Gå til innhold

hva skal jeg gjøre? Har ikke jobbet før. jeg har sendt søknader overalt, ingen svar


Anbefalte innlegg

jeg har også hatt store problemer med å skaffe meg jobb. og jeg er norsk og har vært på jobbsøkerkurs -.-

jeg har gått innom butikker, levert søknader personlig, og sendt mail, har også vært på mange intervjuer. Noen ganger er det sinnsykt vanskelig å få jobb, spesielt når man har lite erfaring.

Men det er bare å fortsette. Jeg har hatt flaks med sommerjobber før!

Fikk jobb som servitør uten noe som helst arbeidserfaring fra før. Og sommeren etter fikk jeg jobb i klesbutikk. Begge jobbene gikk strålende.

Fikk også faktisk tilbud om jobb kun etter å ha levert søknad en plass. (Men jeg måtte takke nei. jeg søkte der som sommerhjelp, men de ville ha meg til høsten.. men da skulle jeg flytte langt vekk)

 

Så det kan ikke være noe galt med meg, jeg tviler på at jeg fremstår som dum og teit og dårlig, men likevel er det vanskelig...

Mange arbeidsgivere liker nok å ta den kjappeste utveien... hvis de slipper å gi opplæring, eller de kjenner personen fra før, så er jo det bedre enn å ansette en ukjent person som ikke har noe erfaring...

Jeg søkte også på samme jobben som ei veninne av meg en gang.. hun fikk jobben, selv om hun hadde en jobb fra før. Jeg søkte tilogmed på den forrige jobben hun hadde, siden det da plutselig ble ledig stilling der, men nei!

 

så at sånt er urettferdig innimellom er jeg helt enig i!!

men du får bare fortsette..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desverre så er det mye "skjult" rasisme ute å går på norske arbeidsplasser, og det er videns kjent for oss som driver egen bedrift at de som ikke har "rett" navn, hudfarge og språk blir diskriminert.

 

Kjenner selv flere som har søkt jobb i lang tid men ikke kommet på intervju en gang. Dette er folk med gode CV'er og søknader. De kommer rett og slett ikke videre pga av navnet. :( Faktisk er det flere som har byttet til Norsk navn bare for å få seg jobb....

 

Men...Gudskjelov finnes det mange bedrifter der ute som ansetter deg for den du er. For å treffe disse må du nok sende maaaaange søknader dog, men det er verdt det.

 

Når det kommer til søknader så må du alltid fortelle HVEM du er og HVORFOR du søker nettopp denne jobben. Den viktigste setningen i søknaden er ofte "jeg søker sommerjobb hos dere fordi jeg mener at jeg kan bidra med noe dere har brukt for". Man må jo selvfølgelig tilpasse setningen slik at den passer egen kompetanse og jobben man søker.

 

Spør deg selv hvorfor du søker jobben og skriv ned det du mener er grunnen. Hvis grunnen er at du kun trenger en jobb, bør du finne på noe annet å skrive.

 

Etter å ha hatt mange hundre kandidater på intervju, og sett igjennom sikkert over 1000 søknader kan jeg også anbefale det å sette inn et bilde i søknaden din. Søknader med bilder blir alltid lagt merke til....

 

Og husk...Personene som arbeider på NAV har desverre ikke alltid den kompetansen de burde hatt. Har hørt om flere som har fått råd fra NAV om å ikke fremheve seg, ikke ha bilde på søknad osv...Dette er rett og slett tull. Ved å fortelle hva du er god til, og f.eks sette på et bilde så viser du at du tror på deg selv og egne egenskaper. Dette kan være nok til å komme inn døra....

Lenke til kommentar

Det viktigste er at du skreddersyr hver eneste søknad du sender inn.

Det tar tid, men det er den eneste muligheten for å få innpass på intervju.

 

Det er imidlertid et par triks som jeg har sett fungerer bra.

Disse eksemplene er tatt ut i fra at du er ferdig utdannet og søker på en relvant stilling:

 

 

 

 

Ditt navn

din adresse

 

 

Navn på arbeidsgiver

 

 

Søknad - navn på stilling

 

Viser til deres hjemmeside angående ledige stillinger, samt hyggelig samtale på telefon i går.

Søker herved på stillingen navn på stilling

Jeg er nå ferdig med min grad i.... Kort beskrivelse av det studiumet du har gått, og hvilket fokus det har hatt. Du bør her prøve å fremheve hvorfor utdanningen du har tatt, er relevant for stillingen.

 

Tildligere har jeg... Beskrivelse av tidligere arbeidserfaring eller personlige egenskaper som du mener vil være

relevant for stillingen. Eks søker du på en salgsjobb, er det positivt hvis du er energisk og utadvent og har høy arbeidskapasitet etc

 

Med et ønske om faglig og personlig utvikling, finner jeg stillingen som......

Her skal du få frem og forklare hvorfor du brenner for denne jobben, du kan godt gå dypere inn i flere av de kvalifikasjonene som ble listet opp i utlysningsteksten, og argumentere ut i fra dette. Det er også lurt å lese gjennom tidligere pensum eller lese deg opp på tilgjengelig informasjon på hjemmesiden, og trekke frem faguttrykk som viser at du har satt deg inn i hva jobben gjelder. (NB du må nødvendigvis også kunne svare på dette hvis du kommer på intervju)

 

Kort avrunding, hvor du trekker frem noen viktige personlige egenskaper, eks: i prosjektrelaterte oppgaver ser jeg på meg selv som....

 

 

 

Håper å høre fra dere!

 

 

Med vennlig hilsen

 

Ditt navn

 

 

I tillegg til søknaden, bør du legge ved bilde, CV og vitnemål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fortell arbeidsgiverne at du er den de søker etter og at de kommer til å bli en bedre bedrift ved å ansette deg. Ha hoved fokuset på hva arbeidsgiveren ønsker og vil oppnå og mindre fokus på hva du ønsker og overbevise dem om at du kan være til hjelp med å oppnå de målene arbeidsgiver ønsker å oppnå.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Leste gjennom tråden din om hvor uheldig du har vært med jobbsøking. Så også søknadseksemplet ditt, og er nok ganske enig med de andre dessverre.

 

Selv har jeg fått tre tilbud nå, men det krevde en iherdig innsats der jeg skrev mellom 50 og 60 søknader på tre uker. I forrige uke var jeg på et eller to intervjuer pr dag, og var på to andregangsintervjuer både mandag og igår.

 

Jeg har inntrykk av at riktig søknadsoppsett er viktig, samt at norsken er bra og at setningene ikke blir altfor lange. Del dem heller opp i leddsetninger.

 

Har sendt deg et eksempel på søknad som ga meg et tilbud idag(privat melding). Den måten å skrive på har jeg hentet fra en reportasje fra Dagbladet. Har ingen tro på NAV osv, for de henger liksom ikke med i tiden. Uansett har jeg fått tilbakemelding på 80% av disse søknadene. De jeg ikke har fått tilbakemelding på gjelder ofte firmaer som ikke er flinke til å gi tilbakemelding :p

 

Ellers er det opptil deg hvordan intervjuet blir:

 

Presenter deg ved navn

 

Se dem i øynene

 

Fast håndtrykk, ikke slapt

 

Vis deg med godt humør. Prøv å være litt uformell selv. Dette gjør deg sosial og utadvendt.

 

Ikke se ned når du prater, prøv å holde blikket oppe under hele intervjuet. Vis at du er interessert altså

 

Ikke beveg deg for mye når du sitter i stolen fordi du da kan virke usikker. Dette innebærer å se seg for mye rundt i rommet, se ned, klø seg overalt, lene seg tilbake ved flere anledninger(dette er ofte lett hvis du blir stilt personlige spørsmål)

 

Forbered deg. Les gjerne om firmaet på forhånd. Hva de står for, gjør og hva de representerer.

 

Vær klar for spørsmål som:

Beskriv deg selv med et ord(hva er du best på? Selv har jeg pleid å svare "serviceinnstilt" ;) )

 

Kan du nevne noen positive og negative sider ved deg selv? Her er det greit at du kjenner deg selv litt, og er ærlig. Jeg har aldri vært borti "nevn 5 av ditt og 5 av datt...")

 

Fortell om deg selv (skoler, bakgrunn, hvorfor du har gjort dine valg osv)

 

Hva har du drevet med? (Interesser og tidligere yrker)

 

Hva gjør du i en stresset situasjon? (Beholder du roen? Velger du å ta en ting om gangen? Tenke fornuftig?)

 

Hvilket forhold har du til reising? (Godtar du noen reisedøgn i uka?)

 

Liker du å jobbe alene eller i fellesskap? Hva synes du om å jobbe i team? (Her er en kombinasjon ganske ålreit. Er jo viktig at du kan være sosial og samarbeide, men også viktig at du kan jobbe selvstendig der det trengs)

 

Godtar du tips/råd fra andre? (Si ja. Ofte vet jo kolleger som har vært der lenger enn deg mer enn deg. Samtidig bør du også være sterk nok til å komme med forslag basert på dine erfaringer ;) )

 

(Hvis du blir faglig testet under et intervju, så vær ærlig, og svar på det du kan, og si at du ikke vet noe om det du ikke kan. Gjør du andre ting, blir dette lett gjennomskuet. Husk også at det du ikke kan, gjør deg mer motivert til å lære det mens du jobber der, og det er jo bra for bedriften ;) )

 

Nevn aldri lønn før de har spurt deg! Vis at du er fleksibel til å forhandle om lønna.

 

 

Ellers er det jo viktig å være greit kledd. Ikke noe sagge- og hiphop-greier. Mener det ikke er altfor viktig å følge dresskodex heller. Selv er jeg IT-mann , og har stilt på over 20 intervju i pene jeans og en klar fin tskjorte uten alfor mye stasj. Kan jo ikke regne med at en IT-mann krabber under bordet, og etterpå stiller på intervju med dress, slips og lakksko. Ihvertfall ikke dersom han kommer rett fra jobb ;)

 

Håper dette hjelper deg litt ;)

Endret av pat2004
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...