Gå til innhold

Intel 320 SSD klar i neste uke?


Anbefalte innlegg

Jeg mente Vertex 3, den er riktig nok ikke på lager før om ca. 3 uker.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=837542

 

Men er Vertex 2 bedre sier du?

 

Nei, jeg trudde ikke Vertex kom ut før 22. eller 23. mars, så derfor trudde jeg at du mente Vertex 2.

 

Lukter vell "ikke-Intel" kontroller her også?

 

Nei. Disse SSD-ene har Intel-kontrollere.

510 har ikke Intel-kontroller.

 

Denne har.

 

Ja, det var det jeg mente.

Endret av exenter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mente Vertex 3, den er riktig nok ikke på lager før om ca. 3 uker.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=837542

 

Men er Vertex 2 bedre sier du?

 

Jeg snuser på samme. 2000kr er dog litt i dyreste laget synes jeg. Jeg håper vi får se disker med samme kontroler som vertex3, men med tilbud for lavere kapasiteter og dermed lavere priser. 80GB hadde holdt lenge for min del.

 

Vertex3 er laaaangt bedre enn vertex2 hvis det var et seriøst spørsmål. Sjekk vertex3 testen på anandtech for gode måledata.

 

Vi får se om disse nye Intel diskene kan holde tritt med konkurransen. Prisene virker gode, og det er fint å se tilbud av lavere kapasiteter enn bare 120GB+, men spesifikasjonene her virker jo i første øyenkast til å være lang dårligere enn f.eks. vertex3 (den nye sandforce kontrolleren altså i praksis - som vi sikker vil se bruk i mange andre modeller også)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hadde jo vært spennende med en test av disse mot Vertex 3.

Og hva innebærer "utvidet strømkontroll" ?

 

Jeg kjenner ikke detaljene for denne modellen, men typisk vil nok det innebære at deler av disken kan autoamtisk slå seg av under lenge idle-perioder for å spare strøm, fremfor at disken er fullt på hele tiden.

 

Det er jo ikke akurat non stor problemstilling til å begynne med siden SSDer allerede krever lite strøm - men i en laptop for eksempel er hver ekstra watt man kan spare en fordel naturligvis.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ville nok heller vurdert f.eks Crucial C400 i en laptop.

 

Det er dog verdt å merke seg at selv på det meste så bruker den under 2 watt. Det er rimelig lite får man si. Prosentmessig er forskjellene store, men ikke i kvantativ størrelse.

 

Jeg tror nok at om man skal ha en bærbar med lang batteritid så er det langt viktigere å velge riktig type chipset og prosessor blandt annet enn å spare 1 watt forbruk på harddisken. Helt andre faktorer som pris og ytelse tror jeg også jeg hadde fort vektlagt over en differanse på ca 1 watt mellom slike disker.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Beklager om jeg kaprer tråden. Men ser at Vertex 2 er billig for tia. Burde jeg kjøpe en Vertex 2 120GB til 1495,- nå eller burde jeg vente? Vil man merke stor forskjell i praksis på Vertex 2 og 3? Eller burde jeg vente?

 

Dette er vel kanskje det dummeste mulige tidspunktet å kjøpe en vertex 2 på - etter min mening ihvertfall.

 

Forskjellene mellom vertex 2 og 3 er ganske enorme. Den roflstomper sin forgjenger på nesten alle områder, samt andre disker fra den forrige generasjonen generellt også.

 

Ta en titt på testresultater:

http://www.storagereview.com/ocz_vertex_3_review_240gb

 

Ved mindre prisen er mye viktigere enn ytelsen så hadde jeg ihvertfall ikke kjøpt noe fra forrige generasjonen nå. Prisen på de gamle modellene svarer heller ikke til det faktum at de er røfft halvparten så raske - de er langt unna å være halvparten så dyre som de nye - så det slår meg som en særdeles dårlig deal.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Beklager om jeg kaprer tråden. Men ser at Vertex 2 er billig for tia. Burde jeg kjøpe en Vertex 2 120GB til 1495,- nå eller burde jeg vente? Vil man merke stor forskjell i praksis på Vertex 2 og 3? Eller burde jeg vente?

 

Dette er vel kanskje det dummeste mulige tidspunktet å kjøpe en vertex 2 på - etter min mening ihvertfall.

 

Forskjellene mellom vertex 2 og 3 er ganske enorme. Den roflstomper sin forgjenger på nesten alle områder, samt andre disker fra den forrige generasjonen generellt også.

 

Ta en titt på testresultater:

http://www.storagereview.com/ocz_vertex_3_review_240gb

 

Ved mindre prisen er mye viktigere enn ytelsen så hadde jeg ihvertfall ikke kjøpt noe fra forrige generasjonen nå. Prisen på de gamle modellene svarer heller ikke til det faktum at de er røfft halvparten så raske - de er langt unna å være halvparten så dyre som de nye - så det slår meg som en særdeles dårlig deal.

 

-Stigma

Selv om man skal bruke SSDen til å få litt fart i en gammel laptop uten 6 gb SATA?

 

Kanskje hvis en eller annen gang vil ta med SSDen fra laptopen til en nyere PC?

Lenke til kommentar

Selv om man skal bruke SSDen til å få litt fart i en gammel laptop uten 6 gb SATA?

 

Kanskje hvis en eller annen gang vil ta med SSDen fra laptopen til en nyere PC?

 

Nei, det finnes selvfølgleig unntak. Uten S-ATA3 er det ikke mye poeng i en vertex3 for eksempel pga. S-ATA2 begrensningen. Skal du ha noe for å spruce opp en gammel laptop så ville jeg sett på kanskje C300. Jeg vet ikke helt om jeg liker vertex 2 modellene så mye over denne so alternativ.

 

Men selv da så er det verdt å huske på at forskjellene i pris mellom nye generasjonen og gamle generasjonen er ikke store - ihvertfall ikke enda. en 128GB C300 (en av de rimeligste SSDene som fremdeles har flott ytelse) er ca 1750'ish kr. En vertex3 på samme størrelse skal havne på ca 2050'ish kr. Da kan man godt tenke seg at man synes de 300 ekstra kronene er verdt det for å både ha bedre ytelse på et par områder + kunne få MYE bedre ytelse senere på en maskin med S-ATA3. Uansett hvordan du snur og vender på det så virker ikke gamle-gen SSDene som noe veldig gunstig valg nå. De må falle langt ned i pris for å bli gode kjøp igjen IMO.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...