Gå til innhold

Enkle tips for lavbudsjettfoto


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle opprette en tråd bestående av tips for oss som ikke vil bruke veldig mange tusen på hvert enkelt innkjøp til fotohobbyen vår.

Løselig basert på et ønske en hadde i en annen tråd:)

 

Personlig har jeg ingen virkelig dyre objektiv, faktisk er bare ett kjøpt nytt, resten av signatur-objektivene har enten blitt gitt til meg av slekt, noen har jeg kjøpt for en meget rimelig penge

Jeg har f.eks èn 50mm f/1.7 Pentac SMC-A (som indikerer at det eneste som ikke er automatisk på dette er fokus.) fra noen og åtti som jeg kjøpte for 200kr fra en arbeidskollega. Gir skarpe portrettbilder allerede fra f/2.

 

Jeg har en 28mm Auto Chinon f2.8 som er helmanuell (dvs kan kun brukes i "M"-modus på DSLR og man må stille blender fysisk på selve objektivet.

Blendet ned til f8-11 er dette vanvittig skarpt. Ble gitt til meg av konas onkel.

 

Jeg har et 135mm f/2.5 Pentax SMC-K, som tilsier at blender også her må stilles fysisk og objektivet dermed kun kan brukes i "M".

Dette FIKK jeg av en kjøper jeg dro ti mil for å kjøpe to andre objektiver fra (24mm f/3.5 & 55mm f/1.8, også disse fra K-serien). Han ble så imponert over hvor engasjert jeg var og lykken min over å kjøpe de to andre objektivene (for 400 kr for hver av dem) at han dro hjem -like ved- for å gi meg dette :D

Han var av typen pertentlig gammel foto-entusiast som hadde brukt disse MEGET pent da han var ung journalist på 70-tallet...

Det som var veldig deilig oppi akkurat den historien var at via Pentaxforums database for all kompitabel optikk, visste jeg at dette har en gjennomsnittlig gatepris mye høyere enn hva jeg ville ut med for gamle objektiver :) Men fyren insisterte og jeg klarte ikke si nei ;p

 

Alle objektivene er såklart bildestabilisert siden det ligger i kamerahusene på Pentax-kameraer:)

 

Jeg er også av den tro at man spare nye penger på å kjøpe stativ som er solide for DITT utstyr, ikke nødvendig å kjøpe 10cm tykke karbonfot-treben når det tyngste objektivet ditt er et lyssvakt 55-200 e.l og du aldri uansett bruker stativet til å plassere kameraets vinkel annet enn horisontalt/vertikalt... Finnes mange billigere løsninger om man ser seg om.

 

Minnekort... Med mindre du er sportsfotograf med høye krav til skuddtakt og rask buffring klarer du deg fint med tregeste,billigste sort. Men du bør kanskje unngå ukjente merker, for å slippe kræsj på kortet og tap av uerstattelige minner som du (kanskje) har fått betalt for å gjenskape...

 

Filter... DU TRENGER IKKE UV-FILTER, drit i hva fyren på Elkjøp fortalte deg!

Greit nok å prøve pola-filter for å finne ut hva og hvordan effektene er, jeg for min del bruker ikke mitt Hoya pro digital CL filter til over 1000kr og skulle gjerne vært dette kjøpet foruten :/

 

Kameravesker... Kjøpte jeg på Røde Kors-utsalgsbutikk for 10 kroner. Kunne ikke vært mer fornøyd :)

Gul nylonstoff (relativ vannavstøtende) med "Natural life" påsydd og et motiv av en brodert /påsydd and :D Herlig!

 

Blits... Sigma/Metz osv, altså tredjeparts produsent av slikt er å anbefale, med mindre du er studiofotograf e.l og har behov for trådløs styring og 100% "samkjørt" programvare.

 

En mikrofiberklut som du napper fra kjærringa/mordi er mye billigere linserengjøring enn originale som selges i fotobutikker. Har du i tillegg noen engangs vaskeservietter uten parfyme tilgjengelig kan du berge mange timer ved havet:)

 

Fjernkontroll... Kjøpte jeg på dealextreme.com for 5$ mener jeg det var. Fungerer HELT utmerket til mitt bruk iallefall (som er ved stativbruk, der ett trykk mindre på kameraet betyr større sansynlighet for skarpe bilder).

 

 

 

Dette var noen tips og råd. Håper flere bidrar og at noen ser nytte i tråden og bruker tipsene :)

Det vil nok komme flere fra meg også, det var bare dette jeg kom på i farten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et bra tiltak, men hvor høyt skal kompetansenivået være i denne tråden, dette tiltaket er ikke for nybegynnere eller ?.

Ikke alle som kan/vil begynne med intrikate objektiv-valg.

 

Stativ, hva med en monopod.

Ta gjerne med formatering i kort-delen.

Blits, kunne kanskje nevne at man må justere manuelt ved kjøp av de billigeste.

 

Edit: kanskje forandre tittelen til :Enkle tips til lavbudsjettfoto for viderekommende.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Bra tråd!

 

Har selv en Nikon d5000 med kit-objektiv. Eneste annet utstyr er et nedarvet, fullmanual 50mm 1,8f objektiv og en nedarvet blits som ikke kan styres annet en av/på :(

 

En ting jeg har gjort er å lage en soft flash box av ting du har i huset og en boks jeg hadde liggende. Veldig god til portretter :)

 

En annen ting man kan lage selv hvis man har en blitz, er å lage en ringblitz.

 

Til slutt: Bruk fotoredigeringsprogrammet som fulgte med kameraet ditt! Evt. kan GIMP, som er nesten like bra som photoshop, lastes ned gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

bra tiltak! lavbudsjettsfoto vil jeg tro passer til mange som er langt over "nybegynner" Har sett bilder tatt med en j**** iphone som er bedre enn hva jeg antagelig bare kan drømme om, selv om jeg har utstyr for sikkert 30 lapper.

 

Selv har jeg kjøpt blitz og utløser på ebay, sikkelig trejdeparts varer, funker som en drøm! Kosta 1000kr ink frakt for 2 blitzer 2 recivers og 1 transmitter.

 

 

edit: En over meg sa noe om hjemmelaga soft flash box. Dær kan jeg føye til at jeg har laget ett par DIY-prosjekter selv. Morro og billig, ligger masse tutorials ute på nettet som kan graves opp!

Endret av grautmaum
Lenke til kommentar

Bra tiltak :)

 

Angående UV-filter... Filterdelen av det er unyttig ja, men mange synes det er fint å ha litt beskyttelse foran linsen. Her kan en forsåvidt en solblender gjøre samme nytte til en billigere penge. Bruker solblender av og til, men ikke for å beskytte objektivet. Håper bare ingen elkjøpansatte virkelig går rundt å at man trenger det for bedre bildekvalitet/resultat! Nesten fristet til å prøve i nærmeste butikk :)

Lenke til kommentar

sitat

"

En mikrofiberklut som du napper fra kjærringa/mordi er mye billigere linserengjøring enn originale som selges i fotobutikker."

Ville ikke anbefale dette, da noen av dem sliper........

Helt enig - og en dedikert mikorfiberklut for foto koster ikke all verden.

 

Skulle tro at diverse brillebutikker også har billige filler, siden de er ment for briller, så burde de vel gjøre en god jobb på objektiver også.

Lenke til kommentar

Flott å se at tråden engasjerer og folk ser ut til å ha masse mer å bidra med :)

 

Jeg har ikke ripet opp ett eneste frontlinseelement ved å bruke microfiber/fleece/tøy-klut og intill jeg gjør det kommer jeg tim å bruke gratiskluter ev. som ble foreslått; slik klut som brukes til briller (Som fungerer veldig bra).

 

Fortsett å pøse på med gode tips, folkens :)

Lenke til kommentar

Fint med en tråd med tips som ikke trenger koste skjorta. Mange har begrensede ressurser de kan bruke på fotoutstyr, og ender sikkert opp med noe billig som knapt er brukbart.

 

Jeg har f.eks èn 50mm f/1.7 Pentac SMC-A (som indikerer at det eneste som ikke er automatisk på dette er fokus.) fra noen og åtti som jeg kjøpte for 200kr fra en arbeidskollega. Gir skarpe portrettbilder allerede fra f/2.

Var nær ved å kjøpe en Canon 50mm 1.4 for en tid tilbake for 700 kroner på bruktmarkedet. Autofokus var defekt og innendørs bruker jeg stort sett manuell likevel. Den hadde redusert behovet for blits som uansett ville ligget ubrukt mellom selskapelige anledninger osv.

Lenke til kommentar

Og ikke minst, sjekk priser på forskjellige steder hvis du først skal ha noe. Fant linsepenn ca 100-lappen billigere på http://www.naturogfritid.no/, mot større fotobutikker.

 

Jeg er avhengig av linsepenn, men kunne sikkert klart meg lenge med en klut også.. ;)

 

Og trenger en bakrunn kan en kjøpe billig velour på Jysk, eller annet stoff. Kan se veldig hjemmelaget ut, men kommer an på hvor mye en jobber med lyssetting, og hva man skal ta bilde av.. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Oppdaterer litt med info om mitt nyinnkjøp, for å blåse litt liv i tråden igjen :)

Jeg har gått til innkjøp av en pakke bestående av:

 

•Pentax K20D semiproffkamera (med 9300 eksponeringer)

•Pentax DA 17-70mm f/4 SDM (nypris FV idag ca.4900,-)

•Pentax M 28mm f/2.8

•Pentax M 50mm f/1.7

•Lensbaby Muse (Spesialeffekt/morosak med ca nypris 2000,- idag)

•2x 16gb + 1 stk 8gb Sandisk minnekort (ca nypris totalt 2300,-)

 

Alt til den nette sum av 5670,- inkl frakt :D

 

Dette er jo selvfølgelig pga kameraet ikke akkurat er siste skrik. Men dog; jeg skal nok klare meg fint med dette. 14.6mp CMOS-sensor, to skjermer, to stillehjul, TAv-programmet, To infrarødmottakere og solid størrelse for oss som har store never.

Jeg har såvidt fått vært en liten tur ute med det idag, sammen med 17-70'en... SÅ DEILIG!

 

Hadde tenkt til-og var godt på vei til- å kjøpe K5, men da jeg så denne pakken på finn ble nytt kamera raskt glemt og trangen til å skaffe meg dette, for stor.

Har brukt konas Pentax K-r i noen måneder nå, etter mitt trofaste K10D gikk hen og fikk ødelagt hjernen eller noe. Har vært relativ desperat etter en fullverdig erstatter, da passet det fint med etterfølgeren -som er støpt i samme form- :)

Største forskjellen er sensoren, bildefilene blir endel større og kan egne seg for større print uten kvalitetstap og litt større skjerm samt forbedrede/utvidede menyer (f.eks 20 mulige lagringer foe finjustering av for/bakfokusering på obkektiver).

 

Venter nå på et D-BG2 batterigrep med to batteri som er på vei fra Australia for den nette sum av 600,- inkl frakt, har en sterk tro på at pakken blir mer eller mindre komplett for en stund da.

 

Moralen min er at med research, tråling av finn.no og en porsjon selvinnsikt (f.eks; trenger man virkelig det siste nye/kommer man til å ville bruke ISO51200, eller holder det med noe som var "the shit" for 2-3 år siden?) kan man bli VELDIG fornøyd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det hørtes ut som et knallkjøp!

Pentax kommer vel med innebygd bildestabilisator i huset og 17-70mm deres har fått fine kritikker så vidt jeg har sett. Har Nikon selv, men er likevel litt svak for Pentax og deres måte å bygge kamera på.

Flott du fikk deg en så fin pakke til den prisen :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...