Gå til innhold

Hvordan virker gravitasjonskraften?


Anbefalte innlegg

Noen som skjønner noe av Einstein og relativitetsteori-greiers forsøk på å forklare gravitasjonskraften med krumming av rommet og sånt? Den populære illustrasjonen med objekt nedi et kurvet hull, er ikke det egentlig bare sirkel-argumentasjon? Forklarer den ikke gravitasjonskraften ved hjelp av gravitajon? Eller har jeg missforstått noe? Som denne siden forklarer:

 

http://www.21stcenturyideas.com/gravity.html

 

"When Einstein had trouble explaining his new theory of gravitation to the public, someone came up with a picture of a rubber membrane with a dimple under the large mass (above). Everyone nodded, as if they understood. No one suggested that the "real gravity" was making the mass sink into the rubber membrane. BUT, if the image had been turned on edge (right), everyone would have asked, "What is the force pushing the mass to the right?" and no one (except a mathemathican) would have agreed with this lame theory......Looks like Einstein got his theory of Gravity wrong. "Space-Time" curvature doesn't seem to be helpful in understanding HOW gravity works."

 

Kan denne teorien virkelig være så dum?

 

Gravitasjonskraften er jo helt forbløffende, kan jo virke som en magisk kraft som holder oss i bane rundt sola uten at vi er festet i noen ting!

Foreløpig kan jeg ikke skjønne noe annet enn at gravitasjonskraften forårsakes av Gud som holder universet oppe ved sin overnaturlige kraft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreløpig kan jeg ikke skjønne noe annet enn at gravitasjonskraften forårsakes av Gud som holder universet oppe ved sin overnaturlige kraft.

Det tror jeg på, og det skal du få stå for helt selv.

 

Du står vel ikke akkuratt i leiren som skal rope høyest om sirkelargumentasjon her "gud skapte seg selv".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som skjønner noe av Einstein og relativitetsteori-greiers forsøk på å forklare gravitasjonskraften med krumming av rommet og sånt? Den populære illustrasjonen med objekt nedi et kurvet hull, er ikke det egentlig bare sirkel-argumentasjon? Forklarer den ikke gravitasjonskraften ved hjelp av gravitajon?

 

 

Det er riktig. Den generelle relativitetsteorien gir ikke noe fullgodt svar på grunnårsaken til gravitasjon. Den er imidlertid et godt verktøy for å beregne virkningene av den. F.eks ville ikke gps være mulig uten å ta hensyn til å måtte kompensere for romtids-krumningen Einstein forutså ...

 

 

 

 

 

 

Foreløpig kan jeg ikke skjønne noe annet enn at gravitasjonskraften forårsakes av Gud som holder universet oppe ved sin overnaturlige kraft.

 

Vel, det sier mye om hvilke rare ting som beveger seg oppe i hodet ditt, og veldig lite om hvordan universet fungerer ...

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gravitasjonskraften er jo helt forbløffende, kan jo virke som en magisk kraft som holder oss i bane rundt sola uten at vi er festet i noen ting!

Foreløpig kan jeg ikke skjønne noe annet enn at gravitasjonskraften forårsakes av Gud som holder universet oppe ved sin overnaturlige kraft.

 

At vi ikke vet helt hvordan noe fungerer, betyr ikke at vi må finne på egne løsninger. Slik tankegang tilhører fortiden.

Endret av dotten☻
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gravitasjonskraften er jo helt forbløffende, kan jo virke som en magisk kraft som holder oss i bane rundt sola uten at vi er festet i noen ting!

Foreløpig kan jeg ikke skjønne noe annet enn at gravitasjonskraften forårsakes av Gud som holder universet oppe ved sin overnaturlige kraft.

 

JA!! Endelig en som har forstått det! Det finnes ingen "magisk" kraft som holder oss festet i jorden! Det er jo helt ÅPENBART at det er Gud som presser oss ned, med sin allmektige hånd direkte fysisk! At vitenskapsmenn heller vil forholde seg til empiriske data er jo bare med på å bekrefte deres ateistiske onde agenda som vi kristne har en gudegitt oppgave å opplyse om!

 

Ellers håper jeg vi snart også kan få bekreftet at sola faktisk ikke fusjonerer, men at det er Guds ånd som skaper det liksomfenomenet som andre kaller "fusjon" (akkurat som om grunnstoffer kan smelte sammen hehe, bra at vi to i alle fall vet bedre Jon Kristian!)

 

Kilde for min evangeliske absolutte sannhet:

http://www.theonion.com/articles/evangelical-scientists-refute-gravity-with-new-int%2C1778/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det så er ikke det eksempelet ment som noen forklaring eller illustrasjon på hvordan gravitasjon fungerer. Men det er en illustrasjon på hvordan gravitasjonen til et objekt påvirker romtiden og dermed hvordan det påvirker andre objekter.

 

Hadde alle tenkt på samme måte som trådstarter så hade vi fortsatt vært huleboere. Jeg klarer ikke å forstå at noen ikke klarer å godta at vi ikke vet, men at vi "jobber med saken". Er de så redde for det ukjente?

 

Religiøse som følger blind tro:

Dette skjønner jeg ikke hvordan fungerer, det må være gud.

 

Tenkende mennesker:

Dette skjønner jeg ikke hvordan fungerer. La oss utforske det og prøve å finne sammenhengen og hva som gjør at det fungerer.

 

Gjett hvilken tankegang som har gitt oss fly, TV og internett....

Lenke til kommentar

"There must be a god because I don't know how things work." :!:

 

The Colbert reports eminente (og morsomme) analyse av Bill O'Reillys gudstro:

http://www.colbertnation.com/the-colbert-report-videos/370183/january-06-2011/bill-o-reilly-proves-god-s-existence---neil-degrasse-tyson

 

Originalintervjuet mellom Bill O'Reilly og David Silverman i helhet:

http://www.youtube.com/watch?v=2BCipg71LbI

  • Liker 3
Lenke til kommentar

[...]

Kan denne teorien virkelig være så dum?

Her gjelder det forstå forskjellen på teorien og analogien som er brukt for å forklare et aspekt ved teorien. Generell relativitet sier ikke at kulen trekkes ned mot gummiduken, dette er bare en analogi som brukes fordi det er vanskelig å se for seg hvordan generell relativitet engentlig virker.

 

Gravitasjonskraften er jo helt forbløffende, kan jo virke som en magisk kraft som holder oss i bane rundt sola uten at vi er festet i noen ting!

 

Ja, gravitasjonskraften er helt fantastisk. Det er også de andre kreftene som styrer i naturen. Og kanskje like fantastisk er det at vi etterhvert har forstått ganske mye av hvordan disse kreftene virker.

Lenke til kommentar

Det er forbløffende hvordan det nærmest er en regel å kaste seg over folk som hyener med en gang noen nevner gud eller sin tro. Joda, jeg er helt enig med argumentene deres, men er det virkelig nødvendig å behandle folk på den måten. Et lite og uskyldig utsagn fra trådstarter bebøver ikke føre til en "offentlig henrettelse".

Just sayin' :ermm:

Endret av MækkTævvish
Lenke til kommentar

Det er forbløffende hvordan det nærmest er en regel å kaste seg over folk som hyener med en gang noen nevner gud eller sin tro. Joda, jeg er helt enig med argumentene deres, men er det virkelig nødvendig å behandle folk på den måten. Et lite og uskyldig utsagn fra trådstarter behøver ikke føre til en "offentlig henrettelse".

Hadde det ikke vært for de to siste setningene, så hadde dette vært en post/tråd hvor en person søker informasjon eller svar på ett spørsmål. Men når man legger til de to siste, og spesielt den siste setningen så dras det en konklusjon (og en ganske spesiell en), og hva er da formålet med tråden? Misjonering?

Vil ikke si at den siste setningen er liten og uskyldig, den forkaster mye viten/kunnskap med noen få ord.

 

Er greit å påpeke problemer med en slik tankegang, og nødvendig å rette opp i det som er feil og andre missforståelser, men det er selvfølgelig gode og dårlige måter å gjøre dette på.

Lenke til kommentar

Hadde kanskje vært en sak om det bare var en uskyldig uttalelse, men denne brukeren er vel på kanten mot et troll.

 

For ikke å snakke om "Jeg skjønner ikke dette, det måå være magi!!! HERPDERP" innstillingen som ikke akkuratt er noen måte å starte en god diskusjon.

 

 

Det er forbløffende hvordan det nærmest er en regel å kaste seg over folk som hyener med en gang noen nevner gud eller sin tro. Joda, jeg er helt enig med argumentene deres, men er det virkelig nødvendig å behandle folk på den måten. Et lite og uskyldig utsagn fra trådstarter behøver ikke føre til en "offentlig henrettelse".

Hadde det ikke vært for de to siste setningene, så hadde dette vært en post/tråd hvor en person søker informasjon eller svar på ett spørsmål. Men når man legger til de to siste, og spesielt den siste setningen så dras det en konklusjon (og en ganske spesiell en), og hva er da formålet med tråden? Misjonering?

Vil ikke si at den siste setningen er liten og uskyldig, den forkaster mye viten/kunnskap med noen få ord.

 

Er greit å påpeke problemer med en slik tankegang, og nødvendig å rette opp i det som er feil og andre missforståelser, men det er selvfølgelig gode og dårlige måter å gjøre dette på.

 

Det er tydelig at vi tolker ting litt forskjellig.

Jeg tolket det som en naiv og spøkende setning som egentlig sa:

"Jeg er dum [i slike/dette temaer], og jeg håper at dere kan hjelpe meg med å forstå mer."

 

Setningen er så selvmotsigende at jeg ikke kan forestille meg at trådstarter mente det slik dere oppfattet det.

Lenke til kommentar

Det er forbløffende hvordan det nærmest er en regel å kaste seg over folk som hyener med en gang noen nevner gud eller sin tro. Joda, jeg er helt enig med argumentene deres, men er det virkelig nødvendig å behandle folk på den måten. Et lite og uskyldig utsagn fra trådstarter bebøver ikke føre til en "offentlig henrettelse".

Just sayin' :ermm:

 

Det må hvertfall slås tilbake på, til ære for alle som har brukt livet sitt på å søke etter viten.

Men det viktigste er nok å prøve å opplyse andre, ikke hetse.

Endret av ikkespisgress
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tydelig at vi tolker ting litt forskjellig.

<snip>

Setningen er så selvmotsigende at jeg ikke kan forestille meg at trådstarter mente det slik dere oppfattet det.

Det kommer nok an på hvor mye eller om du har vært innom "Religion, filosofi og livssyn" delen av forumet. En del av de postene jeg har sett i fra denne brukeren der er det som gjør at jeg tolker/oppfatter det slik jeg gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...