Gå til innhold

Marilyn Monroe - et moteikon


ingridthj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg snakker i nåtid, nå er hun et moteikon, jeg er klar over at det ikke er det hun var mest kjent for på den tiden.

Hva har hun bidratt med som et moteikon? De fleste kjendisbildene du viste til var direkte kopier fra The Seven Year Itch, som ja, er et populærkulturelt ikon, men ikke noe mer enn det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nei. Det er litt merkelig egentlig. Hvorfor har masse oppegående jenter en så stor fascinasjon for Marilyn Monroe? Hva er det hun har gjort rent konkret, bortsett fra å være et sexsymbol?

 

For meg virker det veldig overfladisk, og litt trist. Hva er vitsen med å idolisere Marilyn Monroe. Er det fordi hun var elskeren til Kennedy? Er det ikke på tide å heve nesa bare littegranne høyere enn å la seg styre av basale primærbehov?

 

“A sex symbol becomes a thing. I just hate to be a thing.” - dette sa visstnok Marilyn. Men, hvis hun var så utrolig oppegående, hvorfor ga hun slipp på sin egen integritet ved å la seg presentere (og brukes) som nettopp et sexsymbol? Er den ultimate drømmen for jenter å bli begjært? Det er en forferdelig overfladisk og kjedelig drøm! Er dere virkelig så endimensjonale jenter?

 

Jeg skjønner meg ikke på damer av og til. Dette er like motstridende for meg som når damer går med dyp utrigning, og så blir fornærmet hvis noen ser på puppene deres.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Moteforum?

 

Hva er det hun har gjort rent konkret

 

Etter å ha blitt typecastet som den dumme blonde tok hun skuespillerutdanning og ble en prisvinnende skuespillerinne. Hun var en sanger og modell i tillegg. Et multitalent.

 

Det er vanskelig å skjønne seg på mote-entusiaster sett fra synsvinkelen til en som ikke bryr seg. Jeg skjønner meg bedre på Monroe, som jobbet seg til et luksusliv, enn kvinner som lar seg styre av magasiner som forherliger henne. Hver gang det er snakk om noe som er inspirert av 50-tallet blir hun dratt fram [kilde: dama mi]. Det har nok mye med det å gjøre, og at mange liker 50-tallsklær. At hun jobbet med film i tillegg tror jeg mange driter i. Spør dem hvem Billy Wilder er. På samme måte som mange har et forhold til "You talkin' to me" uten å ha sett Taxi Driver har jenter et forhold til henne. Det er litt latterlig for oss som liker film, på samme måte som vi kan le av folk som driter seg ut med å sitere Robert De Niro med en tung italiensk aksent.

Endret av ennj
Lenke til kommentar

Bokstavelig talt hundrevis, hvis ikke tusenvis av damer har også talent for skuespilleri og sang. Det er ikke dette som har gjort Marilyn Monroe så berømt. Hun er berømt fordi hun var en pen party-girl, som var kjent for å synge til presidenten (hennes elsker) i påsydd kjole (fordi den var så trang) med babystemme. Dette gjør Marilyn unik. Ikke hennes skuespillerprestasjoner, som strengt tatt ikke utmerket seg noe over mange andre skuespillerinner på den tiden.

 

Det som gjør meg så forbauset med dette fenomentet, er at mange intelligente jenter, som ser på seg selv som feminister, er oppegående, er samfunnsengasjerte, osv. - de forguder denne dama. Kjøper samlebokser med filmene hennes, kjøper biografier samt kjøper annen Marilyn-relatert merchandising an mass.

 

Så det jeg lurer på er hvorfor?

 

Er det fordi disse jentene drømmer om å være kvinner som kan gjøre noe viktig og bra for verden, og ser til Marilyn som et eksempel på dette, eller vil de alle egentlig bare være sexy og begjært, som Marilyn var og ble?

 

Jeg tror det siste, desverre. Det som er skuffende er at de (Marilyn fans) tydeligvis ikke har tenkt så mye over dette selv. Hvor oppegående er man egentlig da?

Lenke til kommentar

Jeg svarte egentlig mer på hva hun hadde vært kjent for om hun ikke hadde vært et ikon. Talentet hennes rekker ikke populariteten til skolissene engang. Hun er også et popkulturelt ikon som døde tidlig og var en personifisering av kvinnelighet og sex i USA. Mye en kvinnelig versjon av James Dean, eller vice versa. Jeg tror kombinasjonen av det, og at man ikke trenger en grunn til å forgude henne, tiltrekker mange dumme tilhengere. Med en så stor personkult rundt henne er hun selvforklart. I tillegg levde hun et kjendisliv. Det er som en blanding av Se og Hør og religion.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...