Gå til innhold

[Løst] Oppgradering av laptop.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en HP G7000 (G7061EO) som jeg kunne tenkt meg å oppgradere litt. :new_woot: Men denne maskinen har noen begrensinger i chipsetet. Og støtter offisiellt ikke mere enn 2Gb RAM. Videre så har den meget begrenset BIOS innstillings muligheter. :ohmy: Er det noen her som kjenner til en "work around" for dette? Eller har erfaringer med dette chipset?

 

Dette er hva jeg kunne tenke meg å gjøre:

 

1. Oppgradere RAM til 3 - 4Gb

2. Legge inn Windows 7 Ultimate 64 Bit

3. Oppgradere skjerm til WSXGA eller høyere. Se egen tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1299260

4. Oppgradere CPU til T8300 eller bedre. (Offisiel støtte for T8300)

 

Dette er pc`n i korte trekk:

 

HP G7061EO

CPU T2370

2Gb RAM (2 x 1Gb) Hynix HYMP 112S64CP6-Y5

GPU Intel GMA X3100 Skjermkort Intel GL960/GM965 Chipset - 384 Mb

Mother board: Hewlett-Packard 30D9 v83.21

Chipset Nordsiden: Intel Crestline-GML GL960

Chipset Sørsiden: Intel 82801HBM ICH8-DO (Revisjon F3)

Skjerm: 15.4" LCD - CCFT(WXGA) Samsung LTN154X3-L01

Opprativsystem: Windows 7 Ultimate 32Bit

 

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger. Håper noen av dere har erfaringer med dette chipset. Og / eller har gjort tilsvarende oppgraderinger.

 

:innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt enkle råd er, KAST DEN, OG KJØP NY med de spesifikasjonene du vil ha.

Sikkert noen som kan gi deg gode råd på veien, men jeg tror rett og slett at det ikke er noe vits. Hva vil du oppnå?

 

En laptop inneholder mye forskjellig teknologi som er i samspill med hverandre, og du får garantert ikke det samspillet.

Lenke til kommentar

Mitt enkle råd er, KAST DEN, OG KJØP NY med de spesifikasjonene du vil ha.

Sikkert noen som kan gi deg gode råd på veien, men jeg tror rett og slett at det ikke er noe vits. Hva vil du oppnå?

 

En laptop inneholder mye forskjellig teknologi som er i samspill med hverandre, og du får garantert ikke det samspillet.

 

Å kaste den og kjøpe ny er ikke ett alternativ. :thumbdown:

Hva er vel gleden med det? Det jeg vil oppnå er å tyne litt mere liv i en pc jeg ellers har vert svært fornøyd med. :thumbup:

Halve vitsen er jo å få teknologien til å fungere i samspill som du sier. Gleden ved å ha noe som ikke alle andre har maken til. Ikke minst gleden ved å gjøre noe selv. :yes:

 

Har tuklet med pc`r i snart 30 år nå. Fikk min første (Commodore VIC 20) når jeg var 7-8 år gammel. Men det har vert stort sett stasjonære. og der har jeg mange ganger oppnådd resultater som ikke akkurat er standard. En bærbar pc er ikke så veldig annerledes egentlig. Er jo en del standarer der også.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Kansje også nevne at oppgradering er dyrere enn å kjøpe ny :)

 

Ja om man kjøper alle delene nye og ikke kjøper på rett plass så er det ett MYE dyrere alternativ... Men heldigvis så finnes det noe som heter El-retur... :thumbup:

 

Desuten så finner jeg stor glede i å gjøre ting selv.

Etter litt tråling så har jeg også funnet ut at om jeg kjøper deler via e-bay. Så burde jeg klare å få tak i delene til ca 1300 kr. Får ikke noe særlig til pc for den prisen akkurat. :!:

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Kansje også nevne at oppgradering er dyrere enn å kjøpe ny :)

 

Ja om man kjøper alle delene nye og ikke kjøper på rett plass så er det ett MYE dyrere alternativ... Men heldigvis så finnes det noe som heter El-retur... :thumbup:

 

Desuten så finner jeg stor glede i å gjøre ting selv.

Etter litt tråling så har jeg også funnet ut at om jeg kjøper deler via e-bay. Så burde jeg klare å få tak i delene til ca 1300 kr. Får ikke noe særlig til pc for den prisen akkurat. :!:

 

:innocent:

 

På ebay koster alt minimum kr.100,- i frakt, og du har aldri noen spesiell garanti på at ting fungerer. Det er vel det negative.

 

Ærlig fra hjertet forstår jeg ikke helt hvorfor du vil oppgradere en gammel utdatert maskin. Selvfølelse er en ting, men til bruk vil en gammel 1,7 Dualcore ikke kunne erstattes med stort mer enn 2Ghz Dual Core aka Pentium D vil jeg tro. Har du fått bekreftet støtte for C2D? Du har også begrensinger på RAM, og grafikkortet får du mest sannsynlig ikke erstattet i det hele tatt. Skjermbyttet er relativt enkelt men det avhenger at at chassy passer til dette. Ledninger skal være på riktig plass og sånt. Heller ikke glem at du sikkert bør bruke andre kjøleløsninger ved prosessorbytte.

 

Alt i alt sitter du fortsatt med en noe mer fancy utdatert maskin, som jeg ikke helt forstår gleden av, men for all del :)

 

Førstetråden virket det som du ville ha en maskin som virker, ikke lage deg noe unikt som skal være toft/nostalgisk på noen måte?

Lenke til kommentar

Jeg ville nok, som flere har sagt før meg, droppet oppgradering av PC'en. HP'en din er ganske bra som den er. Windows 7 32-bit bør fungere utmerket på den, men hvis du vil "tyne" litt mer ut av den, så installerer du linux på den. Linux Mint LXDE er en god start, men hvis du ikke har noe i mot å "fikle" litt mer så kan du prøve LUBUNTU.

Lenke til kommentar

Kansje også nevne at oppgradering er dyrere enn å kjøpe ny :)

 

Ja om man kjøper alle delene nye og ikke kjøper på rett plass så er det ett MYE dyrere alternativ... Men heldigvis så finnes det noe som heter El-retur... :thumbup:

 

Desuten så finner jeg stor glede i å gjøre ting selv.

Etter litt tråling så har jeg også funnet ut at om jeg kjøper deler via e-bay. Så burde jeg klare å få tak i delene til ca 1300 kr. Får ikke noe særlig til pc for den prisen akkurat. :!:

 

:innocent:

 

På ebay koster alt minimum kr.100,- i frakt, og du har aldri noen spesiell garanti på at ting fungerer. Det er vel det negative.

 

Ærlig fra hjertet forstår jeg ikke helt hvorfor du vil oppgradere en gammel utdatert maskin. Selvfølelse er en ting, men til bruk vil en gammel 1,7 Dualcore ikke kunne erstattes med stort mer enn 2Ghz Dual Core aka Pentium D vil jeg tro. Har du fått bekreftet støtte for C2D? Du har også begrensinger på RAM, og grafikkortet får du mest sannsynlig ikke erstattet i det hele tatt. Skjermbyttet er relativt enkelt men det avhenger at at chassy passer til dette. Ledninger skal være på riktig plass og sånt. Heller ikke glem at du sikkert bør bruke andre kjøleløsninger ved prosessorbytte.

 

Alt i alt sitter du fortsatt med en noe mer fancy utdatert maskin, som jeg ikke helt forstår gleden av, men for all del :)

 

Førstetråden virket det som du ville ha en maskin som virker, ikke lage deg noe unikt som skal være toft/nostalgisk på noen måte?

 

Hei.

 

Prisen på delene er inkludert frakt. Varer med garanti fra bedrift. Som har fått veldig gode tilbakemeldinger fra kunder. 99.9% posetive. Windows 7 Ultimate 64 bit har jeg liggende fra før. Pc``n er 2,5 år gammel. Den ble levert med C2D T8300 som opsjon fra HP. Med samme hovedkort og kjølevifte. Mener T8300 var på 2,4 Ghz? En oppgradering under 0,6 Ghz ville jeg ikke en gang vurdert. Har fått bekreftet cpu og kjøling via HP`s dele katalog for min pc. Men vil gjerne ha enda kraftigere cpu. Derfor jeg spurte anngående dette. Men på minne siden så har den offisielt ikke støtte for mere en 2 Gb. (Det har jeg nå.) Men har hør at noen skal ha fått dem til å fungere med 3 Gb RAM. Lurer derfor på hvordan. Har også hørt rykter om at noen skal ha fått dem til å finne 4 Gb i BIOS. Om det er sant så burde den finne 4 Gb med 64 bit Win7. Gpu er det ikke mulig å få gjort noe med. Annet en det jeg allerede har gjort. Har oppdatert til seneste BIOS. Fikk gpu minne opp til 384 Mb. Men det betyr ikke så mye siden dette er en arbeids pc. Bruker den til motor diagnose. Ser også mye film på den når jeg er ute å reiser. Derfor jeg kunne tenke meg en bedre skjerm. Var mest redd for at det kunne være forskjellig spenning fra inverteren. Slik at dette kunne ta skade ved skjerm bytte. Finne en som passer i størrelse er ikke noe problem. Ledningene er også lett å tilpasse. Har demontert og renset hele pcn. Skiftet kjøle pasta til Artic Silver for optimal kjøling. Driver å lager aluminiums panele utvendig til den nå. Men mulig jeg gjør om på dette til rustfritt syrefast. Tror det blit penere. Takk for tilbakemelding.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Jeg ville nok, som flere har sagt før meg, droppet oppgradering av PC'en. HP'en din er ganske bra som den er. Windows 7 32-bit bør fungere utmerket på den, men hvis du vil "tyne" litt mer ut av den, så installerer du linux på den. Linux Mint LXDE er en god start, men hvis du ikke har noe i mot å "fikle" litt mer så kan du prøve LUBUNTU.

 

Vel, noen oppgraderinger har jeg allerede foretatt. Pc`n ble levert med 1 Gb RAM og Windows Vista opprinelig. Gpu hadde også mindre minne. Har installert 2 Gb RAM og Windows 7 Ultimate 32 bit. Er kanskje tull med Ultimate. Men det var det jeg hadde liggende. Vista var ubrukelig. Og jeg måtte ha mulighet til å kjøre i XP modus pga enkelte program jeg bruker. Pc fungerer helt greit. Men litt sløv når jeg surfer, kjører AutoData og motor diagnose samtidig. :ermm:

Skjermen må jeg bytte uansett pga skade. Har da lyst på bedre oppløsning. Siden jeg liker å se på film når jeg er ute å reiser. ;)

Linux kan jeg desverre alt for lite om til at det er ett alternativ for meg. Har brukt Windows siden Win 3.1 :blush:

Har lenge hatt lyst til å prøve Linux. Men det får bli på en av hjemme pcne i første omgang. For tror ikke det fungerer sammen med all programvare jeg er avhengig av. Takk for tilbakemelding.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Linux er enklere en du tror. Last ned EASEUS Partition Master Home Edition http://www.easeus.com/download.htm og lag deg to nye partisjoner. En swap partisjon på 2 Gb, og en partisjon til systemet på 8 Gb. På 1,2,3 er du i gang, mens du fortsatt har din windows 7 i behold.

 

Vanlig Linux Mint (gnome) er nok det enkleste og starte med, men hvis du vil ha best mulig ytelse velger du Lubuntu eller Linux Mint LXDE. Alle er basert på Ubuntu, og du får svar på dine spørsmål med "google".

 

Som du selv sier, ingenting er umulig, det tar bare litt lengre tid. Sett i gang !

 

Til vanlig "kontorbruk" og filmtitting vil du bli positivt overrasket.

Lenke til kommentar

Linux er enklere en du tror. Last ned EASEUS Partition Master Home Edition http://www.easeus.com/download.htm og lag deg to nye partisjoner. En swap partisjon på 2 Gb, og en partisjon til systemet på 8 Gb. På 1,2,3 er du i gang, mens du fortsatt har din windows 7 i behold.

 

Vanlig Linux Mint (gnome) er nok det enkleste og starte med, men hvis du vil ha best mulig ytelse velger du Lubuntu eller Linux Mint LXDE. Alle er basert på Ubuntu, og du får svar på dine spørsmål med "google".

 

Som du selv sier, ingenting er umulig, det tar bare litt lengre tid. Sett i gang !

 

Til vanlig "kontorbruk" og filmtitting vil du bli positivt overrasket.

 

Som sagt jeg har tenkt å prøve ut Linux. Men ikke på denne maskinen. Rett og slett fordi Linux ikke kan brukes sammen med enkelte programmer jeg er avhengig av i jobb samenheng. Så det blir på en av hjemme pcne mine i første omgang.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Vel, noen oppgraderinger har jeg allerede foretatt. Pc`n ble levert med 1 Gb RAM og Windows Vista opprinelig. Gpu hadde også mindre minne. Har installert 2 Gb RAM og Windows 7 Ultimate 32 bit.

Det du ønsker å gjøre nå er noe helt annet enn å dytte inn en RAM-brike ekstra en maskin som har støtte for 2 rambrikker!

 

Husk at nytt skjermkort med høyere oppløsning + større CPU (hvis sokkel tillater) gir mye mer varme. Det krever beder kjøling (dårlig plass til dette i en laptopp. Husk også at du normalt ikke benytter standard CPU-design i laptopper (grunnet plass/sokkel/kjøling). Større opplsøning på skjermen krever nytt skjermpanel som er støttet av plass i lokket og intern kabling/strøm.

 

For deler kjøpt på eBay: Ingen reklamasjonsrett (etter norskt lovverk). Begrenset garanti og varen må leveres/sendes butikk. Mange falske varer på eBay.

Lenke til kommentar

Vel, noen oppgraderinger har jeg allerede foretatt. Pc`n ble levert med 1 Gb RAM og Windows Vista opprinelig. Gpu hadde også mindre minne. Har installert 2 Gb RAM og Windows 7 Ultimate 32 bit.

Det du ønsker å gjøre nå er noe helt annet enn å dytte inn en RAM-brike ekstra en maskin som har støtte for 2 rambrikker!

 

Husk at nytt skjermkort med høyere oppløsning + større CPU (hvis sokkel tillater) gir mye mer varme. Det krever beder kjøling (dårlig plass til dette i en laptopp. Husk også at du normalt ikke benytter standard CPU-design i laptopper (grunnet plass/sokkel/kjøling). Større opplsøning på skjermen krever nytt skjermpanel som er støttet av plass i lokket og intern kabling/strøm.

 

For deler kjøpt på eBay: Ingen reklamasjonsrett (etter norskt lovverk). Begrenset garanti og varen må leveres/sendes butikk. Mange falske varer på eBay.

 

Jepp. :new_woot:

 

Som sagt så vil jeg ikke skifte skjermkort. Så lenge jeg ikke benytter meg av kraftigere cpu en T8300 så er det ikke noe problem. Siden pc`n min blir levert med dette fra fabrikant. Om jeg kan sette in en kraftigere cpu enn dette så hadde jeg tenkt å lage en kjøle ribbe rundt kjølevifta. Kan jo frese ut en i kobber. For det er ganske god plass der. Mye plast rundt vifta nå som kan fjernes. Er også plass til ett kjølerør til over cpu / gpu. Har hatt pc`n oppe og målt dette. Ved å skifte ut plast med metall vill jeg nok oppnå en mye bedre kjøling. (Har tilgang på alt nødvendig verktøy for bearbeiding av metall. Fres og dreiebenk.) Eneste jeg er litt redd for er at dette kan skape kondensering. Så det må jeg eventuellt se litt på. Men nå er ikke varme ett stort problem i denne pc`n. Pr dags dato så er den veldig kjølig etter skifte av kjølepasta. Har brukt Artic Silver og total renset den for støv. Har også funnet ut at pc`n min ble levert med en WSXGA som ett oppsjon fra HP. Så dette støttes. Men har ikke klart å få tak i skjermens fulle navn. Bare HP`s spare part number for komplett skjerm med lokk. Kjøpe skjermen som orginal del fra HP er ikke interessant da de skal ha 3000 kr for den. :ohmy: Så prøver nå å finne ut hvem som er produsent av WSXGA skjermen og hva den heter. Men om jeg finner noe som passer så setter jeg gjerne inn noe bedre. Takk for tilbakemelding.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Glemte også å si at det med garantier og reklamasjons rett på varer kjøpt på E-bay er jeg klarover. Derfor er det heller ikke aktuellt å handle hos privatpersoner på E-bay. Kun firmaer som har solgt 250+ varer med gode tilbakemeldinger. Må jo være litt forsiktig.

 

:innocent:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Var ikke mye hjelp å få her på forumet gitt...

Men nå har jeg funnet ut av det. Har oppgradert skjerm til en Quanta QD15AL013. WSXGA+ med oppløsning på 1680 x 1050. Fikk tak i skjermen på QXL for 325 kr inkludert frakt. :D Prøvde meg frem med minne. 3Gb gikk greit. Men 2Gb brikken virker bare i det ene minne sporet. Prøver jeg å flytte på brikken til det andre sporet så får jeg bare BSOD. Samme resultat om jeg prøver å sette inn 2x2Gb. Så 3Gb funker på dette chipset. :yes: Har fått bekreftet fra HP at en T8300 cpu fungerer meget bra på denne pc`n. Varme er ikke ett problem. Tvertimot. I henhold til HP så skal pc`n bli bedre angående varme med T8300. :w00t: Så nå er cpu bestillt. Fant en i Litauen for 370 kr ink frakt. Så i alt så har denne oppgraderingen kostet meg 370 kr for cpu. 325 kr for skjerm. 209 kr for en 2Gb ram brikke som jeg kjøpte ny. Hele oppgraderingen kostet meg altså: 904 kr. Anser nå saken som løst! :D

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...