Gå til innhold

Dette er superbredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett om det var 30 eller 40 Gb/s i fjor er ikke 100 Gb/s 2,5 ganger raskere. 100 Gb/s er 2,5 ganger så raskt som 40 Gb/s, men kun 1,5 ganger raskere. Tilsvarende er det 3,33 ganger så raskt som 30 Gb/s og 2,33 ganger raskere.

 

Protip: X ganger mer betyr en økning på X ganger den opprinnelige mengden, eller X*100%. Er det X ganger så raskt, teller man derimot med de 100% man hadde i utgangspunktet.

 

 

Du tenker noe riktig, men likevel feil. Når man snakker om hastighetsøkning vil det være riktig å si at en økning fra 40 til hundre er 2,5 ganger så raskt. Det du bekriver er at hastigheten har økt med 150%, dette er også riktig. Men å si at en kapasitetsøkning på 150% er det samme som en og en halv gang så raskt blir helt feil. Dette er fordi du blander begrepene faktor og økning i %.

 

Eks. Hvis jeg kjører en bil i 50km/t så øker jeg hastigheten til det dobbelte, da vil jeg ikke holde 150km/t, nei jeg vil holde 100. Men hastigheten vil ha ØKT med 100%, ikke 200%. Get it??

Lenke til kommentar

@mr_vegum:

Les gjennom innlegget mitt en gang til, er du snill. I artikkelen står det at internettforbindelsen på årets TG er 2,5 ganger raskere enn fjorårets forbindelse, som antas å ha vært på 40 Gb/s. Det jeg reagerer på er at artikkelforfatteren har skrevet "2,5 ganger raskere" der han mente 2,5 ganger så raskt, som er det samme som 1,5 ganger raskere.

 

Jeg skjønner ikke helt hvor jeg skal ha sagt at det er en og en halv gang så raskt. Jeg sa at det var 1,5 ganger raskere, altså det vi hadde fra før, pluss 1,5 ganger det igjen. Altså en økning på 150% slik at vi sitter igjen med 250% av det vi hadde i utangspunktet.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Norge får trolig verdens raskeste bredbånd.

 

<a href="http://www.hardware.no/artikler/dette_er_superbredbaand/90727" title="Dette er superbredbånd">Les mer</a>

Utrolig dårlig tittel på artikkelen da når de legger det mer mot tg enn generelt om norge.

 

Norge ligger langt etter andre land når det kommer til fiber utbyggingen som faktisk er det ekte superbredbåndet og ikke vdsl som di kaller det, ser egentlig ikke grunnen til å fortsette å bruke penger på en døende teknologi hvorfor ikke tenke fremtidsmessig tidlig?

 

Nettet skulle ha vært statseid som i sverige så hadde det vært skikkelig utbygging av fiber for lenge siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

flott at "norge" får raskere bredbånd. bare synd at det gjelder for få. 80% av norges befolkning kan jo maks få 12-16mbit inn og 1 mbit ut. er jo helt latterlig. i stedet for å satse på 2-300 mbit noen få steder, så burde de jobber for at ALLE kan få 50/50 mbit linje f.eks. holder i lange baner det.

Lenke til kommentar

flott at "norge" får raskere bredbånd. bare synd at det gjelder for få. 80% av norges befolkning kan jo maks få 12-16mbit inn og 1 mbit ut. er jo helt latterlig. i stedet for å satse på 2-300 mbit noen få steder, så burde de jobber for at ALLE kan få 50/50 mbit linje f.eks. holder i lange baner det.

Ja men så lenge at telenor aka telehor eier kobbernettet så blir det ikke til å skje i et raskt tempo, hadde nok blitt ordnet for lenge siden om staten ikke hadde solgt seg ut av televerket som det het i den tiden.

Lenke til kommentar

Det skal vere fullt mulig å makse denne linja,

 

Alt som trengs er kun rundt 2,5 MByte/sekund/PC, dersom 5000 PC-er deler 100 Gbits.

 

- Sett på Youtube-fullHD Streaming

 

- Last ned spill/demo på steam

 

- Lag spilleliste på spotify offline, dersom du har premium.

 

- Last ned en Linux distribusjon via uTorrent.(for å holde deg på den lovlige siden :p )

 

- Last ned FlightSim-demo frå Microsoft.com, pleier å gi god bredde.

 

- Sett på en Video-konferanse på SkYpe med opp til 10 - venner, helst folk som du ikke sitter rett ved siden av på TG.

Endret av iVandal
Lenke til kommentar

flott at "norge" får raskere bredbånd. bare synd at det gjelder for få. 80% av norges befolkning kan jo maks få 12-16mbit inn og 1 mbit ut. er jo helt latterlig. i stedet for å satse på 2-300 mbit noen få steder, så burde de jobber for at ALLE kan få 50/50 mbit linje f.eks. holder i lange baner det.

 

Godt poeng. De som får disse superlinjene er de samme som har "brukbar" hastighet fra før.

Får selv maks 3 Mbit inn og 0,4 Mbit (4 km fra sentral), og hører jo stadig vekk om folk som ikke har såpass en gang.

Skjønner att store byer og steder med stor folketetthet er butikk for leverandørene. Disse stedene må selvsagt ligge i forkant når det gjelder teknologi/hastighet ,men synes alvorlig talt att utkantene bør komme etter innen rimelig tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

flott at "norge" får raskere bredbånd. bare synd at det gjelder for få. 80% av norges befolkning kan jo maks få 12-16mbit inn og 1 mbit ut. er jo helt latterlig. i stedet for å satse på 2-300 mbit noen få steder, så burde de jobber for at ALLE kan få 50/50 mbit linje f.eks. holder i lange baner det.

 

Godt poeng. De som får disse superlinjene er de samme som har "brukbar" hastighet fra før.

Får selv maks 3 Mbit inn og 0,4 Mbit (4 km fra sentral), og hører jo stadig vekk om folk som ikke har såpass en gang.

Skjønner att store byer og steder med stor folketetthet er butikk for leverandørene. Disse stedene må selvsagt ligge i forkant når det gjelder teknologi/hastighet ,men synes alvorlig talt att utkantene bør komme etter innen rimelig tid.

 

Jeg er av en annen oppfatning enn det bildet du tegner her. Telenor har bygd ut fiber i stor stil fra "bygda" der jeg kommer fra, og der var til og med noen som ikke kunne få vanlig adsl engang pga. dårlig linjekvalitet, som et eksempel. Som en sidenotis synes jeg personlig ikke man kan forvente at noen skal satse på utbygging på plasser "der ingen skulle tru at nokon kunne bu", av åpenbare økonomiske grunner. Staten har bedre ting å bruke penger på, enn å gi et par stakkars bygdefolk ekstra hastighet.

 

Forøvrig er det heller ikke slik at de som bor midt i en by har den beste hastigheten. Har selv jobbet på teknisk avdeling for en ISP tidligere, og kan vel egentlig bekrefte at de som bodde i tjukkeste bysuppa ofte hadde de dårligste linjene.

 

Har en følelse at noen av disse "vedtatte sannhetene" angående linjehastigheter ofte baserer seg på en egen uheldig erfaring, som ikke nødvendigvis er noe fellesnevner for alle.

Lenke til kommentar

Vel... Det han sier gir ingen mening.

Vi har begrenset med teknologier.

ADSL2+ er ikke dette mulig med. Med andre ord må det være fiber. Fiber har begrensning stort sett på hvor mye penger du betaler. Det er ikke noe forskjell på 1/1-linje og 1000/1000-linje, da det ikke går på lengden på fiber.

Med andre ord er moralen at vi burde få fiber til alle kundene. Men igjen, nå er det jo vanskeligere å få fiber i byene enn det er på de litt mer øde stedene, og som regel er alt som skal til en lokal underskriftskampanje, så bygger de ut.

Selskapene må se det lønnsomt å bygge ut. Og det må ikke være for mye arbeid. Det er lettere å bygge ut i mindre befolkede steder, men det er aldri noen garanti for at det blir mange som bytter.

 

Med andre ord: Hvis du ønsker fiber hos deg, begynn med å skaffe en underskriftskampanje i nærområdet ditt :)

Eksempelvis skjedde dette i Grong. Dersom dere sjekker hvordan det ligger til, er det rett og slett øde. De hadde et visst antall underskrifter (Synes å huske at hun jeg snakket med sa 500), og der har nå en liten tettplass hvor det er 2500 i hele kommunen, fiber.

Det var det Altibox som ordnet.

Lenke til kommentar

angry_norwegian, hvis du har dette. Ja da er du bare heldig. Du skal være glad du ikke bor i gokk.

Har makshastighet på linja til vårt hus er på på 2,464mbits/sek som tilsvarer 308kb/s.

Men pga idiotiske nettleverandører har vi ikke tilgang til mer enn 1,500mbits/sek = 187,5kb/s..

 

Tja, mangen som bor i "gokk" som får 400mbit også, nevner; Rauland, Akkerhaugen, Bø, Suldal, Bryne, Klepp, Nærbø osv osv.... Altibox er faktisk veldigt godt utbygd på det utroligeste steder...

Har sjøl Lyse/Altibox her på Figgjo (langt ute på landet), og det funker fint som bare det, får 100 mbit opp/ned fra 1.april, for 849kr :dribble:

Lenke til kommentar

Høyere Gbps er ikke raskere nett,

det er høyere båndbredde.

Det som sier noe om nettet er raskt er responstiden.

:thumbup:

Responstid har nettilbyderne liten til ingen kontroll over.

 

Vi har mye kontroll i firmaet jeg jobber i.

har man responstid problemer så er det alltid noe man kan gjøre.

Teoretiske minste responstid til australia er 70 tror jeg, minste praktiske er 80.

bare ca tall, så vi kan ikke spille med folk fra australia uten å ha delay...

 

så du har rett og ikke rett, vi fikser 20 ms ned til 9-11, men begrensinger på hva man kan gjøre er det.

Lenke til kommentar

Delay pga avstand kan vi ikke gjøre noe med. Lys bruker faktisk tid på å gå rundt jorda og det blir litt delay per hopp selv om mesteparten av trafikken kjøres i HW i såkalt "wiredspeed". Hastighet kan ha litt å si på serialiseringen fra pakke entrer media, men ikke mye når vi snakker om fra 100Mbit til Gbit. Men båndbredde har veldig mye å si når pipa er full. Man kunne jo ha kjørt 100mbit linje til TG og sett hva båndbredde har å si for respons.....TCP global sync, mye pakketap etc.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...