Gå til innhold

Nytt skjermkort og reklamasjon


jke

Anbefalte innlegg

Skjermkortet mitt, et Geforce 8800 GTX, ser ut til å ha problemer. Plutselig fikk jeg bluescreen 0X00000116 og masse grafiske feil på skjermbildet. Dette skjer også under oppstart før Windows har startet opp. Jeg har formatert harddisken så det kan vel ikke være et driver problem.

 

Jeg har nettopp sendt reklamasjonsforespørsel til komplett. Kortet ble kjøpt for nesten 4 år siden. Skjermkortet er vel ment til å vare lengre enn 2 år(5år??) så dette bør vel gå om kortet er delvis ødelagt?

 

Neste spørsmål er om hvilket skjermkort jeg burde kjøpe meg. Jeg har nettopp brukt 10.000 i nye pc-deler og kjøpte meg et Geforce GTX 570. Det gamle kortet kostet noen tusen så jeg regner med jeg vil få råd til GTX 580 eller det nyeste til ATi(5970??). Jeg er vil ha en gamer pc jeg kan bruke i lang tid og vil spille spill som crysis 2. HK og CPU er Asus p8p67 og i7 2600k socket 1155.

Vil dere anbefale meg å kjøpe et av toppkortene? I så fall hvilket? HK jeg har nå kan kun bruke crossfirex - ikke sli. Eller burde jeg spare pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan dem bestemme dette selv da dem ikke lengre har et produkt jeg har betalt for som skal virke?

 

Jeg hadde nylig en slik sak med komplett. Da var det PSU som var kortsluttet. Dem ville sende meg en ny PSU, men jeg hadde akkurat kjøpt meg ny PSU så jeg fikk pengene tilbake. Jeg håper på noe lignende nå.

 

 

Men si dette går, hva burde jeg gjøre angående nytt skjermkort?

Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke nødvendigvis bestemme selv.

Loven sier at kjøper kan kreve dette om det ikke er til stor ulempe for selger.

Når et tilsvarende skjermkort (som det gamle) kan kjøpes for langt under 1000,- kr. vil jeg anta at Komplett vil benytte seg av dette og gi deg et tilsvarende skjermkort. Etter garanti, er det selger som må betale for nytt skjermkort (reklamasjon) og det vil ikke være rimelig at Komplett skal betale flere tusen over et tilsvarende produkt.

Det som eventuelt kan skje er at du får pengene det koster å kjøpe et tilsvarende produkt i dag og det vil sansynligvis bety 500-750,- kr.

 

En 3 år gammel PSU vil jo tross alt yte omtrent like bra som en ny PSU med samme spesifikasjonene, så jeg kan godt forstå at Komplett heller gav deg pengene tilbake. Prisen vil heller ikke være særlig ulik.

Desverre så er tilfellet ikke det samme med et skjermkort.

 

Om du likevel får pengene tilbake, hadde jeg spart pengene til skjermkortet du i dag benytter ikke er brukbart og kjøpt et nytt da.

Skjermkort er ofte det som blir oftest byttet ut, nettopp p.g.a. at kravene til spill stiger i takt med utviklingen til skjermkort (som går meget raskt).

Ellers hadde jeg brukt litt på en SSD om du enda ikke har det.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Han har rett til et skjermkort av tilsvarende type som Geforce 8800 GTX da det kortet var nytt, noe som vel tilsvarer GTX 570 eller noed er omkring i dag. Det kortet koster ca 4500 kr i sin tid, om ikke mer. Tror ikke det er ikke snakk om hva 8800 GTX presterer i forhold til dagens skjermkort, men hva det presterte da kortet var nytt.

 

Kan dog ta kraftig feil, det skal man ikke se bort fra.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Det du sier der, Chavalito, var det jeg tenkte opprinnelig.

 

Er det noen som med sikkerhet kan si hvordan dette er?

 

 

Noen som vet hvor gammel dagens skjermkortgenerasjon er? Evt. når neste nye kommer?

 

Ser jeg kan få 580 for ca 1000kr mer. Er ikke den ekstra ytelsen her vært tusenlappen ekstra?

Ser at det er noen kort hvor det står physX etter modellnavn og noen med AMP.

Hva er dette?

Endret av jke
Lenke til kommentar

Det du sier der, Chavalito, var det jeg tenkte opprinnelig.

 

Er det noen som med sikkerhet kan si hvordan dette er?

 

 

Noen som vet hvor gammel dagens skjermkortgenerasjon er? Evt. når neste nye kommer?

 

Ser jeg kan få 580 for ca 1000kr mer. Er ikke den ekstra ytelsen her vært tusenlappen ekstra?

Ser at det er noen kort hvor det står physX etter modellnavn og noen med AMP.

Hva er dette?

 

Her står det meste om reklamasjoner og hvordan du går frem.http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk

 

Du kan reklamere på ett produkt mellom 2 og 5år. Skjermkort som er over 4år tviler jeg på du vil få på reklamasjon. Husk at er produktet over 6mnd, så ligger bevisbyrden til deg.

Lenke til kommentar

Reklamering på skjermkort er de kun forpliktet å gi deg tilsvarende produkt, dette vil da ikke si i samme prisklasse.

MEN! Her er det som gjør at jeg kommer tilbake til Komplett igjen og igjen, de får igjen cashen fra produsenten, men istedet for å stikke det i sin egen lomme lar de det gå til kjøper.

Det jeg har opplevd er at de har gitt meg varer tilsvarende hva jeg betalte den gang, og dette for at de vet at kjøperen blir fornøyd og plutselig kommer med en større ordre enn hva de gav i retur.

Ergo tjener de cash på det.

 

Sjapper som Amentio sitter på loven og putter det i egen lomme og er ikke like greie på retur.

Er vell derfor jeg er Komplett mann, de har også gitt meg splitter nye varer i retur også og lytter til ditt behov.

For eksempel jeg fikk ett 5870 i retur da jeg hadde 3 veis CF oppsett da lagret på vifta på 5870 kortet mitt laget bråk, ellers hadde jeg vell fått noe hvassere eventuellt ett NV kort i retur.

Samme hjelp fikk en forum bruker da hans GTX 460 konket og han fikk 560 i retur, Komplett byttet inn hans andre 460 for ett 560 siden han kjørte SLi.

Lenke til kommentar

Det er 5 år reklamasjonsrett. Om skjermkortet er 2 år eller 4 år er totalt urelevant for loven, men jeg kan godt se for meg at flere nettbutikker vil stille seg negative til reklamasjonen.

 

 

Han har rett til et skjermkort av tilsvarende type som Geforce 8800 GTX da det kortet var nytt, noe som vel tilsvarer GTX 570 eller noed er omkring i dag. Det kortet koster ca 4500 kr i sin tid, om ikke mer. Tror ikke det er ikke snakk om hva 8800 GTX presterer i forhold til dagens skjermkort, men hva det presterte da kortet var nytt.

 

Kan dog ta kraftig feil, det skal man ikke se bort fra.

 

Det er ikke verdien som skal omleveres eller repareres, det er skjermkortet.

Kjøper har krav til å få rettet mangelen eller få omlevert varen og da er det i følge forbrukerkjøpsloven, en tilsvarende vare.

Altså en vare (samme hvilken) som yter like bra eller bedre. Det er absolutt ingen krav til tilsvarende verdi, men jeg gjentar: tilsvarende ytelse.

Nesten hvilket som helst skjermkort på markedet i dag av nyere dato vil være et greit erstattningskort for GTX 8800, inkludert de billigste.

 

Fobrukerrådets hjemmesider er grei å bruke om dere er usikre.

Lenke til kommentar

Jeg har vært i kontakt med komplett nå. Mail:

 

"Hei.

 

Det som er normalt er at vi erstatter skjermkortet med et tilsvarende modell med samme ytelse eller bedre. Hvis varen blir kreditert vil du få pengene tilbake tilsvarende dagens verdi."

 

 

Han ville tilby meg et Ati 5770 eller ca. 1000kr dersom dem godkjenner reklamasjonen.

 

Jeg har en gammel maskin: Intel core 2 duo E6600 og 2GB RAM.

Vurderer å bruke den som htpc. Jeg er kun interessert i å se film(dvd, divx) med den og har ingen høye krav. Den skal vise normal kvalitet. Burde jeg bruke ATi 5770(dersom dette går i orden) eller klarer jeg meg meg et billig og gammelt(!) kort og kan bruke resten av pengene på harddisk og dvd-rom?

 

 

Edit: En ting jeg lurer veldig på nå. Jeg vil ha en god gaming maskin for krevende spill som crysis 2 og kommende titler. Jeg har fått beskjed om at 570 kortet, som jeg har kjøpt, vil holde en god stund fremover(1-2 år mente komplett). Men et 580 ville selvfølgelig holde lenger. Ville dere nå lagt i en tusenlapp ekstra og fått 580 eller ville dere ventet og kanskje kjøpt et nytt skjermkort om 1-2år?

Endret av jke
Lenke til kommentar

Det høres ut som en rimelig løsning for begge parter, kanskje litt heldig for din del med 1000,- kr.

 

Om du ikke har SSD kan jo dette være noe å bruke pengene på?

 

Jeg har kjøpt meg en crucial 128 GB SSD:)

 

PC: Asus p8p67, crucial 8GB ram, crucial 128gb ssd, gtx 570, i7 2600k.

Jeg har en 500GB harddisk fra gammel maskin som jeg har tenkt å sette i den nye.

Endret av jke
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Herlig med forskjellige tolkninger av loven:

 

Varen har blitt sjekket. Erstattes med Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX,PCI-Express 2.0, "Golden Sample - GS", GDDR5, 2xD

VI, HDMI, DisplayPort, 750MHz, varenummer

620654 da lik vare ikke lenger er tilgjengelig.

 

 

:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...