Gå til innhold

Spørsmål om Raid 1!


Anbefalte innlegg

Jeg er en noob når det gjelder Raid, men jeg har et Win 7 software Raid 1 (mirror) volum i maskinen maskinen.

 

Nylig ble det foreslått at jeg burde sjekke hver HDD separat for å se at begge hadde identisk informasjon.

 

Jeg koblet hver HDD til en separat port (en og en) for å sjekke dette, men selv om diskene startet å snurre fikk jeg dem ikke opp i HDD oversikten.

 

Derfor lurer jeg på hvordan jeg får sjekket dem? Er det noe spesiell innstilling som skal til?

 

Noe av grunnen til å ha Raid 1 konfigurasjonen er at jeg senere vil muligheten til å flytte Raid volumene (driver å skal sette inn et Raid volum til) sånn at når de er fulle kan jeg ta ut en av diskene av volumet og lagre den separat mens jeg setter inn en ny disk for å bygge opp raidet igjen.

 

Også så jeg kan ha muligheten til å sette en HDD fra Raid 1 volumet i en separat maskin for å hente ut filer.

 

Har jeg missforstått Raid 1 ved at en disk fra Raid 1 må stå i en Raid setting og ikke kan brukes som enkelt volum?

 

Noen som har noen opplysninger som kan forklare meg eventuell problemstillinger rundt dette så jeg får systemet slik jeg vil ha det?

Endret av arthon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei han har helt rett. RAID 1 er mirroring, samme data på begge diskene.

RAID 0 er for hastighet og er striping (Wikipedia forklarer dette også.)

Uansett, hadde du brukt noe ala Intel ICH så hadde det vært enklere, dette er "fakeRAID" men med Windows sitt upålitlige software RAID så er det litt bingo.

Lenke til kommentar

Raid 0 er speiling(2 identiske disker), men raid 1 er striping(skriver 50% på hver disk)

 

Om du tar ut en disk av raid 1 vil ikke det raidet fungere lengre da halvparten av all data er borte...

 

Dette er direkte feil.

RAID 0 er striping. , mens RAID 1 er speiling.

 

 

@arton

Bruker du Intel RST ?

 

Edit : 007 CD kom meg noen sekunder i forkjøpet :)

Endret av johome
Lenke til kommentar

Raid 0 er speiling(2 identiske disker), men raid 1 er striping(skriver 50% på hver disk)

 

Om du tar ut en disk av raid 1 vil ikke det raidet fungere lengre da halvparten av all data er borte...

 

Dette er direkte feil.

RAID 0 er striping. , mens RAID 1 er speiling.

Lurer på hva jeg røyka når jeg postet dette...

Raid 1 er så klart speiling :wallbash:

Lenke til kommentar

Nei han har helt rett. RAID 1 er mirroring, samme data på begge diskene.

RAID 0 er for hastighet og er striping (Wikipedia forklarer dette også.)

Uansett, hadde du brukt noe ala Intel ICH så hadde det vært enklere, dette er "fakeRAID" men med Windows sitt upålitlige software RAID så er det litt bingo.

 

Takk for svar! Selv om jeg ikke ble så mye klokere. :)

 

 

Mener du (dere) at når jeg bruker Win7 sitt Raid system så får jeg ikke tilgang på hver av diskene som enkeltvolum?

 

Må få legge til at jeg har ikke opplevet noe problem med dette raid oppsettet utenom at jeg ikke får den over-nevnte tilgangen.

 

Jeg har mulighet til å gjøre om dette nå og bygge / bytte raid system, men hvor finner jeg informasjon om å sette opp raid med Intel ICH? Jeg har dette HK; ASUS P6X58D-E

Kjører Win 7 Ultimate.

Har jeg forstått prinsippet riktig; At hvis Raid 1 er satt opp riktig så skal jeg kunne ta ut en disk av raide og få tilgang til disken via f.eks. en annen maskin? Eller låser en Raid1 konfigurasjon disken så den bare gir tilgang disken når den står i Raid1?

 

 

 

 

EDIT; Kikket litt rundt. Er det noe ala intel matrix storage manager software jeg trenger?

 

Sånn som dette?

 

 

Endret av arthon
Lenke til kommentar

EDIT; Kikket litt rundt. Er det noe ala intel matrix storage manager software jeg trenger?

 

Sånn som dette?

 

Ja, jeg har allerede spurt deg om det.

 

 

 

 

Mener du (dere) at når jeg bruker Win7 sitt Raid system så får jeg ikke tilgang på hver av diskene som enkeltvolum?

Hvis du mener at du fjerner en disk og vil ha tilgang til den andre , så skal du ha det.

Jeg har selv fjernet en disk som er med i RAID 1 , og hadde full tilgang til den andre disken som sto igjen.

 

 

 

_____

 

 

 

Du har også muligheten til å gjøre det slikt når du skal lage et nytt RAID volum :

 

Reboot , og etter POST trykker du "Ctrl I" for å komme inn i Intel BIOS'en.

 

 

Da kommer dette frem :

 

30l302d.jpg

 

 

Som du ser, står to av mine disker i RAID 1

 

 

_____

 

 

Hva slags disker har du ?

 

Kan du legge ut bilde av diskbehandling ?

Endret av johome
Lenke til kommentar

EDIT; Kikket litt rundt. Er det noe ala intel matrix storage manager software jeg trenger?

 

Sånn som dette?

 

Ja, jeg har allerede spurt deg om det.

 

Siden jeg ikke har noe peiling så oppfattet jeg ikke det spørsmålet.

 

 

Jeg har satt opp software RAID1 direkte i Win 7.

 

Forstår jeg deg riktig at jeg må laste ned Intel programmet og da vil det dukke opp i Bios, eller ligger allerede Intel Raid matrix storage i Bios på hovedkort?

 

Spøsrmålet er kanskje litt dumt, men bær over med meg. Jeg har alt for mange traumatiske opplevelser med PC funksjoner hvor jeg har missforstått en detalj og endt opp med problemer jeg ikke kunne løse. :dontgetit:

 

 

 

Mener du (dere) at når jeg bruker Win7 sitt Raid system så får jeg ikke tilgang på hver av diskene som enkeltvolum?

 

 

Hvis du mener at du fjerner en disk og vil ha tilgang til den andre , så skal du ha det.

Jeg har selv fjernet en disk som er med i RAID 1 , og hadde full tilgang til den andre disken som sto igjen.

 

Ja jeg mener både den muligheten og muligheten til å ta disken som jeg har fjernet og koble den til en annen port eller maskin og der også få tilgang til disken.

 

Dette er et forsøk på/forberedelse til; å lage en lagring server som jeg etterhvert vil sette i en separat server maskin som skal synkroniseres med hoved PC'n, så hvert lagrings volum og fil-forandringer blir oppdatert på tre identiske disker.

 

 

 

_____

 

 

Du har også muligheten til å gjøre det slikt når du skal lage et nytt RAID volum :

 

Reboot , og etter POST trykker du "Ctrl I" for å komme inn i Intel BIOS'en.

 

 

Da kommer dette frem :

 

30l302d.jpg

 

 

Som du ser, står to av mine disker i RAID 1

 

 

Regner med at du svarer på spørsmålet over om dette er noe som eksisterer i Bios eller om jeg må installere et program for dette.

 

 

Direkte spørsmål til dette skjermbildet.

 

Hvis jeg tar det eksisterende Raid1 volumet og setter det opp som du viser i Bios, må jeg først formatere diskene (slette diskene) før jeg setter det opp? Eller vil diskene bare kunne flyttes over til den nye Raid konfigurasjonen uten problemer?

 

 

 

_____

 

Hva slags disker har du ?

 

Kan du legge ut bilde av diskbehandling ?

For øyeblikket har jeg to 1.5TB WD green og er i ferd med å sette opp ett RAID1 volum til med to 2TB WD green.

 

OS er på separat Intel M x25 80GB SSD, som snart skal byttes ut med en større Sata III SSD

 

 

Sitter ikke på den aktuelle maskinen nå så jeg kan ikke få tatt et skjermbilde. Men raidet er satt opp som software raid i Win7 HDD, Raid konfigurasjon og viser seg bare i Bios som ett single drive.

Endret av arthon
Lenke til kommentar
Forstår jeg deg riktig at jeg må laste ned Intel programmet og da vil det dukke opp i Bios, eller ligger allerede Intel Raid matrix storage i Bios på hovedkort?

Intel RST dukker opp, med det samme du har installert det.

Det kommer med nyere drivere.

 

Intel Matrix skal dukke opp i Intel BIOS'en før du installerer RST.

Prøve...

 

 

 

 

Dette er et forsøk på/forberedelse til; å lage en lagring server som jeg etterhvert vil sette i en separat server maskin som skal synkroniseres med hoved PC'n, så hvert lagrings volum og fil-forandringer blir oppdatert på tre identiske disker.

Interressant !

Dette har jeg ikke prøvd meg på , og er nok ute på glattisen ...

 

Jeg tror det er snakk om drivere , så mulig det lar seg gjøre.

Får du det til, så for all del, gi tilbakemelding.

 

 

 

 

Hvis jeg tar det eksisterende Raid1 volumet og setter det opp som du viser i Bios, må jeg først formatere diskene (slette diskene) før jeg setter det opp? Eller vil diskene bare kunne flyttes over til den nye Raid konfigurasjonen uten problemer?

Hos meg dukket de opp helt automatisk , og du skal ikke formattere.

 

 

 

 

OS er på separat Intel M x25 80GB SSD, som snart skal byttes ut med en større Sata III SSD

OBS : det HK'et ditt med ICH10R , har bare native SATA II porter.

Så den SSD'en vil ikke kunne yte max.

Ville heller ha kjøpt en ekstra (eller to) identiske Intel 80 GB SSD'er , og satt de to opp i RAID 0 med veldig god ytelse...

ICH10R skalerer nemlig bortimot perfekt med 3 stk SSD'er.

 

 

Du kan selvsagt evt. sette opp den SATA III SSD'en på 6 Gb/s bonusportene ( de grå portene).

Jeg ville ikke ha gjort det. Ytelsen på bonusportene er ikke så mye å skryte av.

ICH10R er helt klart å fortrekke.

 

 

 

 

Men raidet er satt opp som software raid i Win7 HDD, Raid konfigurasjon og viser seg bare i Bios som ett single drive

Det er riktig.

 

I Intel BIOS'en vil de dukke opp separat.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Skal du bygge lagringsmaskin? Da slutter du med Win 7 og kaster hele Windows på dynga.

Sleng inn Linux eller noe ala den, milevis foran i software RAID muligheter og stabiliteten er mye bedre.

For å snu på fjøla, det tar lengere tid å få igang ett slikt system (Oppsett.) men det faller ikke ned og sammen slik som Windows gjør over tid, og oppdateringer enkle i den forstand at de ikke blokkerer maskinen med restart osv og er rask på oppstart.

Lenke til kommentar
Forstår jeg deg riktig at jeg må laste ned Intel programmet og da vil det dukke opp i Bios, eller ligger allerede Intel Raid matrix storage i Bios på hovedkort?

Intel RST dukker opp, med det samme du har installert det.

Det kommer med nyere drivere.

 

Intel Matrix skal dukke opp i Intel BIOS'en før du installerer RST.

Prøve...

Skal se om jeg får prøvet dette i løpet av natten.

 

Hvis jeg tar det eksisterende Raid1 volumet og setter det opp som du viser i Bios, må jeg først formatere diskene (slette diskene) før jeg setter det opp? Eller vil diskene bare kunne flyttes over til den nye Raid konfigurasjonen uten problemer?

Hos meg dukket de opp helt automatisk , og du skal ikke formattere.

Så jeg kan la de to Raid1 diskene sitte der de sitter og sette dem opp med Intel Raid programmet uten å miste noe informasjon. (kanskje jeg tar en kopi først for sikkerhets skyld :whistle: )

 

 

OS er på separat Intel M x25 80GB SSD, som snart skal byttes ut med en større Sata III SSD
OBS : det HK'et ditt med ICH10R , har bare native SATA II porter.

Så den SSD'en vil ikke kunne yte max.

Ville heller ha kjøpt en ekstra (eller to) identiske Intel 80 GB SSD'er , og satt de to opp i RAID 0 med veldig god ytelse...

ICH10R skalerer nemlig bortimot perfekt med 3 stk SSD'er.

 

Hva mener du? HK kortet har jo to 6Gb/s porter. Ble kjøpt i fjor sommer med den intensjon at det kunne ha to SATA III 6Gb/s disker ombord. Er du sikker på at du har rett?

Står til og med på boksen; "TRUE SATA 6Gb/s RAID".

ASUS P6X58D-E, Socket-1366 ATX, X58, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, GbLAN, FireWire, SATA 6Gb/s, USB 3.0

 

 

Her er specs;

Intel ICH10R : Serial ATA-300 - kontakt(er): 6 x 7-pin seriell ATA - 6 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5

Marvell 88SE9128 : Serial ATA-600 - kontakt(er): 2 x 7pin Serial ATA - 2 Enhet(er)

 

Betyr det at siden det er Marvell kontroller og ikke Intel ICH kontroller så er det ikke Native Sata III ? Hvis du har rett så ender dette kortet opp i den fremtidige Lagrings serveren, med litt "overkill" i7 920 CPU, og arbeids PC'n får Sandy Bridge.

 

Hvordan ser man forskjell på Native 6Gb/s Sata III og ikke Native?

 

 

Du kan selvsagt evt. sette opp den SATA III SSD'en på 6 Gb/s bonusportene ( de grå portene).

Jeg ville ikke ha gjort det. Ytelsen på bonusportene er ikke så mye å skryte av.

ICH10R er helt klart å fortrekke.

Forstår jeg det rett da altså, at Sata III med Intel kontoller på portene er Nativ, med Marvell kontroller så er de ikke Nativ?

 

 

Men raidet er satt opp som software raid i Win7 HDD, Raid konfigurasjon og viser seg bare i Bios som ett single drive

Det er riktig.

 

I Intel BIOS'en vil de dukke opp separat.

 

OK, jeg skal prøve dette, håper det ser ut sånn som bildet i hodet mitt har formet seg. :blush:

 

 

Dette er et forsøk på/forberedelse til; å lage en lagring server som jeg etterhvert vil sette i en separat server maskin som skal synkroniseres med hoved PC'n, så hvert lagrings volum og fil-forandringer blir oppdatert på tre identiske disker.

Interressant !

Dette har jeg ikke prøvd meg på , og er nok ute på glattisen ...

 

Jeg tror det er snakk om drivere , så mulig det lar seg gjøre.

Får du det til, så for all del, gi tilbakemelding.

 

Her er en skjematisk fremstilling av hvordan jeg tenker meg at det skal bli bare jeg får prøvet ut og forstått Raid funksjonene på Arbeids maskinen. Etter det blir all Raid flyttet til PC2.

 

Synkprogrammet jeg skal bruke; GoodSync ,den enkle versjonen er i tillegg gratis. Kommentarer mottas med takk.

 

post-157018-0-96345800-1301002310_thumb.jpg

 

Det som skal lagres er Foto og Video råmateriale og ferdige versjoner. Når et diskvolum i PC1 er 60-70% fullt vil jeg slutte å lagre mer på den disken. Samtidig har jeg plass til å forandre på bilder og lage nye versjoner og nye Video redigerings prosjekter av materiale som eksisterer på disken.

 

Når et volum er fullt som forklart, så vil jeg ta ut en disk av det korresponderende Raid 1 volumet og lagre den et annet sted. Samtidig vil jeg sette inn en ny disk i Raid 1 volumet som erstatning for den fjernete disken.

 

Den lagrete disken blir igjen byttet ut med en av diskene i Raid volumet med 6-12 måneders mellomrom for å holde disken "frisk".

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Skal du bygge lagringsmaskin? Da slutter du med Win 7 og kaster hele Windows på dynga.

Sleng inn Linux eller noe ala den, milevis foran i software RAID muligheter og stabiliteten er mye bedre.

For å snu på fjøla, det tar lengere tid å få igang ett slikt system (Oppsett.) men det faller ikke ned og sammen slik som Windows gjør over tid, og oppdateringer enkle i den forstand at de ikke blokkerer maskinen med restart osv og er rask på oppstart.

 

Jeg er forsåvidt i prinsippet enig, men hver gang jeg kikker på instruksjonene for installasjon av Linux så "går hjernen min i spinn" og jeg blir veldig sliten (alfa). :roll:

 

 

Men når jeg kommer så langt at jeg bygger Lagrings PC'n, PC 2 i det skjematiske oppsettet, så skal jeg prøve en Linux installasjon før jeg bygger Raid.

 

Men for øyeblikket så gjelder det mest å få Raid 1 til å fungere slik som jeg ønsker meg i PC 1, så jeg får litt selvtillit når det gjelder Raid systemer.

 

Det vil nok ta våren og kanskje sommeren før lagrings PC'n blir bygget (får tross alt 2TB ekstra lagring når jeg setter inn et nytt volum).

 

Spørsmålet blir jo om sync programmet funker mellom en Win PC og en Linux? Men jeg har ikke noe imot å spare penger på software.

 

Kanskje du ikke er den riktige å spørre, mener ikke å provosere, men kan det Intel Matrix storage software sette opp Raid i Win7 Home edition i lagrings PC'n? Bare et spørsmål om penger egentlig.

Endret av arthon
Lenke til kommentar
Her er specs;
Intel ICH10R : Serial ATA-300 - kontakt(er): 6 x 7-pin seriell ATA - 6 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5

Marvell 88SE9128 : Serial ATA-600 - kontakt(er): 2 x 7pin Serial ATA - 2 Enhet(er)

 

Betyr det at siden det er Marvell kontroller og ikke Intel ICH kontroller så er det ikke Native Sata III ? Hvis du har rett så ender dette kortet opp i den fremtidige Lagrings serveren, med litt "overkill" i7 920 CPU, og arbeids PC'n får Sandy Bridge.

 

Hvordan ser man forskjell på Native 6Gb/s Sata III og ikke Native?

 

Jeg har allerede linket til et bilde av de to bonusportene (grå farge og 6Gb/s) som ikke er native ICH10R.

 

 

Marvell er ikke native ICH10R , og SSD'er bør helst ikke brukes her for å få max ytelse (vet at flere av ekspertene i SSD tråden nærmest skyr disse bonusportene som pesten).

ICH10R er "bare SATA II"

 

 

Første HK fra Intel som kommer med native SATA III porter er Sandy Bridge.

De har ikke vært gavmilde ,og komme dog bare med 2 stk. native SATA III porter :innocent:

Endret av johome
Lenke til kommentar
Her er specs;
Intel ICH10R : Serial ATA-300 - kontakt(er): 6 x 7-pin seriell ATA - 6 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5

Marvell 88SE9128 : Serial ATA-600 - kontakt(er): 2 x 7pin Serial ATA - 2 Enhet(er)

 

Betyr det at siden det er Marvell kontroller og ikke Intel ICH kontroller så er det ikke Native Sata III ? Hvis du har rett så ender dette kortet opp i den fremtidige Lagrings serveren, med litt "overkill" i7 920 CPU, og arbeids PC'n får Sandy Bridge.

 

Hvordan ser man forskjell på Native 6Gb/s Sata III og ikke Native?

 

Jeg har allerede linket til et bilde av de to bonusportene (grå farge og 6Gb/s) som ikke er native ICH10R.

Så det, og jeg har hele tiden trodd at det var 6Gb/s porter uten noen slags "begrensning. :ermm:

 

Marvell er ikke native ICH10R , og SSD'er bør helst ikke brukes her for å få max ytelse (vet at flere av ekspertene i SSD tråden nærmest skyr disse bonusportene som pesten).

 

 

ICH10R er "bare SATA II"

 

Første HK fra Intel som kommer med native SATA III porter er Sandy Bridge.

De har ikke vært gavmilde ,og komme dog bare med 2 stk. native SATA III porter :innocent:

 

Det var som pokker!!! :mad:

 

 

Ren svindel altså, når de reklamerer og spesifiserer at det er to 6Gb/s porter, og så er de "handikappet" fordi det er Marvell kontrollere som ikke yter "full fart". :nei:

 

Hvordan pokker skal meningmann vite forskjellen?? :hmm:

 

Ser ut som om det blir nytt HK og Sandy Bridge på meg etterhvert bare Z68 HK kommer og jeg får sett noen tester om det HK er verdt det. Håper ihvertfall at jeg kan flytte RAM modulene, GPU og kjøler over på det nye kortet og dermed spare litt penger.

Dette prosjektet blir dyrere enn jeg hadde tenkt meg. :cool:

Takk for opplysningen, setter pris på den. :thumbup:

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke så greit å vite hva som er det riktige valget innenfor PC'er ...

 

 

Angående RAID 1 , så har jeg kjørt det i nesten 3 år.

Har reinstallert OS'et uttallige ganger på SSD'en, og ikke mistet noe som helst data på de diskene som står i raid.

 

 

Vil også skyte inn med at Intel RST/Matrix stort sett bare egner seg til RAID 0 og 1.

Skal du kjøre på med mere avanserte RAID nivåer , så bør du kjøpe deg et godt kontrollerkort , eller vurdere Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...