Fizzle Skrevet 26. februar 2011 Skrevet 26. februar 2011 Hæhæhæij Kanskje litt dumt å spørre om dette i en alder av 16, men begynte plutselig å tenke på det, og greier ikke få det ut av hodet. Jeg lurer på hva man kan gjøre for å forhindre hårtap? Jeg er veldig lik faren min når det kommer til utseendet, og alle sier at jeg ligner på han. Faren min begynte vel å miste håret når han var rundt 35 - 40 år eller noe sånt, og jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å miste håret i den alderen også. Hva tror dere ? Tips?
dag1234 Skrevet 26. februar 2011 Skrevet 26. februar 2011 Dette er jeg litt usikker på, men er det ikke slik at vi arver hårvekst/tap fra mor? Og at gutter/menn da må se på mors brødre for å få en idé om hvordan en selv vil bli. Dag
the_last_nick_left Skrevet 26. februar 2011 Skrevet 26. februar 2011 Jeg mener å ha hørt at det følger morssiden, jeg også.. Tror dessverre ikke jeg kan hoste opp noen kilder på det. Men uansett er det vel fint lite du kan gjøre med det annet enn hårsekktransplantasjon. Sjampo mot hårtap er bare sludder..
AvidGamer Skrevet 26. februar 2011 Skrevet 26. februar 2011 Nytter ikke å tenke over noe du ikke kan kontrollere. Slapp av og tenk heller på jenter, er det dere i din alder skal gjøre...eller gutter, avhengig av hva du liker.
Bakitafrasnikaren Skrevet 27. februar 2011 Skrevet 27. februar 2011 Dette er jeg litt usikker på, men er det ikke slik at vi arver hårvekst/tap fra mor? Og at gutter/menn da må se på mors brødre for å få en idé om hvordan en selv vil bli. Dag Jeg mener bestemt at det er mor sin far som gir det beste hintet.
the_last_nick_left Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Jeg mener bestemt at det er mor sin far som gir det beste hintet. Hvis det går fra mor til barn i dette leddet, hvorfor skulle det da gå fra far til barn i leddet over?
Biggles Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Hæhæhæij Kanskje litt dumt å spørre om dette i en alder av 16, men begynte plutselig å tenke på det, og greier ikke få det ut av hodet. Jeg lurer på hva man kan gjøre for å forhindre hårtap? Jeg er veldig lik faren min når det kommer til utseendet, og alle sier at jeg ligner på han. Faren min begynte vel å miste håret når han var rundt 35 - 40 år eller noe sånt, og jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å miste håret i den alderen også. Hva tror dere ? Tips? Vel: Når du blir 35-40 år gammel er det nok kommet et middel for dette også. Men hårtap regnes jo ikke som sykdom, så det er lite forskning på det. Imidlertid så indikerer nyere forskning at hårtap i hovedsak arves fra morssiden, siden det er konstatert en kromosomfeil på X-kromosmet i en overveiende del av forsøkspasienter med hårtap (dvs. mer enn 50%). I tillegg kan det selvfølgelig også arves fra farssiden. Det kan også skyldes stress, sykdom, kosthold, boling, eksem m.m. Skulle du begynne å miste håret, så finnes det allerede i dag midler som kan stoppe eller vesentlig forsinke hårtapet. Noen har tildels alvorlige bivirkninger - andre ikke. Innen da, kan du passe på å spise "riktig": rødt og hvitt kjøtt, fisk, grønt og frukt. Da får du i deg det kroppen trenger av næring, vitaminer og mineraler uten bruk av kosttilskudd. Men: hvis du allerede når begynner å stresse med et ikke-eksisterende hårtap, så øker du faktisk sjansen for å oppleve det. Tenk på noe annet: jenter, moped, fotball eller noe.
the_last_nick_left Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Men hårtap regnes jo ikke som sykdom, så det er lite forskning på det. Det er ikke bare hvorvidt det er regnet som en sykdom som avgjør om det forskes på ting.. Det er så mange relativt rike menn som er interessert i å betale godt for å beholde håret at det en kur vil være en pengemaskin. Så jeg vil nok tro at det forskes på det, jo..
Baranladion Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Kan det gå fra mor til sønn da? Det er ytterst sjelden jeg ser damer med hårtap, ift menn med hårtap...
the_last_nick_left Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Mor kan være bærer av sykdommer/tilstander som sønner får.
AvidGamer Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Kan det gå fra mor til sønn da? Det er ytterst sjelden jeg ser damer med hårtap, ift menn med hårtap... Med mor, meiner de mors siden av famlien....
Bakitafrasnikaren Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Jeg mener bestemt at det er mor sin far som gir det beste hintet. Hvis det går fra mor til barn i dette leddet, hvorfor skulle det da gå fra far til barn i leddet over? Hmmm... godt poeng. Jeg har imidlertid lært på skolen at det er slik det er.
Uderzo Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 (endret) http://www.helsenett.no/index.php?Itemid=62&id=1061&option=com_content&task=view Vanlig skallethet Vel 400.000 norske menn og cirka 100.000 norske kvinner lider av hårtap som langt overstiger de normale cirka 100 hår om dagen. 40 prosent av alle norske menn har hårtap i varierende grad allerede ved fylte 35 år. Tallet vokser med alderen. 60 prosent av menn i 60 års alder har synlig hårtap. Den mest alminnelige type hårtap hos både menn og kvinner er vanlig skallethet eller mannlig type håravfall som på fagspråket kalles alopecia androgenetica. Vanlig skallethet er årsaken til 95 prosent av hårtap hos menn. Den forårsakes av de samme tre faktorer både hos menn og kvinner; alder' date=' arv og mengde av det mannlige kjønnshormonet testosteron i huden. Hos menn begynner skallethet nesten alltid med at hårfestet i pannen og tinningene viker bakover i M-form. Noe senere blir hårtapet synlig øverst på issen. Deretter trekker spissen på M'en seg lenger og lenger bakover og samtidig blir den blanke flekken på issen større. Til slutt møtes den blanke eller tynnhårede pannen og den blanke eller tynnhårede flekken midt på issen. Tilbake er det ikke annet enn en hesteskoformet hårkrans i nakken og på siden av hodet. Dette er en langsom prosess som strekker seg over flere år. Hos kvinner finner man et annet mønster. I stedet for store, bare hårpartier, blir kvinnene ofte bare diffust tynnere i håret. Mennesker som er arvelig disponert for tynnhårethet eller skallethet, har et stykke utenfor de skallete områdene helt normale hårsekker. Hårsekkene i de områdene som er disponert for å bli skallete har en arvelig følsomhet overfor en av kroppens normalt forekommende kjemiske forbindelser. Den heter dihydrotestosteron (DHT), og omdannes fra testosteron i huden. Uten at man med sikkerhet kan si hvorfor, vet man at genetisk følsomme hårsekker skrumper inn når de utsettes for DHT. Etter hvert som hårsekkene blir mindre, blir hårets vekstfase kortere og hvilefasen lengre. Hårene blir lysere, kortere og mindre rotfaste, og de slutter å vokse. [b']Mannlig type håravfall kan ramme både menn og kvinner. Den arvelige disposisjonen kommer like gjerne fra farens som fra morens side. Mannlig type håravfall forekommer imidlertid hyppigst hos menn.[/b] Endret 28. februar 2011 av Uderzo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå