Gå til innhold

"24-105 4L IS" vs "24-70mm 2,8L"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen liker mora - noen liker dattera.

 

Fordeler 24-70:

Mindre distorsjon, mer lysstyrke, mindre vignettering, penere bokeh, mer dekkende solblender.

 

Fordeler 24-105:

Større zoomomfang, bildestabilisering, litt mindre og lettere.

 

 

Det skal nevnes at det forventes 5DmkIII og oppfølger til 24-70 til høsten (ukjent om det blir "24-70 II" eller "24-70 IS"), så du kan vurdere å vente hvis du har ønske/mulighet til dette.

 

 

Kjøper du 24-70 vil du savne IS fra 24-105, og kjøper du 24-105 vil du savne ekstra lysstyrke fra 24-70. Skarphetsmessig skal de være omtrent like. Hva prioriterer du? :)

Lenke til kommentar

24-70 Er et utmerket valg, var denne jeg også gikk for å angrer ikke ett sekund! Ettersom du tar mye landskap regner jeg med at du også bruker stativ, da har du lite bruk for IS uansett. Du vil IKKE angre på 24-70!

 

Tar du landskapsbilder med stativ har du vel strengt talt ikke bruk for det ekstra blendertrinnet heller. Blir nok litt hipp som happ i det tilfellet der.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon for noen år tilbake.

Gikk for 24-70 og har ikke angret ett sekund...

 

Alt i alt har den litt varierende prestasjoner over zoom omr. (Men er uansett det beste alternativet.)

 

Brukbar fra 24-35 v. f2,8

Klart best fra 36-65 v. f2,8

Brukbar fra 66-70 v. f2,8

 

Blend ned litt så er den like bra over hele omr. :)

Lenke til kommentar

Hva med Canon EF 17-40mm f/4.0L USM? Tror kanskje jeg går for den. Noen som har erfaringer med den?

 

Har ikke noe erfaring med det selv, men har hørt kun godt om objektivet. 17-40 blir jo et annet zoomområde enn du først så på da, så du må nesten vurdere selv hva du trenger. Hadde jeg kjøpt 17-40 ville jeg nok også ganske snart skaffet meg et objektiv til i den lengre enden. Hvis du bare vil ha et objektiv sånn i første omgang vil 24-105 være et bedre valg tror jeg.

Lenke til kommentar

17-40L har en helt annen karakter enn 24-70L.

Den ene utelukker ikke den andre. De utfyller hverandre, selvom det er litt overlapp.

17-40L er litt kort i den lange enden til å være "normalobjektiv" på en FF. Men det er jo så klart individuelt... Men det er ett meget bra objektiv. (Jeg har hatt begge i mange år og bruker dem like mye, begge to.)

Lenke til kommentar

Egentlig var jeg ute etter et vidvinkel objektiv fra starten av, men jeg spurte etter erfaringer på 24-70 og 24-105 siden det var de to man kunne få sammen med kameraet i en pakke.

 

Men siden 17-40 er billigere og har god kvalitet (som det virker som "dere" sier) så velger jeg heller det.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 17-40 L og har for tiden 24-70 L. Jeg vil si at 24-70 er et bedre objektiv, når det kommer til skarphet, fokusering, værtettning og kvalitet. zoom lavere enn 24mm på fullformat blir og ekstremt distorted, dvs at alt som ikke er midt i rammen blir skjevt. Du kan gjerne få eksempler, om du skulle ønske det. Du vil nok også savne større zoom område enn 40mm om du går for 17-40, det gjorde jeg. Det er en av grunnen til at jeg byttet. 24-70 kan brukes til så mangt, og legger du på en 70-200/300 engang i fremtiden har du alle objektivene du trenger til landskap.

Lenke til kommentar

Her er noen eksempler, full size. De første er 17-40mm @ 17. På det første bildet er det tydelig fringe og en del distortion. På det andre bildet er distortion komplett, der treet som egentlig er helt beint, heller mot høyre. Legg også merke til at horisonten er buet.

 

Det tredje bildet er 24-70mm @ 24mm. Bytedelig skarpere, vil jeg si og nærmest ingen fringe. (Beklager at bildet er mindre, men jeg har elendig linje og vil ikke sitte og laste opp så lenge).

 

Alle bildene er tatt med 5D MkII

post-143577-0-13399300-1300292989_thumb.jpg

post-143577-0-08421000-1300293030_thumb.jpg

post-143577-0-50528600-1300293135_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...