Gå til innhold

Ønsker hjelp til å kjøpe mitt første videokamera. Maks 2000-2500 kr


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fra før speilrefleks som filmer i HD som har vært tilstrekkelig til mitt behov, men vi blir nå foreldre og da tenker jeg at det sikkert blir ønske om mer filming. Har aldri eid videokamera før, og vet overhodet ikke hva jeg ser etter.

 

 

Ønsker:

- Regner med at det er et must med HD-kvalitet i disse dager

- Må kunne bruke SD-kortene mine som lagringsenhet.

- Greit med bildestabilisator kanskje?

- Mest mulig optisk zoom

- Mest mulig lyssterkt

 

Ønsker ikke forslag til kameraer som overstiger mitt budsjett på 2000-2500 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Et HD-kamera er et must nå om dagen, ja. Det gir mye bedre kvalitet enn et SD (Standard Definisjons-) kamera.

- Bildestabilisator (optisk) er også et must. Det finnes noen modeller uten stabilisator, så de bør du styre unna.

- Mest mulig zoom trenger du ikke. Dette er kun et skrytetall. Generelt sett gir mer zoom dårligere bildekvalitet. Det holder med 10-15x zoom. De med 25-45x er ikke noe å samle på. Du skal tross alt filme barn og ikke løver i Afrika.

- I stedet for mye zoom bør du se etter god vidvinkel. Hvis det står i spesifikasjonene at kameraet har 25-35 mm vidvinkel så er dette bra. Med dårlig vidvinkel så klarer du ikke å få med deg alt i bildet uten å måtte stå altfor langt unna.

- Lyssterke kameraer har vanligvis en lav F-verdi. Det vil stå f1.8 eller noe sånt i spesifikasjonene. De kameraene som kan filme i 25p-modus gjør det også bra i lav belysning.

 

Jeg har ikke noen konkrete eksempler på kameraer. Jeg håper disse tipsene vil hjelpe deg til å finne et kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...