dette.

 

 

Norsk laks er veldig aktverdig som betalingsmiddel i Asiatiske land, så det er ofte blitt brukt som betalingsmiddel ved kjøp av objektiver. Det fungerer på samme måte når du reiser til Sverige og handler "harrytur", da tar du med deg noen kasser bananer som valuta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...