Gå til innhold

Fortolling med DHL selv om varens verdi er under 200,-


Anbefalte innlegg

Jeg bestilte et par saker fra en nettbutikk i tyskland. For å slippe å betale moms + gebyr holdt jeg meg under grensa på 200,-. Det sto ikke spesifisert at det var DHL, og jeg vet om en annen som har bestilt fra samme butikk der det har blitt sendt med posten, så jeg regnet med at det skulle gå helt fint.

 

Jeg tenkte ikke mer over saken, før jeg fikk brev fra DHL med en faktura på ikke mindre enn 661,-

 

Varene kostet henholdsvis 13,49 euro, og 10,89 euro. Totalt omregnet etter tollvesenets kurs er dette ca 189 NOK. Frakten var på 15,60 euro.

 

Importfortolling: NOK 469,-

Innførsel MVA: NOK 78,-

Eksp.gebyr toll/moms: NOK 114,-

 

Totalt: NOK 661,-

 

Dette er jo det nærmeste man kommer ran på høylys dag, og det er noen helt sinnsvake gebyrer de opererer med, men jeg tenkte først at det hadde skjedd en feil og at det var så enkelt som å sende en klage til dem, noe jeg gjorde. Jeg har enda ikke fått svar på denne, og googlet litt rundt omkring temaet, og fant ut at det er mange som har vært i samme situasjon som meg, der DHL har vært kranglete.

 

Er det noen som har lignende erfaringer, og hvordan gikk det i så fall? Jeg har ikke tenkt å betale 661,- kroner i gebyr for noe som etter loven ikke skal ha gebyr...

 

Har det vært noen rettspraksis rundt dette?

 

Skal holde meg LANGT unna DHL i fremtiden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir ikke det en fryktelig høy tollsats i tilfellet?

Vareverdi på ca 190 kr, og tollavgift på 470 kr?

 

Nå husker jeg ikke i farta om det beregnes toll på varen eller vare+frakt? Uansett vil vel dette gi en tollsats på over 100%?

Lenke til kommentar

Årsaken er jo at du antagelig har bestilt noe som er tollpliktig, jamfør førstepunktet i fakturaen... Så jeg tipper, uten at jeg sitter med fler opplysninger enn du gav, at dette var helt og holdent din feil. DHL krever deg bare for det de blir avkrevd fra Tollvesenet + 114 kroner i gebyr.

 

469,- er et gebyr.

 

Det skal ikke betales toll eller mva for varer med verdi under 200,-

 

(med unntak av tobakk og alkohol, som har spesielle regler)

 

Edit:

 

Det er svært få varer som det skal betales toll av, selv om verdien er over 200,-. Det er vel stort sett bare klær, som jeg kommer på nå. Det jeg har bestilt er uansett ikke tollpliktig.

 

Og som han over nevnte, så skjønner man raskt at det ikke kan være et tollpåslag på 250% av vareverdi...

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Blir ikke det en fryktelig høy tollsats i tilfellet?

Vareverdi på ca 190 kr, og tollavgift på 470 kr?

 

Nå husker jeg ikke i farta om det beregnes toll på varen eller vare+frakt? Uansett vil vel dette gi en tollsats på over 100%?

Hvis vi antar at det er melk han har bestilt, noe det sikkert ikke er, så har det en tollsats på 443%...

Lenke til kommentar

Blir ikke det en fryktelig høy tollsats i tilfellet?

Vareverdi på ca 190 kr, og tollavgift på 470 kr?

 

Nå husker jeg ikke i farta om det beregnes toll på varen eller vare+frakt? Uansett vil vel dette gi en tollsats på over 100%?

Hvis vi antar at det er melk han har bestilt, noe det sikkert ikke er, så har det en tollsats på 443%...

 

Men det er fortsatt tollfritt når varens verdi er under 200,- så vidt jeg har forstått...

 

Uansett er det ikke toll på varen...

Lenke til kommentar

Det er ikke tollfritt, det er MVA-fritt og ettersom varen også er påført MVA så kommer det annpå om det er Vare + MVA + Toll eller Vare + Toll + MVA, altså i hvilken rekkefølge det blir lagt på. Jeg ville forresten tippe på den siste, altså at du har vare + toll = over 200 = vare+toll*1,25

 

Men hvis du forteller hva slags vare det er så kan vi fort finne ut om den er tollpliktig

Lenke til kommentar

Det som det ser ut som har skjedd er at DHL ikke har tatt hensyn til at frakt ikke skal beregnes når det skal vurderes om noe er tollpliktig ( summen av det du har kjøpt inkl frakt er 40 euro, eller 310 kr, og 25% av 310 kr er 77,5 kr.

 

Det forklarer:

Innførsel MVA: NOK 78,-

 

Videre er det lagt på et gebyr for fortolling:

Eksp.gebyr toll/moms: NOK 114,-

 

 

Men så kommer det som jeg absolutt ikke kan utstå fra DHL sin side, og det er det skjulte gebyret som ikke nevnes noe sted som jeg kan finne iallefall, og det er det gebyret DHL tar for administrasjon av importeringen. Dette er IKKE pålagt av tollvesenet, men er et gebyr DHL ene og alene har vilkårlig satt for å kunne tjene penger. Og du som mottaker av pakken har lite du kan gjøre med det, siden DHL heller ikke varsler om at du har fått en pakke klar for fortolling (slik de er pliktige til) og du får ikke gjort fortollingen selv om du ønsket - og du mottar en tjeneste du egentlig ikke har bedt om. Dette gebyret:

Importfortolling: NOK 469,-

 

Eksempel på andre tråder som omhandler det samme;

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1144254&st=0&p=14235752&hl=importfortolling&fromsearch=1entry14235752

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1075885&st=0&p=13116715&hl=importfortolling&fromsearch=1entry13116715

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1244042&st=0&p=15923797&hl=importfortolling&fromsearch=1entry15923797

 

 

 

Men her har DHL uansett gjort en feil, du skulle ikke betalt en krone. Det er DHL du må ta opp dette med, og stå på kravene.

Lenke til kommentar

Ja, det er helt sinnsvakt uansett. La oss si at varen hadde kostet 250,- så er det uansett rimelig drøyt å kreve 500 i gebyr rett til DHL, i tillegg til det du betaler for å få pakken levert. Dette er noe som jeg ikke kan finne noen plass på sidene deres heller.

 

Jeg fikk ikke noen varsel om noe slikt gebyr, og fikk heller ikke opplyst det når de leverte. Hvis jeg hadde kjøpt en vare til 200,- hadde jeg trolig heller returnert den til avsender enn å betale det sinnsvake gebyret.

 

Kan de i teorien ta den prisen de vil, for en tjeneste jeg ikke har bedt om? Kunne de sendt meg en faktura på 2500,- for jobben? Hvor går grensen for urimelighet i slike tilfeller?

 

Jeg har ikke tenkt å betale en krone ihvertfall, men det er utrolig kjipt å bruke så mye ressurser på et feilaktig krav. Jeg får sende dem en faktura på 661,- for tiden jeg har brukt på tullet deres ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...