Gå til innhold

Holder dette til 226W peltier?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hmmm..... Det var på ingen måte "bare å se på produktenes" hjemmeside... Fant ikke en dritt :p

Søk sa jeg, there is no free lunch - du må nok lete ja :lol: . Men best sjangs er det at du finner det påklistret komponentene.

En annen ting... Hva betyr 500mA ?? Er det det samme som 0.5 A ?

Jepp.

Lenke til kommentar
hvorfor bruke en pc psu til å levere bare 12V?

du kan jo beholde den psu'en du har og få tak i en ren 12V strømforsyning som du kan bruke til peltier'n...

 

 

Hvor ? :shrug:

 

Leste du mailen din? Jeg sendte deg en link til en norsk side med slike psu....

Lenke til kommentar

Jepp! Fant denne:

 

DIAMOND GZV-2500:

 

B210 x H110 x D230mm

Switching mode

25A kontinuerlig -

Variabel spenning 5 - 15V DC

Overbelastningssikring

Vekt: 2.6kg

Primærspenning 220V AC

 

Pris: 1667

 

 

Ser det bra ut ? Denne leverer også 15V, slik at pelten kan yte sitt max :woot:

Lenke til kommentar

kanskje du kunne posta linken slik at vi andre kunne sett...

prisen så ikke helt bra ut, dessuten er det vel ikke nødvendig med regulerbar spenning...

ser for meg en lab-strømforsyning som den jeg brukte til å gi lcd displayet mitt 5V før jeg powra med usb, og den vil jeg ikke ha inn i pc'en...

skal se om jeg finner noe til deg :p

Lenke til kommentar

nå har jeg vært borte en stund og har fått lest gjennom det siste.

Må si at det er litt voldsomt å bruke 1700kr på power suply (størrelsen av halve PCen) til et peltierelement.

Kjøp Enermaxen på 550W eller tilsvarende. Kan hende at du ikke trenger noe mer (trd374). Ellers bruk den i kombinasjon med den du har fra nå av.

 

Off-topic:

fikk faktisk lyst til å starte prosjektet til Novec. 15-20V 40A kontinuerlig. Men må vente til jeg skal opp til Trondheim om to uker :-(

Lenke til kommentar

Regner med du har vannkjøling om du eventuelt skal ha deg peltier, ellers så har du ikke mulighet for å klare å kjøle ned peltieret.

 

PSU: her bør du velge en kvalitets strømforsyning, feks Top Selected Power 520W Super Silent fra netconnection.no

 

Er strømforsyningen for liten kan den plutslig skru seg av, og siden du må ha egen strømforsyning til peltieret så MÅ denne vær stabil. Stopper denne så vil peltier, prosessor og muligens hovedkortet omkomme i kraftig hetebølge :p

Lenke til kommentar

Nå som du begynner å bli varm i trøya Jarbra, er det på tide å dra inn selve poenget med peltier: i vårt tilfelle å fjerne varme fra et definert system (våre kostbare elektronikkomponenter). Elektronikken har temperaturavhengige egenskaper som gjør at vi ønsker lave temperaturer. Vel vitende om at varme er langbølget stråling er det termomdynamiske problemet ikke løst bare vi monterer et tec-element - langt i fra. Det er bare "halvparten" av løsningen, men som gjerne får mesteparten av oppmerksomheten.

 

Den andre halvdelen er isolasjon - det handler også om å hindre varmestrålingen i å gå i "feil retning" - varme skal transporteres bort og ut av systemgrensen. Her finner vi betydningen av god isolasjon: den hindrer tildels energi i form av varme å ubønnhørlig trenge inn/tilbake til elektronikken. Og her, mine Damer&Herrer, kan vi øke effektiviteten til et f.eks peltieroppsett mye. Ta dere god tid til å isolere rundt deres peltierelementer og øk dermed potensialet mye. Ellers blir det som om tec-elementet prøver å holde en sjøsatt sil flytende - uønsket varme entrer raskt systemet (i tillegg til den produserte varme fra komponenten(e)).

 

Det kan virke banalt å nevne slikt, men i det systemet peltierelementet kjøler ned (f.eks cpu) er det interessant å isolere

cpu og peltier-elementets kalde side, og la den varme siden være på utsiden av systemgrensen (for å stråle varme ut i kosmos :D )

Ved å kunne benytte det ideelle materiale, ville det kun transporteres varme ut av systemet - og cpu ville ha himmelske forhold, men slik er ikke virkeligheten. For tilbake i virkeligheten finnes ikke et slikt materiale, så varmetransport er ustoppbar. Videre får vi også kondens ved kjøling under omkringliggende temperatur. Derfor må også isolasjonen dekke oppgaven å holde luft unna nevnte elektronikk, eller holde den i temperaturer i eller over romtemperatur. Det skal ikke være lett.

 

PS:

Så til isolasjonsmaterialene.

Materialene som bør brukes har dårlige varmeledningsegenskaper. Et typisk kjennetegn for isolasjonmaterialer til bruk i luft/gasser er at de er porøse, noe som gjør at luft (som leder varme relativt dårlig) "fanget" i emnet blir stillestående og skaper den systembarrieren vi ønsker. Eksempler på slike materialer er neoprenskum og velkjente isopor. Begge er lette å tilpasse og har de egenskapene som vi ønsker. Jo tykkere isolasjon - desto bedre, er en direkte sammenheng.

 

Ditt peltierelement har langt i fra stor nok overflate til å kvitte seg med varmen den pumper, inkludert varmen som cpu produserer. Derfor har du et egnet emne som tar oppgaven å fjerne varmen peltierelementet pumper fra kald til varm side. Som regel brukes også vannkjøling til å dette - koblet sammen med en radiator med stor overflate. Denne energien vil vi absolutt fjerne fra det lille systemet pc'ens kabinett representerer og ut i det store kosmos eller stua som krever tilnærmet uendelig med energi for å øke temeperaturen sin. Derfor tenker du nå sikkert som jeg; at best effekt får du fra radiatoren når den plasseres i kaldest mulig omgivelser som gir den største tilhørende varmetransporten bort fra systemet.

 

Håper dette er brukbar informasjon - Lykke til

(Edit: det ble sent - så bær over med meg)

Lenke til kommentar

da jeg vurderte peltier kjøling på pcen min, kom jeg frem til at det beste ville vært å kjøpe en ekstern psu, som kan gi deg variabel volt, og stabil strøm. dette er ikke noe du bør forvente på en psu for pc. selv de beste liker seg ikke når man trekker såpass mye av 12v railen, og spenningen blir ustabil, avhengig av hvilken psu du har, graden.

 

jeg har selv prøvd diverse psuer på bytteretten, både enermax og antec, men ingen gav tilfredstillelse. gå for et støre tower, og modd inn den externe psuen i stedenfor. jeg vil tro det vil kunne hjelp mye for temraturene dine med pelt.

 

(mitt projekt ble avbrudt på grunn av en vapo... :D )

Lenke til kommentar

Jeg driver også med et lite peltier prosjekt og har planer om å ta i bruk Q-tec sine PSU'er, siden de er billige nok :)

550W dual fan gold pfc specs;

Output current +5V [A] 30A (Sticker 40A)

Output current +12V [A] 16A (Sticker 20A)

Output current -5V [A] 0,5A (Sticker 1,0A)

Output current -12V [A] 0,5A (Sticker 1,0A)

Output current +3.3V [A] 18A (Sticker 30A)

Output current +5V STB [A] 2,5A (Sticker 3,0A)

 

Så til spørsmålet mitt, noen som vet hva "sticker" er?

så vidt jeg vet er sticker klistremerke..:/

Som man kan se leverer disse psu'ene ganske godt med strøm til en billig penge, dog ikke nok til å sparke i gang en 226W pelt..

Lenke til kommentar
Output current +5V [A] 30A (Sticker 40A)

Output current +12V [A] 16A (Sticker 20A)

Output current -5V [A] 0,5A (Sticker 1,0A)

Output current -12V [A] 0,5A (Sticker 1,0A)

Output current +3.3V [A] 18A (Sticker 30A)

Output current +5V STB [A] 2,5A (Sticker 3,0A)

 

Hmm - solgte mitt. Det var ikke nok til mitt forbruk, men billig var det.

Sticker - Husker du hvor du fikk det fra? Ser man her:

02.jpg

 

Et bilde av "sticker" på siden av psu :D, og der ser du at det er peak-verdier som er oppgitt.

Lenke til kommentar
stabil strøm. dette er ikke noe du bør forvente på en psu for pc. selv de beste liker seg ikke når man trekker såpass mye av 12v railen, og spenningen blir ustabil, avhengig av hvilken psu du har, graden.

 

En måte å dempe rippel på er egentlig ikke så vanskelig å lage selv.

Bruk en bløt jernstang på Ø=ca.2cm og lengde=ca.4cm. Tvinn >30 turns med kobbertråd: Ø=3.2mm eller tre ganger >30turns med kobbertråd: Ø=2mm. Første alt. tåler 40A mens andre alt. tåler 47A.

 

Etter denne spesifikasjonen skal man få en induktans med L>4.44mH

bruk en/flere 2200uF kondensatorer som tåler over 16V og koble som kretsen under viser. Kobles deretter inngang til PSUens utgang og man får en mye glattere spenning ut gjennom utgangen. Har ikke regnet nøyaktig på dette, men rippelen vil reduseres kraftig :)

 

schematic.JPG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...