Gå til innhold

Lov mot bilforsikring diskriminering basert på kjønn.


Er denne loven positiv eller negativ?  

22 stemmer

  1. 1. Er denne loven positiv eller negativ?

    • Positiv
      14
    • Negativ
      7
    • Ingen formening
      1


Anbefalte innlegg

Den Europiske union har gjort det ulovlig for forsikringfirmaer å diskriminere bil forsikrings priser basert på kjønn. Menn har mye større sjanse for å være i bilulykker enn kvinner og derfor koster bil forsikring mer for menn, etter denne loven blir aktiv(21. Desember 2012) vil denne faktoren forsvinne. Bilforsikring for kvinner vil øke cirka 25% for kvinner og minske 10% for menn i England.

 

DailyMail - Car insurance for women to soar by up to 25% and men face a 10% CUT

 

Så er dette positivt for likestilling? negativt?

 

Diskuter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Negativt. Å diferensiere slikt i mine øyne er ikke noe bedre enn å behandle kunder ulikt basert på etnisk opphav.

 

Men strengere straffer for fyllekjøring som f.ex lengre karantenetid (fratatt førerkort) er ikke diskriminerende mot noen spesielle grupper.

 

[edit]

Jeg stemte negativt. Ser etterpå at spørsmålet ditt kan tolkes begge veier.

 

Mener du at det er negativt med loven slik den fremstår nå, at det er differensiert forsikring, eller mener du å spørre om det er negativt at denne loven endres i retning forbud mot differensiering.

 

Jeg ville ha stemt FOR forbud mot differensiert forsikring basert på kjønn.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Negativt. Å diferensiere slikt i mine øyne er ikke noe bedre enn å behandle kunder ulikt basert på etnisk opphav.

 

Men strengere straffer for fyllekjøring som f.ex lengre karantenetid (fratatt førerkort) er ikke diskriminerende mot noen spesielle grupper.

 

Kanskje du tolket feil/Jeg skrev feil, men det som skjer er at det blir ulovlig og diskriminere på grunn av kjønn, så det blir samme pris for begge kjønn.

Lenke til kommentar

En unødvendig regulering som gjør bilforsikring dyrt for begge kjønn - ikke bare ett. Jaja, forsikringsselskapene gnir seg vel i hendene nå som de er lovpålagte til å sette opp prisen for kvinner.

 

EDIT: Det som er virkelig urettferdig er gutta som kan kjøre ordentlig, men som plages med dyr forsikring bare fordi noen andre gutter ikke kan kjøre bil.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-141789

Uten tvil vil denne loven vere positiv, det er berre spørmål om forsikringselskapa vil sette opp prisen for jenter eller ned prisen for gutter. Det er deira valg, personlig håper eg på at dei vil sette ned prisene, men det er og blir nok berre eit ønske.

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager skal dette gjennomføres i et marked der selskapene kommer med individuelle tilbud og som oftest går med på bedre priser etter en forhandlingsrunde? Det er såpass stort rom for skjønn i markedet i dag at dette ikke kan bli annet enn en massiv hodepine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...