Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC yter ikke som forventet


Anbefalte innlegg

Kjøpte ny PC fra Dell, med følgende specs:

 

1 PROCESSOR : INTEL CORE I7 PROCESSOR 930

1 MEMORY : 6GB 1333MHZ (3X2GB) TRI CHANNEL

1 HARD DRIVE : 500GB SERIAL ATA (7200RPM)

1 GRAPHICS : 1GB ATI RADEON HD 5870 GRAPHI

1 OPERATING SYSTEM : NORWEGIAN GENUINE WIN 7 64

 

Før jeg gjorde noe som helst, installerte jeg GTA IV. Installasjonen går greit nok, men når jeg starter GTA hakker spillet veldig etter 2-3 sekunder, selv på laveste kvalitet.

 

Installerer derfor MS Flightsim X, og den går nesten uten hakking på laveste kvalitet.

 

Dell har kjørt sine diagnoseprogrammer, og insisterer på at det er noe galt med spillene. Har derfor kjøpt dobbelt opp, og heller ikke mye nye CD'er fungerer det greit.

 

Har oppdaterte drivere (afaik), sjekket Windows Update, kjørt Spybot S&D uten resultat og kjørt medfølgende recovery cd.

 

Hva er neste skritt?

 

Jeg er veldig takknemlig for all hjelp. Jeg kjøpte PC'en i november, og har fremdeles ikke fått orden på den. Det er litt frustrerende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder GTA IV så er det en kjent sak at det hakker voldsomt på selv kraftige pcer, også på laveste oppløsning. Det kan skyldes støtte for maskinvaren din. Hadde tilsvarende problemer på min pc. Sjekk om du har installert nyeste patch.

 

Flighsimulator kjenner jeg lite til.

 

 

 

Hvilken modell Dell pc kjøpte du?

 

Kan være lurt å teste et uavhenging 3d program. Feks 3dMark11 fra Futuremark, også sammenligne med andre lignende pcer på hjemmesiden deres.

Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt nyeste patch, uten resultat.

 

Fra en superamatørs stol kan det virke som hverken CD eller vifte begynner å gå, så det føles som om PC'en ikke merker at den trenger å fungere.

 

Har også forsøkt SimCity, Need for Speed, etc, men ingen vil fungere.

 

Alienware Aurora.

 

Da skal jeg bruke litt tid på 3dMark i kveld. Tusen takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar

Det med 3D-mark må jeg komme tilbake til.

 

Har reinstallert skjermdriver. Forsøkte først bare å oppdatere driveren, men det hjalp ikke. Avinstallerte og slettet alt, før jeg installerte nye drivere. Da fikk jeg bluescreen i stedet (skjedd to ganger). Og når det endelig funker, finner jeg ikke Catalyst control center. Dessuten, kjører jeg installasjonsprogrammet etter å ha installert alt, påstår det at jeg ikke har installert alt. Kan det være noe der? Og hvordan løser jeg det?

 

Oppdatert 02.03 kl 08:43

 

Nå har jeg installert skjermdriver og det fungerer. Driveren altså. Ikke GTA. CCC fungerer heller ikke. Når jeg klikker på CCC på startmenyen går PC'en berserk i 3 sekunder, og så er det stille igjen.

 

Prøver dette nå: http://www.rage3d.com/board/showpost.php?p=1336428223&postcount=30

Endret av Trafikkstudenten
Lenke til kommentar

Det med 3D-mark må jeg komme tilbake til.

 

Har reinstallert skjermdriver. Forsøkte først bare å oppdatere driveren, men det hjalp ikke. Avinstallerte og slettet alt, før jeg installerte nye drivere. Da fikk jeg bluescreen i stedet (skjedd to ganger). Og når det endelig funker, finner jeg ikke Catalyst control center. Dessuten, kjører jeg installasjonsprogrammet etter å ha installert alt, påstår det at jeg ikke har installert alt. Kan det være noe der? Og hvordan løser jeg det?

Installerte du driver/CCC hver for seg?

Høres ut som om du ikke har installert skjermdriver, men kun CCC.

 

Vil også anbefale å først avinstallere alt av drivere for skjermkortet.

Deretter kjøre Driversweeper i sikker modus, for å fjerne alle rester av filer. (Installeres på forhånd)

 

Reboot, og installer full pakke av siste versjon CCC.

 

Det systemet burde ikke ha noen problem med å dra GTA IV.

Kjører selv QX9770 @ stock 3,2 + 4870X2 med så og si alt på fullt i GTA IV @1920x1200 no problem.

Lenke til kommentar

Forsøkte først Catalyst Software Suite. I følge enhetsbehandling fungerer driveren greit. Installasjonsprogrammet påstår at CCC blir installert, men kjører jeg installasjonsprogrammet en gang til, sier det at CCC ikke er installert. Lastet derfor ned CCC alene, installerte, og da dukket den opp på startmenyen. Men skjer ikke noe særlig når jeg trykker på den.

 

Prøver nå det som står i dette innlegget, høres egentlig logisk ut.

 

Bør kunne dra GTA ja...

 

Jeg er veldig glad for all hjelp - fortsetter i kveld :)

Lenke til kommentar

Da har jeg sittet en stund.

 

1. Avinstallert drivere + CCC, og installert Driversweeper.

2. Installert siste versjon av NET Framework (den var forsåvidt allerde up to date)

3. Startet pc'en i sikker modus, og kjørt Driversweeper. Den fant litt ATI-ting som ble fjernet.

4. Startet i normal modus og installert full pakke, driver + CCC.

 

Samme resultat - dvs intet resultat. CCC fungerer ikke. Ikke GTA heller. Jeg er mest bekymret for det siste.

Lenke til kommentar

Linken din gir Unauthorized download

 

Jeg har brukt ati.com - skjemaet til høyre med riktig kort og win versjon, deretter fil nr 1 eller 2.

 

Jeg vet ikke om det kan være "troll". Hvis det er det, har det kommet enten hos Dell, eller fra installasjonscden. Begge deler tror jeg er usannsynlig.

 

edit: Ut fra navnet på filen du foreslår, ser det ut som det er en display driver? Denne har jeg forsøkt.

Endret av Trafikkstudenten
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En PC sjappe vil mest sannsynlig bare reinstallere. Det å sitte å feilsøke slikt høres veldig dyrt ut selv om du finner en teknikker som vet hva han driver med.

 

Et tips er å finne retail Windows 7 DVD, denne kan du godt laste ned... Også bruker du serial nummeret du allerede fikk med PC'en. Det kan ofte være mye dritt fra Dell sin side på den osv.

Endret av Johnny_B
Lenke til kommentar

Er dette resultatet du fikk? Isåfall ser det jo ut som om det er normalt.

 

Andre spill? Fungerer de som de skal?

 

Synes ikke du har prøvd alt du bør prøve før du konkluderer med at det er skjermkortet. Du kan laste ned GPU-Z for å se hvordan kortet oppfører seg under load. Da med tanke på temp. og prosentvis belastning.

Lenke til kommentar

Ser du har kjøpt en dell maskin, da går jeg ut ifra at du har god support avtale også? for får du ikke dette til med hjelp her ifra, så må du nok ringe til dell å forklare problemet, så kommer dem på døra å sjekker pcen din. Er det brukerfeil, så må du nok punge ut, men det kan virke som at det er noe hardware feil her, siden det ikke nytter.

 

 

Men anbefaler deg en clean install av OSet først.

Lenke til kommentar

Ingen spill fungerer. Kjøpte 7-8 velkjente titler ved anledning, ingen fungerte tilfredsstillende. Forsøkte også å kjøre spill uten cd med "hjelp" *hysj*.

 

At resultatet er normalt er jo forsåvidt positivt :)

 

Skal prøve GPU-Z. Ang supportavtale - PC'en er en takk fra en gullsmed i Oslo, de så eneste jeg får til svar fra DELL er at de har forsøkt det de kan, og evt mer hjelp koster penger.

 

Forsøker først en Johnny_B-løsning, tester, og deretter GPU-Z.

 

Kommer tilbake med oppdatering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...