Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finne generell løsning på lineært system


  

1 stemme

  1. 1. Hva har skjedd her?

    • Systemet er inkonsistent og det finnes dermed verken noen unik eller generell løsning
      0
    • Jeg har feiltolket oppgaven noe innfor¤%$&£


Anbefalte innlegg

Jeg driver kontrollsjekking av en innlevering i lineær algebra som skal inn snart, og lurer på om jeg har forstått oppgaven riktig. Har forsøkt å gjengi den etter beste evne i paint under ;)

 

Jeg skal altså finne den generelle løsningen på følgende lineære system, hvis den eksisterer:

dca310070519ef444aee881d06352dbb.png

 

I eksemplene læreboken min bruker representerer hver rad i matrisen en ligning på formen a1x1 + a2x2 + ... + anxn = b. Det jeg stusset over her var den grafiske presentasjonen av oppgaven, men jeg har tolket det slik at B [matrise] øverst til venstre er en multiplikasjon av matrisen B og matrisen som inneholder x-variablene. Jeg antar videre at der boken setter "svarkonstanten" (b) inn i matrisen (i kolonnen helt til høyre) som representerer systemet, er svarkonstanten i dette tilfelle det som står i øverste høyre matrise, på respektive rader.

 

Slik jeg da har gått frem:

Jeg skriver dette om til algebraisk form

 

(1) 1x1 + 1x2 + (0x3) = 1

(2) 2x1 - 2x2 + 3x3 = 0

(3) (0x1 + 0x2 +) 1x3 = 1

(4) 1x1 - 1x2 (+0x3) = 0

 

Av (3) ser vi at x3 = 1, og av (4) følger det at x1 = x2. Setter vi x1 inn for x2 i (1) får vi at x1 + x1 = 2x1 = 1, altså at x1 = 1/2 = x2.

 

Da har vi funnet unike løsningsverdier for hver av variablene, og jeg setter disse inn i venstresiden av (2) for å kontrollere. Jeg får:

 

2*1/2 - 2*1/2 + 3*1 = 3

 

som åpenbart ikke stemmer. Dette skulle, ifølge min tolkning av oppgaveteksten, blitt 0. Altså foreligger en av følgende forklaringer:

 

  1. Systemet er inkonsistent og det finnes dermed verken noen unik eller generell løsning, eller
  2. Jeg har feiltolket oppgaven noe innfor¤%$&£

 

Setter stor pris på om kompetente matematikere kan påpeke eventuelle feil jeg har gjort.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  1. Systemet er inkonsistent og det finnes dermed verken noen unik eller generell løsning.

Stemmer. Du kan eigentleg sjå det raskt frå likning (1) og (4). (1) seier at x1 + x2 = 1, medan (4) seier at x1 + x2 = 0, noko som ikkje kan gå. Du kan og radredusere totalmatrisa og vise at du får chart?cht=tx&chl=\small 0 + 0 + 0 = C \neq 0.

 

Tolkinga di av den grafiske representasjonen er korrekt.

 

P.S. Vha. mimetex kan du skrive matriser i forumet slik:

 

p><p>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...