Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe stor bil (type 7 seter). har ca 200 å bruke. Tips?


Jon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, kanskje det. Hadde ikke tenkt på den. Praktisk med de skyvedørene bak. Ser ut for meg som om det blir trangt på andre rad med 3 barneseter. Setet i midten er liksom ikke noe ordentlig sete... Noen med erfaring?

 

Flere tips? Eller tanker rundt de andre?

Endret av Jon
Lenke til kommentar

Du har rett i at det blir vanskelig med tre barneseter på andre rad i Mazda 5. Til gjengjeld har den en tredje rad som faktisk er brukbar - i motsetning til Touran. Usikker på om det er plass til bakovervendt barnesete bak der, men jeg har selv fått plassert mine 190 centimeter bak der uten alt for store smerter.

 

Ellers vil jeg si at S-Max er det beste valget med ditt budsjett. Den er mest personbilaktig å kjøre, og er blant de bedre på plass.

 

Hadde du hatt mer penger å bruke, ville jeg derimot valgt nye Mazda 5.

Lenke til kommentar

Det henger nok sammen med at S-Max er en dyrere bil i utgangspunktet.

 

C4 Picasso har jeg lite erfaring med, men du kan jo også kikke på søstermodellen til M5 - Ford C-max. Litt mindre enn S-Max, men på samme størrelse som Touran og gjengen.

 

Et annet alternativ (som jeg heller ikke kan si så mye fornuftig om) er Renault Grand Scenic.

 

Syvsetere er ikke min sterkeste side. Skal høre litt med de andre gutta på jobb. De har både unger og mer erfaring med disse bilene enn meg. :)

Lenke til kommentar

Takk for det :thumbup:

 

edit: Kom forresten på at jeg kanskje også burde vurdere Zafira. Kan finne biler fra 07 og 08 som har gått 40-60.000 under 200, og da får man jo ganske mye bil for penga. Problemet er vel at den er kanskje litt gammeldags med få freshe løsninger...

Endret av Jon
Lenke til kommentar

Brukt Renault Grand Scenic kan gi veldig mye for pengene pga høyt verditap.

Kvalitetsmessig er faceliften på generasjon 2( 2007-) gode biler. 2008-årgangen ble kåret til mest feilfrie i sin kategori på adac.

Her er en tilnærmet ubrukt 2008-modell til det jeg vil kalle dumpepris: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26887440

 

Hva slags Touran får man til den summen?

Touran er forøvrig en trangere bil enn man tror.

 

 

 

Tidligere årganger av Renault har vært problemfylte men de har skjerpet seg siden 2007. Mange eiere av nyere biler er veldig godt fornøyde. Bilene er også bombesikkert bra rustbeskyttet.

 

 

 

Zafira er også fine biler. Bakseteløsningen er noe umoderne men til gjengjeld er plassen i 3. seterad bedre enn på mange andre konkurrenter og: det er større klaring til bakvinduet. Skulle det smelle bakfra er det gull verdt sikkerhetsmessig.

Et stort minus ved Zafira er de store Astolpene. Stjeler sikt og er direkte farlig i f eks rundkjøringer og fotgjengerfelt. En bekjent solgte Zafiraen sin ene og alene pga Astolpene.

Men dette er subjektivt og du må nesten prøvekjøre selv. Zafira B (2005-) har veldig bra kvalitet og bensinutgaven (2006-årgang) var blant de aller mest feilfrie på Svenska Bilprovningen ifjor.

 

C4 Picasso er blant de rommligste 7seterne og har i likhet med de to ovennevnte bedre kvalitet enn mange hevder. Veldig fornøyde eiere (bl.a. dokumentert i J D Power).

Bruktimport ville jeg dog vært forsiktig med. Her er et eksemplar med lav km til 200 000. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27246675

Endret av Juli2
Lenke til kommentar

Hvorfor ta sjansen med slitte tyskere eller russisk rulett med snåle franskmenn når man kan kjøpe ny for nesten samme pris ?

 

 

Det var mye plass for pengene gitt.

 

Og er Touran noe penere egentlig?

 

 

En som nevnte import. Import av nybil er risikofritt. Universell nybilgaranti.

Noen med matteferdigheter som kan regne på hva det vil koste å importere avgiftsgunstig nybil fra et land med skakk-kjørt økonomi og dertil (sannsynligvis) sterkt reduserte nybilpriser?

Eks: Island, Irland, Hellas, Romania, Spania.

 

Eks avgiftsgunstige nybiler i 7seterklassen: VW Touran 1.6 TDI, Renault Grand Scenic 1.5 DCI, C4 Picasso, 5008.

Lenke til kommentar
Noen med matteferdigheter som kan regne på hva det vil koste å importere avgiftsgunstig nybil fra et land med skakk-kjørt økonomi og dertil (sannsynligvis) sterkt reduserte nybilpriser?

Eks: Island, Irland, Hellas, Romania, Spania.

Tviler på at det er særlig lurt å importere bil fra Irland, av rent praktiske årsaker ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...