Gå til innhold

Overtidsbetaling ved flat lønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge AML skal det utbetales minst 40% overtidstilegg dersom annet ikke er avtalt (i en arbeidskontrakt f.eks.).

 

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

 

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

 

Utover dette vet jeg ikke noe mer. Men det kan da ikke forventes at du skal jobbe dugnad.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Utdrag fra AML om arbeidstid.

 

§ 10-12. Unntak

 

(1) Bestemmelsene i dette kapittel kommer ikke til anvendelse for arbeidstaker i ledende stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd.

 

(2) Bestemmelsene i dette kapitlet kommer ikke til anvendelse for arbeidstakere i særlig uavhengig stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd.

 

Vet en del bedrifter kaller deg "leder" for å kunne unngå overtidsbestemmelsene. De gjorde det i min forrige bedrift. Kalte meg Prosjektleder uten at jeg ledet noen prosjekter - BAM: overtid inkludert i lønna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...