Gå til innhold

Bygge stasjonær pc, hvordan gjøre mest stillegående?


Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge meg min første stasjonære pc på en god stund, og har kommet fram til disse delene etter en del leting:

Handlevign_Moms.png

 

Det jeg lurer på er om noen vet om hovedkortet er kompatibelt med OCZ Revodrive'n (har vurtert intel 510 eller ocz vertex 3, men disse er fortsatt tregere og ikke noe særlig billigere)?

 

Og før noen nevner det, så har jeg ingen planer om å overclocke hverken cpu eller gpu, ytelsen blir mer enn god nok for mitt bruk :)

 

Ellers prøver jeg å få mest mulig for pengene, så hvis noen har formeninger om enkelte komponenter jeg kan/bær bytte ut/spare penger på, så er jeg glad for all input :)

 

EDIT: Nytt emne, se fjerde post!

Endret av Andreassykler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv hadde jeg gått for isteden:

 

AMD Phenom II X4 965 125W Black Edition (Isteden for prosessoren du valgte)

 

Hitachi Deskstar 7K3000 2TB SATA3 (Isteden for harddisken)

64MB cache, 7200RPM, 6GB/S, 0F12115

 

Corsair A50 CPU Kjøler

Socket 755/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 50.35~61.2 CFM, 26~31.5 dBA (Du burde skaffe god kjøler om du ikke takler støy)

 

Hovedkortet har: en 1 PCI Express 2.0 x1

 

Sjekk med: http://www.asus.com/product.aspx?p_id=umllthnrm4igqnbl for ram og prosessor støtte, prosessorene skulle gå uten problemer med bios 1015 eller nyere.

Lenke til kommentar

Ser at den prosessoren er en del bedre til bare litt mer penger, men tviler på at jeg kommer til å trenge enda bedre ytelse (er relativt fornøyd med min intel T7700 2X2.4GHz i laptopen nå).

Trenger heller ikke noe mer diskplass en det jeg har lagt opp til, og vil prøve å spare penger der jeg kan.

Jeg tenker å prøve med stockkjøler i første omgang, også oppgraderer jeg heller etterhvert hvis støyen plager meg.

Hovedkortet ser jeg har:

2 PCI Express 2.0 x16 ( CrossFireX: x16, x4-modus; enkeltkort: x16-modus )

1 PCI Express 2.0 x1

3 PCI

Det jeg i utgangspunktet lurte på, var om hovedkortet støtter å boote fra en OCZ Revodrive. Jeg kommer til å bruke en PCIe x16 til skjermkortet og den andre til Revodriven.

 

Takk for svar så langt

Lenke til kommentar

Okei, jeg har lest litt på supportforumet til OCZ, og Revodrive ser ut som en litt for komplisert affære, så jeg går heller for Vertex 3.

 

Jeg har oppdatert handlelista (blandt annet bytta prosessor til den overnevnte) og har valgt å bytte fokus på tråden. Det jeg nå lurer på er hvordan jeg kan gjøre riggen mest mulig stillegående. Er en vannkjøler alla Corsair H50 et must/lurt å ha? HVa bør jeg evt. velge av ekstra vifter i kabinettet (tenkte å bytte ut den foran med en 140mm vifte).

Kabinett.png

HandlevognUKab.png

 

Håper på flere gode svar :)

Lenke til kommentar

Kjøp Fractal Define R3 og så er den garantert veldig stille? :tease:

Ellers så er jeg rimelig sikker på at PC'en din er ganske stille. SSD, Green lagringsdisk og skjermkort Asus' Direct CU kjøleløsning er alle ganske stille komponenter. Om du vil ha flere vifter i R3, har Fractal noen fine "silent" vifter på 140 og 120 mm til salgs på bl.a komplett.

 

Det er en ting dog, og det er prosessoren. Vifta som følger med skal visstnok støye en del. Så, anbefaler en billig og stille kjøler (siden du ikke skal overklokke).

Lenke til kommentar

Kjøp Fractal Define R3 og så er den garantert veldig stille? :tease:

Ellers så er jeg rimelig sikker på at PC'en din er ganske stille. SSD, Green lagringsdisk og skjermkort Asus' Direct CU kjøleløsning er alle ganske stille komponenter. Om du vil ha flere vifter i R3, har Fractal noen fine "silent" vifter på 140 og 120 mm til salgs på bl.a komplett.

 

Det er en ting dog, og det er prosessoren. Vifta som følger med skal visstnok støye en del. Så, anbefaler en billig og stille kjøler (siden du ikke skal overklokke).

Takk for svar :) Tror jeg kommer til å gå for Fractal Design R3, var blandt annet en fin anmeldelse på hardware.no

Har du (eller noen andre) noen CPU vifter å annbefale? Kan veldig lite om CPU kjøling og blir helt lost med alle valgene, vil ha noe som er så stille som mulig uten at det koster veldig mye. Helst under 600kr :)

Lenke til kommentar

Fractal Define R3 støtter jeg også viss du skal ha en stillegående pc.

Pluss at den er nydelig å se på.

 

Men hva er budsjettet ditt?

 

For jeg anbefaler deg å gå for Intel sin nye socket 1155. Det slår så og si alt.

 

Vi kan si at budsjettet er 8500,- inkludert kabinett. Er ute etter mest mulig for penga og en stillegående pc. Kommer til å bli brukt til en del bilderedigering og også spilling (uten at jeg på noen måte er en hardcore gamer), men også til å vise film og multimedia i stua, derfor vil jeg at den ikke skal bråke. Har gått for AMD så langt fordi de er billige og raske nok for mitt bruk.

Lenke til kommentar

Enig med de som anbefaler Intel sokkel 1155 CPU (32nm), jeg tror de krever mindre kjøling enn tilsvarende cpu-kraft fra AMD (nå om dagen), så du lettere får en stille PC :)

 

http://www.silentpcreview.com/i3-2100-x2-565/

-de skriver også om pris pr plattform

 

SilentPC review og ikke minst forumet der kan gi deg veldig mye god info om stillere PC

 

Scythe S-flex er fine vifter, ikke så dyre på Netshop sist jeg kjøpte. Den Cooler Master kjøleren Montseur linker til er veldig bra for den prisen, det finnes også mye lekkert innen tårnkjølere uten at det koster skjorta. Lykke til.

Lenke til kommentar

http://www.dustinhome.no/pd_5010471048.aspx <- Billig og stillegående kjøler. Selve kjølinga er helt grei den, spesielt med prisen tatt i betrakning.

 

Anbefaler også sokkel 1155 istedet for AM3 sokkelen til AMD. Sandy Bridge (1155) er mye, mye bedre. Blir sånn cirka 1000 kroner dyrere å skifte til Sandy Bridge prosessor + hovedkort.

 

En ting jeg har glemt å nevne er at jeg må bestille komponentene senest på mandag. Etter det jeg har lest er det P67 hovedkortene som egner seg bra til Sandy Bridge, og disse er forsinket pga feil?

 

Jeg tror jeg går kjøleren:

http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Kjøling/Kjøling,-luft/CPU/Xigmatek-Gaia-SD1283-CPUKjøler-CPU-Kjøler-for-Intel-og-AMD-44236.aspx

Billig og stille..

Lenke til kommentar

Hvis du kjapper deg har de fremdeles noen på lager på Komplett. De ble relansert for litt siden og forsvinner tydeligvis ut fra butikkene på null komma svisj nå som de nylig har ankommet.

 

Blir vel rundt 100kr ekstra iom at du bestiller fra to butikker, men det er det verdt.

Lenke til kommentar

Hvis du kjapper deg har de fremdeles noen på lager på Komplett. De ble relansert for litt siden og forsvinner tydeligvis ut fra butikkene på null komma svisj nå som de nylig har ankommet.

 

Blir vel rundt 100kr ekstra iom at du bestiller fra to butikker, men det er det verdt.

 

Ok, foreløig oppsett med P67/Intel i5 2500K:

 

Case_Mobo.png

Allelse-1.png

 

Noen som ser noe sted jeg kan spare inn mer (Trenger jeg f.eks 600W strømforsyning, eller kan jeg spare inn litt her)? Ellers tror jeg at jeg begynner å nærme meg nå :) Ser at hovedkortet bare har en PCIe x16, men tror neppe jeg trenger en til..

 

Videre forslag eller annbefalinger er jeg veldig åpen for :) Trengs det noe ekstra kabeler eller annet smått og jeg bør ha før jeg bygger?

Endret av Andreassykler
Lenke til kommentar

En Seasonic PSU vil bidra til å dempe støynivået ytterligere.

http://www.hardware.no/artikler/seasonic_x-series_650w/72709/4

 

Du trenger nok ikke 600W, men jo høyere en PSU blir belastet, jo mer varme vil den produsere og den vil da støye mer. Det er nok lurt å kjøpe 600-650W.

 

Kanskje en helt passiv CPU kjøler hadde vært et bedre valg for å redusere støy?

https://prisguiden.no/produkt/108127

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...