Gå til innhold

Holder dette til 226W peltier?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Njaal: Om jeg kortslutter en Antec 550W med uttak på 24A slik at den fungerer uten hovedkort, kan jeg da bare la den ligge i/utenfor kassa og drive peliteren ? Denne Antecèn yter akkurat 24A, så dette hadde vært ypperlig....

 

 

Og om jeg bruker strømforsyning en med mindre A, skjer det vel ikke noe med pelten ?? Den yter vel kanskje bare en tanke mindre :o)

Lenke til kommentar
Njaal: Om jeg kortslutter en Antec 550W med uttak på 24A slik at den fungerer uten hovedkort, kan jeg da bare la den ligge i/utenfor kassa og drive peliteren ? Denne Antecèn yter akkurat 24A, så dette hadde vært ypperlig....

Det skulle går fint!!

(Seff bare om du da mener "kortslutte"-> pin 4 og 6) :-)

Og om jeg bruker strømforsyning en med mindre A, skjer det vel ikke noe med pelten ?? Den yter vel kanskje bare en tanke mindre :o)

Ja den vil yte en tanke mindre, men du må tenke på at det finnes sikringer i de fleste PSUer. Hvis denne ryker... (well U get it.... )

Hvis du skal en PSU utenfor kab. så annbefaler jeg heller at du kjøper en 12V Strømkilde på Biltema eller no. De har sikker noe som kan trekke litt strøm.

Lenke til kommentar

Takker.....Skjønte ikke helt hvem vei den tegninga var, men :p Kanskje du kan hjelpe meg ? Du er en veldig hjelpsom person i dag :p Hva var det du mente "sikringer i strømforsyninga" ?? at jeg ikke burde koble uten at jeg visste hva jeg gjorde, eller at det var noe galt med strømforsyninga i forhold til pelt? :roll: Nå går jeg uten tvil for Antecèn :p

Setter den på en måte inne i kassa, tror jeg .... Fant ikke noen strømforsyning på Biltema som du anbefalte ....

Lenke til kommentar
Takker.....Skjønte ikke helt hvem vei den tegninga var, men :p Kanskje du kan hjelpe meg ? Du er en veldig hjelpsom person i dag :p Hva var det du mente "sikringer i strømforsyninga" ?? at jeg ikke burde koble uten at jeg visste hva jeg gjorde, eller at det var noe galt med strømforsyninga i forhold til pelt? :roll: Nå går jeg uten tvil for Antecèn :p

Setter den på en måte inne i kassa, tror jeg .... Fant ikke noen strømforsyning på Biltema som du anbefalte ....

Ja jeg kan sikker hjelpe deg med å forstå tegninge, det går fint.

Mtp sikringer, hvis du har en strømforsyning som ikke takler 20A på 12V'en så vil sikringa gå...

 

BTW:

Sov godt

 

Njaal

Lenke til kommentar
"]

Ja den vil yte en tanke mindre, men du må tenke på at det finnes sikringer i de fleste PSUer. Hvis denne ryker... (well U get it.... )

Hvis du skal en PSU utenfor kab. så annbefaler jeg heller at du kjøper en 12V Strømkilde på Biltema eller no. De har sikker noe som kan trekke litt strøm.

 

En 12V PSU gir alltid 12V.

En pelt. som trekker 24A@12V => R=0.5Ohm

 

kobler du denne til en PSU som er dimensjonert for å klare 20A (tykkelse på kobberledninger i transformatoren, antall MOSFET'er, Sikringer osv som tåler lik/mindre enn dette).

elementet trekker fortsatt V/R=24A

og PSUen går i stykker (MOSFET'en gir seg, kobberledningen smelter, mest sannsynlig er at sikringen ryker, osv)

Lenke til kommentar
"]

Ja den vil yte en tanke mindre, men du må tenke på at det finnes sikringer i de fleste PSUer. Hvis denne ryker... (well U get it.... )

Hvis du skal en PSU utenfor kab. så annbefaler jeg heller at du kjøper en 12V Strømkilde på Biltema eller no. De har sikker noe som kan trekke litt strøm.

 

En 12V PSU gir alltid 12V.

En pelt. som trekker 24A@12V => R=0.5Ohm

 

kobler du denne til en PSU som er dimensjonert for å klare 20A (tykkelse på kobberledninger i transformatoren, antall MOSFET'er, Sikringer osv som tåler lik/mindre enn dette).

elementet trekker fortsatt V/R=24A

og PSUen går i stykker (MOSFET'en gir seg, kobberledningen smelter, mest sannsynlig er at sikringen ryker, osv)

Enig at hvis ikke sikringen ikke ryker så vil med stor sannsylighet noe annet ryke... Men PSUene klarer ikke å holde 12V ved høy belastning særlig de "billige" de kan falle helt til 9-10V og stor rippelspenning oppå der.. (Bare litt kværulering) Regner også med at det fleste PSUer har en hvis "varme detektor" som kutter hvis den blir for varm..

 

Men jeg var nok litt uklar der. (Bra du rettet meg opp) man burde ikke bruke en PSU som gir ut mindre Amp enn Pelten trenger...

 

Njaal

Lenke til kommentar

36A*12V=432W

hvis alt igjen brukes til 3.3V: (not true)

da er det igjen 118W som gir 118W/[email protected]

 

Jeg synes dette høres litt merkelig ut at en 550WPSU som kan levere 36A@12V. Jeg kan ha lest feil, men er du sikker på at dette er riktig trd374?

 

Jarbra:

Hvis du får en slik PSU holder det massevis. Over 200W igjen skal vel holde være MER enn nok. Men sjekk om det ikke er peak-verdien som er på 36A.

 

Njaal: bare hyggelig å diskutere

Lenke til kommentar
36A*12V=432W

hvis alt igjen brukes til 3.3V: (not true)

da er det igjen 118W som gir 118W/[email protected]

 

Jeg synes dette høres litt merkelig ut at en 550WPSU som kan levere 36A@12V. Jeg kan ha lest feil, men er du sikker på at dette er riktig trd374?

 

Jeg kan bare referere til produsentens dokumentasjon - har ikke selv testet eller målt. Det er nok peak det refereres til - se skjema.

Noe som peltier-brukere også bør tenke på er ripple-egenskaper til psu: det anbefales ikke over 10% ripple på forsyningen (aktuell rail).

Lenke til kommentar

ddd-king: Dette var det jeg fant:

 

Specification

 

Model No. EG651P-VD / EG651P-VE

I/P Voltage rating 90V~135V AC or 180V~265V AC

(selected by slide switch)

Iin=115/230Vac 13A / 8A

Frequency 47Hz~63Hz

Inrush current 60A max./230V (at cold start)

O/P DC

Voltage Ripple & Noise Total

Reg. Output current rating

Min. / Max.

+3.3V 50mV ±4% 0.3A / 36A

+5V 50mV ±5% 0.3A / 36A

+12V 120mV ±5% 1.5A / 36A

-5V 50mV ±10% 0A / 1A

-12V 120mV ±10% 0A / 1A

+5Vsb 50mV ±5% 0.1A / 2.2A

+3.3V & +5V 200W

TOTAL O/P 550W

Hold up time 17ms min. at 230V AC full load

Over Power Protection 105%~140% of max load

Over Voltage Protection +5V: 5.6V~6.9V

+3.3V: 3.7V~4.5V

+5Vsb: 5.6V~6.9V

Efficiency 70% min. at full load

Cooling Air convection by +12V DC fan

Operation Temperature 0ºC ~25ºC for full rating of load,

decrease to zero Watts O/P at 70ºC

Storage Temperature -20ºC ~80ºC

Humidity Operating: to 85% relative humidity ,

non-condensing At 25ºC

Storage : to 95% relative humidity ,

non-condensing At 50ºC

MTBF 100K hours at 25ºC, 70% full rated load

EMC EN55022, Class B

FCC Class B

IEC 801-2, 3, 4, 5, 6, 8, 11

Safety

Dimension W150 x H86 x D140 (mm)

-----------------------------------------------------------------------------------

Igrunn kan du vel egentlig lese selv :phttp://www.enermax.com.tw/product-01.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...