Gå til innhold

Ipad 2 brukbar for skole?


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om innkjøp av en ipad 2 når den kommer i salg, så jeg spør egentlig eiere av ipad 1 om den faktisk kan være en enkel erstatning til pc/mac på skole (videregående)? Apple er så og si ukjent for meg og jeg har knapt rørt noen av deres produkter, men har "bra" teknisk innsikt.

 

Det jeg vil helst bruke den til er jo skriving og surfing av skole-materiale. Hvordan funker nettleseren ilag med f.eks it's learning? Og kommer egentlig ipad med noen skikkelig skriveprogram?

 

Takk for alle svar =]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor i alle dager vil du bruke en Ipad til det formålet der!? Ser for meg at det å skrive vil ta mye lengre tid, samt sjangsen for skrivefeil er også mye større. Ser ikke hvordan dette kan være et bra substitutt til skolearbeid i det hele, faktisk. Personlig bruker jeg pc, med OneNote til notater.

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager vil du bruke en Ipad til det formålet der!? Ser for meg at det å skrive vil ta mye lengre tid, samt sjangsen for skrivefeil er også mye større. Ser ikke hvordan dette kan være et bra substitutt til skolearbeid i det hele, faktisk. Personlig bruker jeg pc, med OneNote til notater.

En i klassen min byttet ut laptopen i forelesninger med en iPad, og han angrer ikke. Den er mye bedre å skrive på enn du tror (du kan også bruke fysisk tastatur hvis du syns det er bedre), mye enklere å frakte og utvalget gode skriveprogrammer er stort.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Ah, men da så. Jeg personlig kunne aldri klart meg uten pc da jeg arbeider en del i excel osv, men det kommer vel litt ann på hvilken linje og fag han har på VGS. Uansett, vil jeg påstå at mac/pc vil være de beste alternativene, da de minste/tynneste osv ikke er noe stress å frakte med seg om du har en mappe/messenger bag/sekk.

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager vil du bruke en Ipad til det formålet der!? Ser for meg at det å skrive vil ta mye lengre tid, samt sjangsen for skrivefeil er også mye større. Ser ikke hvordan dette kan være et bra substitutt til skolearbeid i det hele, faktisk. Personlig bruker jeg pc, med OneNote til notater.

 

Selvfølgelig, men så har man jo korrigering til å ta seg av enkle skrivefeil, og jeg er vandt med touchskjermer.

 

Fordelene jeg ser med å ha pad er jo rett og slett vekten og størrelsen. I tillegg så har man jo en rimelig bra batterilevetid! Jeg har selv en standard elev-pc som jeg kjøpte igjennom RFK, men den er jo så treig at andre elever har gått hjem før jeg har bootet til windows (1,8ghz celeron). I tillegg så har jeg en god haug med pcer så en pad hadde vel ikke skadet.

Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt på:

 

Eksamen/tentamen, hvor behagelig er det å skrive en så lang stil på en ipad?

Hvordan skal du gjøre når du har skrevet denne stilen din, du kan jo ikke bare slette den. Da trenger du noe god måte å lagre den på. Og ikke minst mulighet for å laste den opp.

 

Matte programer du antagelig vil trenge, slik som geogebra wiris etc.

 

Hvordan skal du gjøre dette med tanke på domenene på skolen, printere etc.

 

Og har du faktisk lov til dette? Har du fra før av pc du har fått fra skolen?

Lenke til kommentar

Største problemet med iPad er at du ikke har full kontroll over filsystemet, så opplasting av filer vil bli problematisk, siden du ikke kan bla deg frem til de rette katalogene. Ville virkelig vurdert dette nøye, for hvis du er avhengig av å levere inn litt filer her og der ville jeg nok heller gått for en eldre MB i aluminium, og de er ikke så fryktelig mye dyrere.

Lenke til kommentar

En iPad med keyboard dock vil være et godt hjelpemiddel i skolesammenheng, men at det er bedre enn laptop har jeg svært vanskelig for å tro. Til enkelte ting kan iPad være bedre (lese pensumbøker f.eks), men i det store og det hele mener jeg at det ikke kan erstatte en tradisjonell maskin 100%.

Lenke til kommentar

Jeg hadde med iPad på forelesning én dag, og det ble med det. For gudt skyld hold deg til en laptop, mye mer praktisk, enklere å skrive på, enklere å laste opp filer, fullverdig nettleser, kontroll over filsystemet etc. En iPad er så absolutt ingen god erstatning for en laptop.

Lenke til kommentar

Problemet her er jo at de 5%, som inkluderer opplasting av filer til It's Learning/Fronter, bruk av lærebokens nettsider som bruker dumme løsninger (f.eks. iFrames med scroll, som vi hadde på sidene til norskboken vår på VGS, og ikke minst Flash) utgjør en veldig sentral del av bruken i skolesammenheng.

Lenke til kommentar

Til skolearbeid ville jeg nok som andre anbefalt en pc eller en mac foran en ipad. For min del ser jeg mer på ipad som en god erstatning til en datamaskin som bruker på fritiden. Istedenfor å ta med en pc på ferie for å skrive notater, lese bøker, se filmer, surfe på nettet eller spille på kan man like godt ta med en ipad som dekker disse områdene. Nettopp derfor kommer jeg til å kjøpe en ipad snart. Som skolemaskin er jeg ikke i tvil om at en pc eller mac er et bedre alternativ. Hadde du hatt en grei skolepc som du kunne skrive oppgaver og tentamner/eksamner på, hadde det vært fint med ipad i tillegg for å lese pensum, underholdning i timer og skole, og mindre notater.

Lenke til kommentar

Ah, men da så. Jeg personlig kunne aldri klart meg uten pc da jeg arbeider en del i excel osv, men det kommer vel litt ann på hvilken linje og fag han har på VGS. Uansett, vil jeg påstå at mac/pc vil være de beste alternativene, da de minste/tynneste osv ikke er noe stress å frakte med seg om du har en mappe/messenger bag/sekk.

 

 

 

du har da exel programmer til ipad og.

 

numbers fra apple feks

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...