Gå til innhold

Nordkapp 17/ Volvo Penta 115/100 - Tips og triks.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og fatteren hadde planer om å kjøpe båt til sommeren. Det ble selvfølgelig ikke noe av da gamlingen plutselig fikk beskjed av mor om at pengene skulle brukes til noe annet.

 

Småforbannet og fortvilet gikk jeg derfor hen å trøstekjøpte en 1974 Nordkapp 17 HT med Volvo B20 115/100 drev. Båten var naturligvis veldig billig, men bar også preg av det. Eieren hadde vært medlem i norsk hagebåtforening de siste 5 årene. Det er derfor en del som må gjøres.

 

Leste i Vi menn båt at dette var en sterk og god båt, og kunne være et godt kjøp i økonomiklassen, så jeg slo til.

 

Det som er bra, er at skroget er helt, Drevet har nye tettninger og masjett. Så utenfra er det kun kalesjen, som er stygg, lekker og har en del grønske. Båten må seff poleres, og jeg vurderer en lakkering om jeg skulle bli glad i denne båten.

 

Så, før melemmet i hagebåtforeningen fikk betaling, fikk vi fyrt i gang motoren, og den gikk helt gret, foruten en massiv vannlekasje oppunder eksosmainfoilen. Dette er et kobberrør, og nytt fulgte med. Ellers berer alt preg av at båten har vært lagret med mye vann inni, kryssfiner er dårlig. Tenker jeg tar alt ut, gjør alt rent, å mekker nye benker og ny motorkasse.

 

Etter som Volvo Penta 100 drevet ikke har tilt, er det montert trimflaps. Stagene er nye, men den hyd, pumpen er gåen. Her trenger jeg tips til hva som kan gjøres.

 

Er også redd Volvoen må ut etter en stund, spørsmålet blir da, kan jeg hive inn en motor fra en Volvo 240/740, og bygge om til ferskvannskjøling? Turbo? MS injektion? (kan jo ta helt av dette!). Lurte på en Cummins 4bt som jeg vet om, men etter litt måling kom jeg fram til at den ikke får plass. Tror ikke jeg kommer til å kjøpe en ny motor å sette i, men en swap fra en bil, traktor, anleggsmaskin er vel mulig.

 

Har aldrig hatt sånn båt før, så må nesten bare spørre!

 

Målet er å kunne bruke båten 2 uker på hytta i sommer, så tar jeg den hjem igjen og går i gang med eventuelle større prosjekter!

 

Edit:

 

Ting som må gjøres:

-Demontering av alt inni.

-Vask, inne, ute og kalesje. Hvilke produkter er tingen?

-Fiks motor. Mulig jeg tar den ut og går over den. Swap?

-Fiks hyd pumpe trimflaps. Hvor får en tak i en slik pumpe billig?

-Skal lage til en del nytt inni, tar det som blir tid til før sommeren.

-Gå over el, lanterner, stereo, lys, instrument m.m.

-Undersøke om bunnen er full av vann:(

 

Trenger synspunkter fra folk som har mekket båt før!

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
-Demontering av alt inni.

Hvis du bytter noe finer påse at du kjøper vannfast finer igjen.

-Vask, inne, ute og kalesje. Hvilke produkter er tingen?

Jif og en skrub fikser det meste, eller vanlige vaskeprodukter

-Fiks motor. Mulig jeg tar den ut og går over den. Swap?

Vil ikke anbefale og bytte til et annet motormerke, det og bygge opp en marinemotor fra bunnen av kan fort bli dyrere en og kjøpe en ny marinemotor " du burde klare og få kjøpt en ny Diesel/bensinmotor ink aggregat for under 100K". Aggregatet/drevet tåler ikke større dreiemoment/hk enn en B20 sport yter,du får kjøpt "fabrikknye" B20 marinemotorer i Sverige, men det er verre med drev.

-Fiks hyd pumpe trimflaps. Hvor får en tak i en slik pumpe billig?

Vel da må man vite fabrikat siden pumpe/innslag ofte er i en enhet, ville sjekke om det ikke er en elektrisk feil først.

-Skal lage til en del nytt inni, tar det som blir tid til før sommeren.

Samme som tidlig,bruk vannfast finer og olje/lakk som er diffusjonsåpen, du kan kjøpe teak-listverk hos Biltema for en rimelig penge.

-Gå over el, lanterner, stereo, lys, instrument m.m.

Det greieste er og bytte det meste siden det sikkert er irret i stykker, der ville jeg brukt gode produkter kjøpt hos maritim,seatronic eller en båtutstyrsforrettning, hvis du kjøper billige produkter kan du forsåvidt kjøpe de samme hos Biltema billigere.

-Undersøke om bunnen er full av vann:(

Det er et vinterprosjekt hvis du må tørke ut bunnen, har du bunnplugg kan du skru ut den hver vinter.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Så du sier at jeg bør holde meg til B20en? Hadde egentlig lyst til å eksprimentere med en diesel fra en eldre merc eller japsebil.

 

Ellers er det bare Jif og skuresvamp?

 

Jeg kan ikke finne noen bunnplugg. det har vert mye vann i båten, ettersom startmotoren var full av vann! Er det noen symtomer på at det er vann i bunnen, eller må man bare borre et hull og "se"?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tar jeg ikke helt feil så er det ikke dobbelbunn i Nordkapp 17", men det kan jeg finne ut av etter påsken da jeg får en til rep.Eventuelt så er det et drenshull/plugg i forkant av motorrommet.

 

Når det gjelder og bytte motor vil jeg ikke anbefale det, da et høyere dreiemoment vil knuse innvendige komponenter i drevet og det er veldig vanskelig å få tak på nye deler.

 

Jif gjør jobben :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En kompis av meg har kjøpt ny henger, og etter han satt båten sin på sjøen i påsken, fikk jeg låne den av ham.

 

Den nye tysse hengeren var svært enkel å få båten opp på. Båten lå oppå diverse paller og stokker. Bakerste rullen vippet bakover og ned, så når man traff midt på bauen med denne, så gikk resten av seg selv. Bare å sveive i veg. Alle rullene justerte seg av seg selv. Gjort på 10 min. Sist lånte jeg en gammel og spinkel tredal, og da brukte jeg og to andre 2 timer på å få den oppå, da vi måtte jekke båten opp, og lure inn hengeren under.

 

Vel oppå hengeren og etter litt justering av hvor langt fram båten skulle (for mye vekt på draget) var den bemerkelsesverdig lett å trille rundt for hånd. Det bærer jo håp om at situasjonen mht. vann i bunnen ikke nødvendigvis er så gale likevel. Fikk av den håpløse biltema presenningen. Tok så av kalesjen. Den var full av grønske og i ganske dårlig forfatning. Fikk hevet ut av en del rot som var "lagret" i båten av tidligere eier. Motorkassen røk også ut ettersom den var ganke råtten, og tar stor plass oppi båten nå som jeg skal gå i gang med service på motoren.

 

Selv om påsken er sen i år, blir det fortsatt mørkt om natten, så det siste jeg fikk gjort var å hive på en bedre presenning som jeg har fått.

 

Neste post blir nedvask. Skal prøve å få tatt et bilde av den snart.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har en Nordkapp17, fra 72, og har der en original "nule" helt i bakkanten av båten(utsiden nederst i V) Kjøpte båten og dro den hjem, og det viste seg å være et lite stuk under "kjøl", som sakte lakk inn vann.

Hadde båten på henger... åpnet nula og stakk et skrujern i skaden, og vannet rant ut i 3timer en (god pissestråle)

Men som sagt... nule i bakkant på min.

 

En annen svakhet på denne er at "bakken" i hjørnene av vinduene gjerne sprekker når du går frampå der. kanskje en idè å forsterke på undersiden der, hvis du først er i gang med rep.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Er lenge siden det har vært aktivitet hær, men prøver likevell.

 

Lurte på om du har motorkasse med seter på hver side i denne båten, er ikke i min. Er nok tatt ut og jeg ønsker å bygge. Kunne du evt. tatt eller om du har noen bilder av dette slik at jeg kunne sett hvordan dette ser ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...