Gå til innhold

Er det tullete å starte med Canon 1000D?


Anbefalte innlegg

Jeg er i høyeste grad en nybegynner, jeg har aldri eid et speilrefleks-kamera før og kan svært lite om foto. Derfor lurer jeg på om et såpass billig kamera som 1000D kan være et greit sted å starte.

 

Vil det være store begrensninger, selv om man kjøper et nytt objektiv istedet for å bruke det som følger med?

 

Hvis jeg skulle kjøpt dette kameraet, hva slags "all round" objektiv (finnes det? :p) kunne vært greit å starte med?

 

Jeg skjønner at det vil avhenge av hva man skal ta bilde av, men jeg tror det vil bli lett blanding. Både ting som er i bevegelse, som f.eks. dyr, og ting som er stillestående, på nært hold eller litt avstand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et bra begynnerkamera (og et bra kamera til når du er mer erfaren også forsåvidt), og du har veldig mye brukte objektiver å velge mellom hvis budsjettet er litt smått.

 

Det objektivet som gjerne følger med som "kit" (18-55mm) funker fint inntil du vet hva du vil holde på med mest, om det skulle være makro, landskap eller portrett, feks. Det gjør mye greit, men en ting du ikke oppnår, det er å komme veldig nært ting. Da må du ha noe ala 55-200mm. Når du vet hva som passer deg best, vil du nok trolig pælme kit-objektivet til sjøs :D

Lenke til kommentar

1000D er helt OK som startkamera, og selges til god pris (ca 2.500?). Dersom du kjøper kit, pass på at du får med IS-objektivet, ikke det uten. Det er stor forskjell på disse, IS-objektivet har mye bedre optisk kvalitet (og selvsagt innebygget bildestabilisator).

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke tullete å starte med en 1000D. Standardobjektivet som følger med er relativt enkelt, men så lenger du velger utgaven med bildestabilisering (IS) så er bildekvaliteten helt grei.

 

Det eneste du skal være klar over, er at dyr i bevegelse, f.eks. hunder, er ganske krevende å fotografere. Du trenger både et effektivt autofokus system og et lyssterkt objektiv for å ha rimelig suksess. Ettesom jeg ikke vet hva slags dyr du har tenkt å fotografere, kan jeg ikke si om 100D sin AF holder. Men du må nok ha et annet objektiv.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, men det jeg har sett av det kamera og hørt om så er det ikke akkurat noe særlig.

 

Vil heller tro at det kan være lurt å ta et 550D som nå i disse dager går for billige penger.

 

Hvor finner du det for billige penger? Jeg synes det ser ut som at jeg måtte betalt det dobbelte av prisen på 1000D.

 

For alt jeg vet er det mulig man må ut med så mye for å få et kamera som duger, men det er fortsatt mye penger.

Lenke til kommentar

Jeg startet selv med canon 1000d og syntes lenge det var et flott utgangspunkt for min fotointeresse. Jeg besitter kameraet selv i dag, og har fokusert på kvalitetsoptikk fremfor hus og venner blir alltid overrasket når jeg forteller hvilket kamera jeg bruker. Kameraet har enkle funksjoner og har det du trenger for å ta bilder. Kitobjektivet er en godt hjelpemiddel frem til du vet hva slags bilder du liker å ta, og kjøper objektiver deretter. Etter et par år angeret jeg meg litt for at jeg ikke gikk for en høyere modell som 550D eller 7D, da hovedsakelig fordi jeg følte kamera var lite, puslete og lett. Det føltes så billig, og jeg trodde lenge at kameraet var grunne til at bildene ikke ble som forventet. Men med et kvalitetsobjektiv, ekstern blits og vertikalgrep føler jeg ikke for å bytte ut kamera på noen år enda, og jeg lærer at mine manglende fotokunnskaper er grunnen til at jeg ikke alltid får de resutlatene jeg ønsker. Og ikke fordi jeg ikke eide 550D som jeg trodde i begynnelsen.

 

1000D er et flott sted å starte. Bruk tiden på å kjenne kameraet og objektivet, og når du vet hva du trenger kan du investere i optikk for å øke kvaliteten. Med ekstrautstyr som vertikalgrep får du den ekstra tyngden og størrelsen du etterhvert vil savne, og med stativ og ekstern blits har du et kamera som har masse å gi i lang lang tid.

 

Beklager rotete innlegg og eventuelle skrivefeil, skylder på alkohol og tidspunkt for dette :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke tullete å starte med en 1000D. Standardobjektivet som følger med er relativt enkelt, men så lenger du velger utgaven med bildestabilisering (IS) så er bildekvaliteten helt grei.

 

Hvor er det jeg finner det som har med IS? Jeg har sett hos Lefdal, det har vel ikke IS?

Lenke til kommentar

Nei, det kameraet har ikke linsen med IS. Du finner det med IS hos FotoVideo for nesten 5000 kr, noe det ikke er verdt....

 

Jeg synes 2500 kr er en utrolig bra pris for et speilreflekskamera. Greit nok at linsen ikke er fantastisk, men jeg har tatt mitt beste bilde noensinne med akkurat den linsen og et 400D. Bildet er blåst opp i 30x50cm og henger på en vegg hos han som var "modell" for bildet.

 

1000D er et topp kamera. Kjøp det. Hvis du føler linsen begrenser deg etterpå, kjøp en ny linse. Vil anbefale Tamron 17-50 f2.8 hvis du vil ha en annen linse, den er skarpere og klarer å ta bilder i mindre lys enn standardlinsen. Koster ca 2000 brukt, 3000 ny.

 

Hvis du ikke liker kameraet kan du selge det om noen måneder. Lykke til!!

 

-m

Lenke til kommentar

 

Hvor er det jeg finner det som har med IS? Jeg har sett hos Lefdal, det har vel ikke IS?

 

Du må nesten legge på en tusenlapp for og få med objektivet med IS, det synes jeg IS "stabilisering" ikke er verdt, Ta heller og kjøp kitet hos lefdal og lær deg det grunnleggende først, så kan du etterhvert oppgradere utifra erfaringene du får.

 

Hvis du ikke har det travelt med og handle kamera er det ofte gode tilbud på 500D også, så det vil nok dukke opp et tilbud relativt fort.

Lenke til kommentar

Må bare takke for alle svarene så langt, virker ikke som at 1000D er så galt som jeg fryktet. Svarene til FredrikV og maggen ga meg tro på at det vil være mulig å få tatt gode bilder selv med et "billigkamera".

 

Frister litt å gå for tilbudet til Lefdal, og legge litt i et nytt objektiv. Jeg må bare finne ut hvilket.

Lenke til kommentar

Må bare takke for alle svarene så langt, virker ikke som at 1000D er så galt som jeg fryktet. Svarene til FredrikV og maggen ga meg tro på at det vil være mulig å få tatt gode bilder selv med et "billigkamera".

 

Frister litt å gå for tilbudet til Lefdal, og legge litt i et nytt objektiv. Jeg må bare finne ut hvilket.

 

Hvis du har til hensikt og lære deg fotografering så er Canon 50mm f/1.8 et rimelig objektiv som gir deg bortimot proffresultat, Aberet er at det krever at du forstår det grunnleggende for og få utnyttet det til det fulle.

Lenke til kommentar

Har du forslag til et bedre objektiv, som ikke vil "ruinere" meg :p Vil alle objektiver som er ment for Canon passe med 1000D?

Alle objektiver som passer til Canon passer til 1000D.

 

Men hva er budsjettet ditt? God optikk er ikke gratis.

 

Takk for svar. Jeg har ikke bestemt meg for et budsjett, men hadde håpet å ikke måtte bruke så altfor mye penger på et kamera når jeg kanskje ikke er avansert nok i bruken til at det er veien å gå akkurat nå.

 

Hadde helst sett at kamera + objektiv ikke ble noe særlig dyrere enn 4000 kr, hvis jeg skal sette en totalsum.

Lenke til kommentar

Må bare takke for alle svarene så langt, virker ikke som at 1000D er så galt som jeg fryktet. Svarene til FredrikV og maggen ga meg tro på at det vil være mulig å få tatt gode bilder selv med et "billigkamera".

Det er ingen grunn til å tro at du ikke får til gode bilder med en 1000D; Det er ingenting i veien med bildekvaliteten på disse billige kameraene. Det de mangler i forhold til dyrere modeller er ting som du først trenger når du har blitt så erfaren at du ser når det er du eller utstyret som er begrensingen.

 

Frister litt å gå for tilbudet til Lefdal, og legge litt i et nytt objektiv. Jeg må bare finne ut hvilket.

Jeg forslår at at du bruker 1000D en liten stund før du kjøper mer - da kan du si hva som du ikke får til. Og det er lettere for oss å anbefale noe. Men ikke bli overrasket om viforslår en fotobok ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...