Gå til innhold

Multicom Kunshan P150/P170 tråden


Anbefalte innlegg

Apropos USB-trøbbel: jeg sitter her med lillebro Xishan, som også har 2 stk. USB 3.0, og i én av disse har jeg en Belkin-hub. I denne igjen, har jeg plugget i en Logitech-mus og ditto tastatur (G110), begge med ferske drivere. Men hvis jeg prøver å starte maskinen med tastaturet plugget i huben, stopper den bare helt opp. Hvis jeg plugger ut tastaturet, eller plugger det direkte i en av maskinens andre USB-porter, går det helt fint, likeså hvis jeg plugger i huben med tastatur og mus etter at Windows har startet. Kan det tenkes at dette også kan fikses med den "legacy"-modusen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apropos USB-trøbbel: jeg sitter her med lillebro Xishan, som også har 2 stk. USB 3.0, og i én av disse har jeg en Belkin-hub. I denne igjen, har jeg plugget i en Logitech-mus og ditto tastatur (G110), begge med ferske drivere. Men hvis jeg prøver å starte maskinen med tastaturet plugget i huben, stopper den bare helt opp. Hvis jeg plugger ut tastaturet, eller plugger det direkte i en av maskinens andre USB-porter, går det helt fint, likeså hvis jeg plugger i huben med tastatur og mus etter at Windows har startet. Kan det tenkes at dette også kan fikses med den "legacy"-modusen?

 

Det som er årsaken til at det ikke fungerer, er at de USB duppedingsene trenger strøm. Du må altså ha en USB HUB med ekstern strømtilkobling for å kunne koble til duppeditter som sender og mottager. Det er det slike Logitech saker er, og de trenger strøm. USB HUBer uten strøm er altså ikke anvendelige til mye, da det meste av USB duppeditter vil ha strøm.

Lenke til kommentar

anandetch.com har jo også innvendinger mot tastaturet, men det går på litt andre ting enn fleksing, som du beskriver. Sikkert en av de tingene som kunne vært gjort bedre.

 

Anandtech skriver "...as far as chiclet keyboards go, Clevo's remain among the worst we've seen. The keys are loose, extremely clicky, and you can hear the entire keyboard rattle if you're a key abuser like I am." Akkurat slik jeg opplever det, så mulig jeg bare finne meg i det. Er alt i alt fornøyd med PC'en, men må si jeg synes det utrolig å ha et sånt tastatur på en PC til 17k - i hvert fall i en verden der Apple stadig tar større markedsandeler med design og "feel" på produkter. Får undersøke muligheten for å bytte tastatur.

Lenke til kommentar

anandetch.com har jo også innvendinger mot tastaturet, men det går på litt andre ting enn fleksing, som du beskriver. Sikkert en av de tingene som kunne vært gjort bedre.

 

Anandtech skriver "...as far as chiclet keyboards go, Clevo's remain among the worst we've seen. The keys are loose, extremely clicky, and you can hear the entire keyboard rattle if you're a key abuser like I am." Akkurat slik jeg opplever det, så mulig jeg bare finne meg i det. Er alt i alt fornøyd med PC'en, men må si jeg synes det utrolig å ha et sånt tastatur på en PC til 17k - i hvert fall i en verden der Apple stadig tar større markedsandeler med design og "feel" på produkter. Får undersøke muligheten for å bytte tastatur.

 

Hmm, jeg er ikke i stand til å finne akkurat de setningene, hverken i dobbeltesten av CyberPower X6-9300/MSI GT680R, eller den av Eurocom Racer. Men hvis det er slik generellt på Clevo P150'er, så er det utvilsomt noe som bør påpekes ja. Jeg har ikke noe sånt på min Clevo, men den har da også et "gammeldags" tastatur, som jeg opplever som meget behagelig å skrive på, nesten lydløst, og flekser bare hvis jeg trykker over normalt hardt.

 

Edit; Fant det, i beskrivelsen av AvaDirect Clevo P170. Jeg er enig i at dette er noe som burde vært gjort mye bedre. Er det en P170 du har? Det ser jo ut som tastaturene på P150 får "godkjent", med unntak av layout'en. De får i hvert fall ikke noen særlig større medfart enn de fleste andre chiclet tastaturer får.

Jeg har ellers inntrykk av at Anandtech - og da spesiellt 1 av skribentene deres - mest gjentar det de alltid har hatt som ankepunkt mot tastaturene på Clevo'er, nemlig at layout'en er noe annerledes enn "standard" (hvis det finnes noen slik). Det var det jeg mente med "andre ting".

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ser at Eurocom tilbyr i sin Racer;

- 1920x1080 i matt og glassy, samt 1600x900 i glossy.

(Jeg ville valgt 1600x900 i matt utførelse om det var en slik opsjon)

- opptil 16 GB, 4X4 DDR3 - 1600

(Trodde at det var maksimalt 4 GB DDR3 - 1600 RAM som var mulig)

 

Fins ikke klapring eller svikt i mitt tastatur, men det er dog en P150 og ikke en P170.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

anandetch.com har jo også innvendinger mot tastaturet, men det går på litt andre ting enn fleksing, som du beskriver. Sikkert en av de tingene som kunne vært gjort bedre.

 

Anandtech skriver "...as far as chiclet keyboards go, Clevo's remain among the worst we've seen. The keys are loose, extremely clicky, and you can hear the entire keyboard rattle if you're a key abuser like I am." Akkurat slik jeg opplever det, så mulig jeg bare finne meg i det. Er alt i alt fornøyd med PC'en, men må si jeg synes det utrolig å ha et sånt tastatur på en PC til 17k - i hvert fall i en verden der Apple stadig tar større markedsandeler med design og "feel" på produkter. Får undersøke muligheten for å bytte tastatur.

 

Hmm, jeg er ikke i stand til å finne akkurat de setningene, hverken i dobbeltesten av CyberPower X6-9300/MSI GT680R, eller den av Eurocom Racer. Men hvis det er slik generellt på Clevo P150'er, så er det utvilsomt noe som bør påpekes ja. Jeg har ikke noe sånt på min Clevo, men den har da også et "gammeldags" tastatur, som jeg opplever som meget behagelig å skrive på, nesten lydløst, og flekser bare hvis jeg trykker over normalt hardt.

 

Edit; Fant det, i beskrivelsen av AvaDirect Clevo P170. Jeg er enig i at dette er noe som burde vært gjort mye bedre. Er det en P170 du har? Det ser jo ut som tastaturene på P150 får "godkjent", med unntak av layout'en. De får i hvert fall ikke noen særlig større medfart enn de fleste andre chiclet tastaturer får.

Jeg har ellers inntrykk av at Anandtech - og da spesiellt 1 av skribentene deres - mest gjentar det de alltid har hatt som ankepunkt mot tastaturene på Clevo'er, nemlig at layout'en er noe annerledes enn "standard" (hvis det finnes noen slik). Det var det jeg mente med "andre ting".

 

Stemmer at jeg har P170. Merkelig at det skal være en forskjell.

Lenke til kommentar

Det som er årsaken til at det ikke fungerer, er at de USB duppedingsene trenger strøm. Du må altså ha en USB HUB med ekstern strømtilkobling for å kunne koble til duppeditter som sender og mottager. Det er det slike Logitech saker er, og de trenger strøm. USB HUBer uten strøm er altså ikke anvendelige til mye, da det meste av USB duppeditter vil ha strøm.

 

Det kunne ikke falle meg inn å bruke en hub uten egen strømforsyning ;) Uansett: det ser jammen meg ut til at det funket å skru av USB Legacy Support i BIOS... Nå startet i alle fall maskinen helt fint med både mus og tastatur plugget i huben.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er ny på forumet her, så si ifra hvis noe er upassende.

 

Jeg ser i disse dager etter en "gaming laptop". Jeg hadde først tenkt å bruke rundt 10k, men fant fort ut at det ble litt for lite. De to laptopene jeg sitter igjen med etter noen dagers kikking er:

ASUS G73SW

link:Min lenke

og

Multicom Kunshan P150

(med endringene 2-> 8 gb ram og Radeon HD 6970M)

 

Laptopen jeg kjøper kommer til å brukt først og fremst til spilling nå i militæret, men så også som skolepc til neste år. Grunnen til at jeg vurderer Kunshanen er i bunn og grunn fordi den har et bedre grafikkort. Jeg har lest og funnet ut at GTX 460M ikke vil holde til topp grafikk og ytelse til spill som The Witcher 2, Skyrim, BF3 og andre fremtidige herligheter, noe 6970M vil med større sannsynlighet klare(GTX 485M er uaktuelt med tanke på pris). Samtidig er det ca 2500 kr som skiller de to laptopene, noe som gjør dette valget vanskelig.

 

Er det noen som kan bistå med noen råd eller si noe mer som forskjellene på de to laptopene?

 

På forhold, takk.

Lenke til kommentar

Det viktigste: Fordelen hos Kunshan ligger i konfigureringsmulighetene, frihet fra mesteparten av alskens bloatware, og en skjerm (hvis man velger den matte varianten) som går utenpå det meste av det man ser i bærbare.

 

Forelen hos Asus G 53 eller 73SW er at de går noe støysvakere enn Kunshan.

 

Resten er stort sett en smakssak. Og prissak, selvfølgelig.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Litt av et valg ja. Det blir som å måtte velge mellom en Porsche Turbo S som kan leveres innen 2 uker, eller en mer uviss leveringstid på en Porsche GT 2 RS som i tillegg koster betydelig mer :) - Lykke til med valget!

 

Hahahahah! :D

 

Ser ut til at jeg bare avventer litt. Kan ikke akkurat mailbombe Multicom heller. Jeg får heller satse på at tålmodigheten holder selv om The Witcher 2 m.fl. på en PC som ikke er *helt* patent tærer hardt...

Lenke til kommentar

Jeg er mer eller mindre solgt på en P150, men ettersom jeg har tenkt å bruke PC'en til DJing, lydopptak, og kanskje noe produsering etterhvert er det veldig viktig for meg at det ikke er noen komplikasjoner med DPC latency på disse maskinene. Vil ikke ha dropouts i lyden imens jeg holder på ;)

 

Hadde vært kult om noen som har P150 kunne bruke DPC latency checker å gitt en liten statusreport eller screenshot tilbake. Tar ikke lange tiden og det er til stor hjelp for meg, og sikkert andre :)

 

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

http://www.thesycon.de/dpclat/dpclat.exe

 

Om det blir noen røde utslag og WiFi er på så prøv gjerne uten dette aktivert i tillegg.

 

Jeg har også et spørsmål jeg selv anser som utrolig dumt, trolig veldig lenge siden jeg har spurt om noe så dumt, men er strøm-adapteren ekstrautstyr som må kjøpes separat? Eller følger den med? Grunnen til at jeg spør er at det ligger en strøm-adapter under tilbehør på siden til P150 hos Multicom. Tror selvfølgelig det følger med, men man vet jo aldri i disse dager og dessuten er det kjekt å vite hvis man bestiller :hmm::lol:

 

Setter pris på all hjelp!

Lenke til kommentar

den ene høytalerutgangen lyser rødt hele tiden. dette er vel den optiske lyden eller noe rart? høytalerene på pc'n fungerer fint, men skal denne kontanten egentlig lyse når jeg ikke har noe plugget inn her?

 

har dere andre en rødglødende lydport?

Lenke til kommentar

Jeg er mer eller mindre solgt på en P150, men ettersom jeg har tenkt å bruke PC'en til DJing, lydopptak, og kanskje noe produsering etterhvert er det veldig viktig for meg at det ikke er noen komplikasjoner med DPC latency på disse maskinene. Vil ikke ha dropouts i lyden imens jeg holder på ;)

 

Skjermkortet i Kunshan-maskinen er seriøst overkill hvis du skal bruke maskinen til noe særlig annet enn spill, så jeg ville sett på Xishan-modellen i stedet. (Jeg er mer eller mindre i samme båt som du, og hvis du blar en del sider bakover i denne tråden, ser du at jeg først kjøpte Kunshan, for så å returnere den og kjøpe en Xishan i stedet, fordi det ble altfor mye støy med Kunshan).

Lenke til kommentar

Ja apropos det; ble det noe bedre da, koprs?

 

Som natt og dag. Det er selvsagt litt støy i GT540 også, og for en som er vant til å surfe med en lydløs Acer eller noe i fanget, er det nok betydelig, men jeg kan fint leve med denne støyen, som er lavere enn det jeg har vent meg til over tre-fire år på min gamle HP.

 

Med Kunshanen var det som å sitte med en støvsuger på pulten.

 

Det eneste som irriterer meg, er at det virker som om maskinen merker at det er en ekstern skjem tilkoblet, selv om denne er slått av, slik at den starter med utvidet eller klonet skrivebord uansett (gidder ikke koble den til og fra avhengig av hva jeg har tenkt å bruke maskinen til). Prøvde å opprette to brukerprofiler med forskjellige innstillinger, men det funket ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...