Gå til innhold

Bøker om filosofi, descartes, platon osv


Anbefalte innlegg

Ønsker å lese noen tankevekkende bøker av noen kjente filosofer. Er det noen bøker noen har lyst til å anbefale? Er interessert i dette med moral, objektiv moral?, hvordan definerer vi rett og galt, vår eksistens o.l. temaer.

 

Har tenkt på forfattere som:

Ayn Rand

Descartes

Platon

Kant

Francis Bacon

Nietzsche

 

Har noen av folket her noen gode og så ikke alt for "greske" bøker å anbefale av noen av disse?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Av Ayn Rand er det vel Fountainhead som er den greieste boken.

 

Av Descartes har jeg bare lest Meditation 3: Concerning God, that he exists. Denne er relativt ok å lese, 90 sider eller noe. Inneholder det typiske sitatet Jeg tenker derfor er jeg.

 

Av de andre forfatterene har jeg ikke lest noe, men hvis du har lyst på noe å bryne deg på kan du lese: Anarchy state and utopia av Robert Nozick. Filosofien hans er noe lik Ayn Rands, men han er en ekstremt mye bedre filosof (hvis Ayn Rand kan regnes som filosof). Hovedfokus er på individets forhold til staten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Staten av Platon. Det er boka som fikk snøballen til å rulle. Veldig kjekk og enkel å lese. Inneholder de kjente allegoriene og lignelsene, veldig lærerikt og pedagogisk.

 

Kant ville jeg venta med. Han skreiv på en latterlig uforståelig måte. Men Nietzsche kan jo være gøy hvis du vil se noen som sparker i alle retninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Siden du leser det kommunistiske manifest og kapitalistbøker, så er kanskje mein kampf et greit tillegg for å ha lært om forskjellig politikk.

 

Selv så liker jeg naturfilosofi og kan anbefale disse bøkene: Pentti Linkola - can life prevail? og Thoreau - Walden

 

Kan også anbefale "Brave New World" av Huxley, dette var bok som inspirerte Orwell til å skrive 1984. Huxley skrev at det vi elsker vil ødelegge oss, mens Orwell skriver at det vi frykter vil ødelegge oss.

Endret av Thrillseeker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...