Gå til innhold

Bytte universitet til samme linje uten å begynne på nytt.


SebastianS

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Si at jeg skal bytte over fra ett studie program til det samme programmet men bare på en annen skole, så det er mindre forskjeller i valgfag og totaloppsett.

 

Men er det slik at jeg kan søke meg inn på år 2 i ett studium på ett annet universitet enn det jeg går på så lenge det er det samme programmet?

 

 

 

På forhånd takk, Mvh Sebastian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Si at jeg skal bytte over fra ett studie program til det samme programmet men bare på en annen skole, så det er mindre forskjeller i valgfag og totaloppsett.

 

Men er det slik at jeg kan søke meg inn på år 2 i ett studium på ett annet universitet enn det jeg går på så lenge det er det samme programmet?

 

 

 

På forhånd takk, Mvh Sebastian

[/quote

 

Det kan være langt mer problematisk enn man skulle tro. Da jeg vurderte det samme i fjor, fikk jeg ganske klare beskjeder om at det kunne være heller problematisk. For det første er studieløpene (stort sett) lagt opp ganske forskjellig, og det er ikke nødvendigvis slik at de emnene du tar, vil bli godkjent som en del av samme bachelor ved et annet universitet. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne søke meg inn på samme studie (ved det andre universitet), og da jeg først ble tatt opp til studieprogrammet, kunne jeg søke godkjenning av tidligere emner. Det tar jo stort sett litt tid å få godkjent tidligere emner, så da må man jo evt. bare satse på å få godkjent, og ta de emnene som er obligatoriske for andre studieår (f.eks.). Jeg hadde uansett ikke fått godkjent alle emnene mine, slik jeg forstod det, og det kunne derfor godt hende at jeg måtte ta en god del ekstra fag. Ganske irriterende, i bunn og grunn, med tanke på at det var samme studieprogram, bare ved et annet universitet.

 

Det er allikevel opp til hvert enkelt universitet. Jeg vet at NTNU stort sett er ganske milde på å godkjenne fag fra andre universitet (men nå har de lagt opp studieprogrammene sine rimelig fritt, dessuten er det de som skiller seg ut fra andre universitet, og sjeldent omvendt). Så hvis du søker dit, fra et annet universitet, tror jeg neppe det blir problematisk.

 

Jeg valgte å droppe det, ble rett og slett for mye stress. Kjenner flere som har forsøkt det samme (både høgskole og universitet), og de fleste (med unntak av en) har (dessverre) blitt nødt til å enten starte på nytt, eller ta ekstra fag i semesteret (evt. utsette bachelor med et ekstra år, men det blir jo mye av det samme som å starte på nytt), for å få graden sin.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...