Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Brent CPU?


Anbefalte innlegg

Hei, nå har det seg slik at jeg bestilte en pc i deler fra komplett for ca ett år siden.

Da jeg fikk det var hovedkortet "defekt" på den måten at Ethernet pluggen ikke fungerte. Så endte opp med å kjøpe ett nytt nettverkskort, men nok om det.

Idag kjøpte jeg en sånn coolit vannkjøling til min cpu, så tok av standardkjølinga, og skrudde på den andre, men manglet kjølepasta. Hadde litt igjen på cpuen fra før. Så skrudde jeg på pcen og fikk 117 GRADERi coretemp. SYKT, skrudde av pcen med en gang igjen og noen timer senere hadde jeg skaffet meg kjølepasta og monterte den igjen, men det som skjer nå er at jeg ikke får noe skjermbilde og viftene går på og av sakte. Har prøvd:

Ta ut alle rambrikkene og sette dem i igjen

Ta ut alle rambrikkene og ha i 1

Ta ut bios batteriet og inn igjen

Ta ut og inn prossesoren

Kutte strømmen i noen min.

 

Ingenting gir noe resultat..

 

 

Hva skal jeg gjøre? Er det noe garanti??? HJELP!

 

Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9,

Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9

WD Caviar® Black 750GB, 3,5", SATA

Sapphire Radeon 6950 2GB

Antec Six Hundred Midi Tower Sort

XFX XXX Edition 650W PSU

ASUS M4A785TD-V EVO/U3S6, Socket-AM3

AMD 785G+SB710, SATA 6Gb/s, USB3.0, DDR3, GbLAN, A

AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Quad Core, 3,2Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

Endret av Reow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wups? Varmeledende pasta er lurt ;)

 

Prosessoren din har en maks-temperatur på ca 65 grader. Den kan sikkert gå en god del høyere før det blir stygt, men 117 grader høres ikke bra ut. Det som er litt rart er at prosessoren skal ha en innebygd "krise-mekanisme" som bidrar til at den slår seg av eller justerer seg ned ved så høye temperaturer.

 

Du var ikke borti noe annet ifm. med den nye kjøleren? Dratt ut noen kabler etc?

Lenke til kommentar

Wups? Varmeledende pasta er lurt ;)

 

Prosessoren din har en maks-temperatur på ca 65 grader. Den kan sikkert gå en god del høyere før det blir stygt, men 117 grader høres ikke bra ut. Det som er litt rart er at prosessoren skal ha en innebygd "krise-mekanisme" som bidrar til at den slår seg av eller justerer seg ned ved så høye temperaturer.

 

Du var ikke borti noe annet ifm. med den nye kjøleren? Dratt ut noen kabler etc?

 

Nei sjekket at alle kabler var i. Veldig rart.. Men har sendt mail til komplett. Men lurer også på om det går under garanti? Hovedkortet også da alstå

Lenke til kommentar

Garantien kan du nok dessverre glemme. Såfremt du sier hva som har skjedd da altså.

 

Sier bare at den sluttet å fungere og at når jeg først sender det inn så kan jeg jo likegjerne sende inn hovedkortet som allerede var defekt.

 

Funker vel? Og forresten når / hvis jeg sender det inn, skal jeg sende den inn med cpuen i hovedkortet uten kjølingen på så det blir lettere å pakke det eller skal jeg ta det hver for seg? CPUen og standard kjølingen var jo ikke montert sammen når jeg fikk det så regner ikke med at de skal det nå heller?

Lenke til kommentar

Om du skal sende noe tilbake til komplett så skal du vel pakke hvær komponent i hver sin boks.. Du skal ikke la cpu være montert på hk når du sender inn. Man skal også legge ved alt som fulgte med komponentene som du har kjøpt, som f.eks sata kabler og ide kabler som fulgte med hk, og stock kjøler som fulgte med cpu.

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg er helt for å gjøre det på denne måten. Hvis CPU har tatt kveld så er det strengt tatt din egen feil da pasta er en selvfølge ved montering av kjølere. Og 117 grader tyder på at mengden pasta som var påklint fra før var minimal.

 

Hvorfor reklamerte du ikke på HK da du oppdaget feilen med ethernet-porten?

Lenke til kommentar

har ikke råd til å kjøpe noe nytt så og sende tilbake er eneste løsning hvis jeg vil ha en pc som funker :(

 

Hadde på kjølepasta men det var den gamle som var på fra før.

 

jeg mener egentlig at 117 grader er unormalt varmt selv uten kjølepasta på. Med mindre den var saftig overklokka.

 

Har aldri vært overklokket.

 

Eller bare dårlig festet.

 

Strammet godt til på skruene på begge sider av HK.

Lenke til kommentar

Dette er garanti feil om prosessor er skadet, prosessor skal trottle om det blir for varmt for å forhindre skade.

 

Ikke tilstrekkelig med kjølepasta skal ikke bety + 60 grader.

 

Jeg tror da at problemet ligger i at du ikke klarte å montere vannkjølingen skikkelig. Mulig du har glemt et eller annet som har ført til kortslutning av hovedkortet eller lignende.

 

Før du gjør noe drastisk ville jeg demontert vannkjølingen og forsøkt å montere den orginale kjøleren, helst med ny pasta for å se om det hjelper.

 

Om det fungerer ville jeg gjort noe så dristig som å lese bruksanvisningen før montering av vannkjøling.

 

Om du tighter skruene for hart eller f.eks i feil rekkefølge vil muligens kjøleren ikke sitte skikkelig. Kanskje glemt noen gummiringer eller lignende...

Lenke til kommentar

Dette er garanti feil om prosessor er skadet, prosessor skal trottle om det blir for varmt for å forhindre skade.

 

Ikke tilstrekkelig med kjølepasta skal ikke bety + 60 grader.

 

Jeg tror da at problemet ligger i at du ikke klarte å montere vannkjølingen skikkelig. Mulig du har glemt et eller annet som har ført til kortslutning av hovedkortet eller lignende.

 

Før du gjør noe drastisk ville jeg demontert vannkjølingen og forsøkt å montere den orginale kjøleren, helst med ny pasta for å se om det hjelper.

 

Om det fungerer ville jeg gjort noe så dristig som å lese bruksanvisningen før montering av vannkjøling.

 

Om du tighter skruene for hart eller f.eks i feil rekkefølge vil muligens kjøleren ikke sitte skikkelig. Kanskje glemt noen gummiringer eller lignende...

 

Takk for svar. er en veldig simpel vannkjøling,er den til 500 kroner på komplett. Coolit ellernoe. er bare å skru fast vifta og skru fast fire fingerskruer der hvor den gamle kjølern var for og så plugge i tre strømplugger, (er to vifter). Så tror ikke det er det. Men jeg husker første gang at kjøleren ble veldig veldig varm, noe den ikke er nå. Har nemlig demontert hele greia og rensa både cpu og kjøler flere ganger med rødsprit og satt på ett nytt tynt jevnt lag med kjølepasta over begge. Har også tatt ut bios batteriet, tatt ut skjermkortet (har intregrert og)osv, men ingenting skjer. Skjermen er bare svart.

verken mus eller tastatur får strøm ser det ut som. For det er ingen lys.. :(

 

ååh håper ikke jeg må kjøpe nytt, for da blir det ikke pc på meg på en stund..

Lenke til kommentar

Jeg er mest kjennt med Intel CPUene for tiden, men har ikke AMD også auto-shutdown sikkerhetsfunksjon? Jeg ville ihvertfall annta det da det har vært standard veldig lenge på Intel siden ihvertfall. Med sike failsafes så er det i praksis så og si umulig å brenne opp en CPU med ren varme. Til og med om du river av kjøleren mens du benchmarker så vil bare CPUen raskt klokke ned, og så til slutt slå seg helt av for å redde seg selv dersom kjølingen er helt manglende.

 

Kan noen som vet mer om de nåværende AMD prosessorene kommentere?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

AMD har sikkerhetsfunksjon jo. skrur av systemet på 65(?) grader.

 

Reow: Jeg fikk mitt på garantien, men det var en enkeltsak så jeg skal ikke garantere at DU får igjen.

 

Virker for meg som om du har kommet borti hovedkortet under på/av montering av prosessorkjøler og påført hovedkortet statisk støt som har gjort at hovedkortet har tatt kvelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...