Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

dele internettlinje med switch


Anbefalte innlegg

Jeg har en bredbånds tilkobling som trenger brukernavn og passord(telenor 1gb max dl/mnd).

Planen er at internettlinja skal gå rett inn på switchen slik at den ene Pc`n ikke er avhengig av at den andre er på til enhver tid.

Kan jeg dele denne tilkoblingen på denne måten med en switch, eller må jeg sette opp den ene pc`n til å være server?

Spurte en kis på support-telefon for chello, han sa det gikk med chello.

(men med chello trengs det ikke passord og brukernavn)

 

takk for alle svar å sånn :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en bredbånds tilkobling som trenger brukernavn og passord(telenor 1gb max dl/mnd).

Planen er at internettlinja skal gå rett inn på switchen slik at den ene Pc`n ikke er avhengig av at den andre er på til enhver tid.

Kan jeg dele denne tilkoblingen på denne måten med en switch, eller må jeg sette opp den ene pc`n til å være server?

 

Hvis du ikke ønsker og kjøpe deg en router så må du sette opp den ene maskinen som server.

Lenke til kommentar

Kjøp deg en bredbånds gateway den legger du inn DNS, bruker og passord inn på. Da blir det slik at du ikke en gang trenger å logge deg på med passord, du kommer rett inn på nettet.

 

Jeg har en slik løsning med en Zyxel brannmur/gateway og det fungerer kjempebra. Kjøper du en med brannmur innebygget så trenger du ikke å ha brannmur på din maskin for det blir gjort av routeren. Du kan få maskinen ganske mange % raskere.

Lenke til kommentar

Hordan kommer jeg inn på routeren for å sette den opp? Kan det gjøres via en av pc`ene på nettverket?

Hvor billig kan jeg få en router som er enkel å sette opp og funker ok.

 

Trenger ikke være så avansert. Skal koble 2(kansje 3) pc`er til internett og skal hovedsaklig surfe+ litt kazaa o.l.

Er f.eks. den billigste i prisguiden på hw.no brukbar til mine behov?

Lenke til kommentar
Hordan kommer jeg inn på routeren for å sette den opp? Kan det gjøres via en av pc`ene på nettverket?

Hvor billig kan jeg få en router som er enkel å sette opp og funker ok.

 

Trenger ikke være så avansert. Skal koble 2(kansje 3) pc`er til internett og skal hovedsaklig surfe+ litt kazaa o.l.

Er f.eks. den billigste i prisguiden på hw.no brukbar til mine behov?

 

De koster rundt 500,-.

De har et webgrensesnitt som du setter den opp med fra din favorittbrowser.

Lenke til kommentar
Jeg har en bredbånds tilkobling som trenger brukernavn og passord(telenor 1gb max dl/mnd).

Planen er at internettlinja skal gå rett inn på switchen slik at den ene Pc`n ikke er avhengig av at den andre er på til enhver tid.

Kan jeg dele denne tilkoblingen på denne måten med en switch, eller må jeg sette opp den ene pc`n til å være server?

 

Hvis du ikke ønsker og kjøpe deg en router så må du sette opp den ene maskinen som server.

 

Router er greit at han må ha, men han trenger ikke å sette opp den ene maskinen som server.

 

Det er enten eller, enten kan han kjøpe router, eller kan han bruke ene maskinen som server, med mulighet for å rute mellom nettverk.

 

Uansett er dette en relativt billig affære. Bredbåndsruter som støtter PPPoE som Telenor kjører, og så er det bare å legge inn brukernavn og passord i ruteren. Husk @online.no bak brukernavnet. Det er den første feilen folk flest gjør.

 

-Chief-

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Router er greit at han må ha, men han trenger ikke å sette opp den ene maskinen som server.

 

Mulig det er litt rotete skrevet men det er vel det som står i innlegget mitt?

 

Du har helt rett. Til mitt forsvar, det var sent på kvelden og jeg hadde sikkert ikke helt den beste konsentrasjonen når jeg las det innlegget.

 

Men du har helt rett. Så jeg rettet fra rett til rett.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...