Gå til innhold

best mulig måte og spille inn nye høytalere på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen sannhetsord

 

Du har skjønt det :yes:

 

Til dere andre: Dere trenger ikke tenke så mye på hvordan en høytaler spilles inn. Poenget er rett og slett at den vil låte bedre etter en tid (da sier en gjerne at den er innspillt). Fordelen med å la de stå på 24/7 er selvfølgelig at du dermed vil få bedret lydkvaliteten raskere.

 

Jeg kjøpte meg selv et par nye høyttalere for en stund siden, og når jeg koblet de opp første gang var diskanten så skatp og ubehagelig at jeg trodde det var noe galt med dem. De første ukene lot jeg altid anlegget stå på med musikk (Brukte de ellers som vanlig). Dagen etter var det allerede en betydelig forbedring, så ytterligere liten forbedring i løpet av de neste ukene.

Det er slettes ikke vanskelig å høre forskjell på nye høytalere vs "innspilltte" høytalere!

Lenke til kommentar

Poenget med å innspille høyttalere er at kantophenget skal kunne myknes og ikke for å myke opp membramen, støvhetten/spideren, slipe til spolen og lignende.

 

Det fleste høyttaler elementer er konstruert for å fungere som et stempel (dvs. lineært fram og tilbake) for å skape lydbølger som skal bli til troverdige toner.

 

Et stivt kantoppheng fører til at membramen ikke svinger fram og tilbake like fort som signalet den får fra forsterkeren. Man får altså dårligere transient og impulsegenskaper.

 

Kantopphenget er forøvrig med å avgjøre hvilket volum et høyttalerelement passer best i.

 

Atter andre elementer og høyttalere er konstruert for å få kontroll over en membrans vanligvis "enorme" oppbrytninger (resonansproblemer) rundt "topp" frekvensen til elementet. Et delefilter med lav avskjæring (f.eks. 6 db oktav) og stor overlapping mellom elementene, vil også kunne tjene på at selve elementet mykes opp. Har sågar hørt om de som har smurt smør/olje på elementet (av papp) for å få mykere lyd.

 

Forøvrig har de fleste høyttalerne passive delefilter. Dvs tilsvarende komponenter som i annet Hi-Fi utstyr.

 

Skal man bli raskt ferdig med innspillingen av en høyttaler må høyttalerne tilføres signaler/toner over det meste av frekvensregisteret. Med radiostøy (i fase eller motfase) vil det ta temmelig lang tid før basselementene er innspilt. Ha gjerne på musikk,radio mens en er borte på jobb. Er det fare for lyn, bør man ikke la alt stå på og dra på en to-tre ukers sommerferie uten å ha overspenningsvern.

Lenke til kommentar

Jeg må bare driste meg til å si mye svada og endel fakta :-)

 

Hvilken bakgrunn har du for å si at en evt oppmykning av sentreringsringen skjer mer effektivt med et bredbåndet enn et smalbåndet signal?

 

Hvis elementet svinger med lavere hastighet enn signalet inn betyr det i praksis at tonehøyden forandres. Dette finnes lett ikke være tilfellet...

 

K.

Lenke til kommentar

Så på min RC-3 Så er det berre og sjå film og herje på? Er jo ikkje akkurat så masse lyd i filmen (pratinga). Han på butikken sa det var berre til og spele høgt da eg var på demo lytting, kan det bety at høgtalerene var litt innspelte fra før av? Og han som solge meg høgtalere hadde peil (trur eg da)

 

Centern er ikkje like gammal som frontene... også synes eg cetnern speler vel høgt...! kan det ha med innspeling og gjere? at centern har meir følsomheit no?

Lenke til kommentar
Poenget med å innspille høyttalere er at kantophenget skal kunne myknes og ikke for å myke opp membramen, støvhetten/spideren, slipe til spolen og lignende.

 

Det fleste høyttaler elementer er konstruert for å fungere som et stempel (dvs. lineært fram og tilbake) for å skape lydbølger som skal bli til troverdige toner.

 

Et stivt kantoppheng fører til at membramen ikke svinger fram og tilbake like fort som signalet den får fra forsterkeren. Man får altså dårligere transient og impulsegenskaper.

 

Kantopphenget er forøvrig med å avgjøre hvilket volum et høyttalerelement passer best i.

 

Forøvrig har de fleste høyttalerne passive delefilter. Dvs tilsvarende komponenter som i annet Hi-Fi utstyr.

 

Skal man bli raskt ferdig med innspillingen av en høyttaler må høyttalerne tilføres signaler/toner over det meste av frekvensregisteret. Med radiostøy (i fase eller motfase) vil det ta temmelig lang tid før basselementene er innspilt. Ha gjerne på musikk,radio mens en er borte på jobb. Er det fare for lyn, bør man ikke la alt stå på og dra på en to-tre ukers sommerferie uten å ha overspenningsvern.

Nå får du skjerpe deg da. Støvhette er ikke det samme som "spider". Spider er den gule, saken som er merket med "F" på dette bildet.

xls.jpg

 

Den har som oppgave å sørge for at spolen og dermed membranet kommer tilbake til utgangsposisjonen. Den virker altså som fjæring og kalles også "suspension" på engelsk. Det er spideren som bestemmer VAS i parameterne, kantopphengningen virker også inn, men i mye mindre grad enn "spideren".

 

Volumet en høyttaler passer inn bestemes av ALLE delene i elementet. Kantopphenget har liten påvirkning på optimalt volum. Ikke tar det så lang tid å spille inn et kantoppheng heller, det vet alle som har byttet kantoppheng. Det tar som regel bare 10 timer.

 

Så det så! :D

Lenke til kommentar
Jeg må bare driste meg til å si mye svada og endel fakta :-)

 

Hvilken bakgrunn har du for å si at en evt oppmykning av sentreringsringen skjer mer effektivt med et bredbåndet enn et smalbåndet signal?

 

Hvis elementet svinger med lavere hastighet enn signalet inn betyr det i praksis at tonehøyden forandres. Dette finnes lett ikke være tilfellet...

 

K.

Takk, sentreringsring passer bra som navn.

Hvis spolen slår med lavere hastighet vil det ikke forandre tonehøyden, tonehøyden er lik, men spolen rekker ikke å slå like langt før signalet trekker spolen tilbake igjen, altså blir det lavere amplitude, lavere lyd. Så der tok du nok feil.

 

Det blir jo ikke noen forskjell på om det er et bredbåndet eller smalbåndet signal. Et bredbåndet signal betyr jo bare at det er mange frekvenser samtidig, men et smalbåndet er få. Det som utgjør forskjell er hvor langt frekvensen(e) får elementet til å slå. Jo lengre utslag, jo raskere innspilling/oppmykning.

 

Fremmedord imponerer forøvrig ingen, det skaper bare forvirring.

Lenke til kommentar

>Takk, sentreringsring passer bra som navn.

>Hvis spolen slår med lavere hastighet vil det ikke forandre tonehøyden, >tonehøyden er lik, men spolen rekker ikke å slå like langt før signalet >trekker spolen tilbake igjen, altså blir det lavere amplitude, lavere lyd. >Så der tok du nok feil.

 

Hvordan tror du så en diskant kan gjengi høyere frekvenser enn en bass? Fordi membranen svinger hurtigere.

 

Membran utsving gir amplitude

-for langt utsving gir forvrengning

Membran svingehastighet gir frekvens

-feil svingehastighet gir FM eller forandring i tonehøyde

 

QED

 

>Det blir jo ikke noen forskjell på om det er et bredbåndet eller >smalbåndet signal. Et bredbåndet signal betyr jo bare at det er mange >frekvenser samtidig, men et smalbåndet er få. Det som utgjør forskjell >er hvor langt frekvensen(e) får elementet til å slå. Jo lengre utslag, jo >raskere innspilling/oppmykning.

 

Dvs amplitude. Ut ifra den argumentasjonen burde innspilling være noe tull, og man burde heller høre på vanlig musikk på høyest mulig volum...

 

Godt tips ang fremmedord. Skal prøve å snakke så folkelig som mulig.

 

Knut

Lenke til kommentar
Så på min RC-3 Så er det berre og sjå film og herje på? Er jo ikkje akkurat så masse lyd i filmen (pratinga). Han på butikken sa det var berre til og spele høgt da eg var på demo lytting, kan det bety at høgtalerene var litt innspelte fra før av? Og han som solge meg høgtalere hadde peil (trur eg da)

 

Centern er ikkje like gammal som frontene... også synes eg cetnern speler vel høgt...! kan det ha med innspeling og gjere? at centern har meir følsomheit no?

Herj ivei, men herj med måte. Ikke ødelegg øra dine!

At centern har høyere følsomhet er godt mulig. Uinnspilte høyttalere har lavere følsomhet enn innspilte, så det skal vel være sånn. Du kan jo kompansere for det på forsterkeren.

Og høyttalere er nesten alltid innspilte når de stilles i butikken. De låter mye bedre innspilte, så de gidder jo ikke sette frem noen uinnspillte.

Lenke til kommentar

....Støvhette er ikke det samme som "spider". Den har som oppgave å sørge for at spolen og dermed membranet kommer tilbake til utgangsposisjonen. Den virker altså som fjæring og kalles også "suspension" på engelsk. Det er spideren som bestemmer VAS i parameterne, kantopphengningen virker også inn, men i mye mindre grad enn "spideren".

 

Ikke tar det så lang tid å spille inn et kantoppheng heller, det vet alle som har byttet kantoppheng. Det tar som regel bare 10 timer.

 

Så det så! :D

 

Beklager at jeg i et øyeblikk skrev at noe som kunne forstås slik at støvhette og spider var det samme.

 

Mener du at det er "spideren" som må spille inn og ikke kantopphenget? Det høres litt ulogisk ut i og med at "spiderens" oppgave er å få membramen tilbake på plass etter en utsving og at den derfor må mykes opp gjennom innspilling........ :o

 

Smør litt skokrem på "spideren", så blir den myk og fin. :lol:

 

Optimal volum på høyttaler i forhold til lik gjengivelse av alle frekvenser bestemmes hovedsaklig av elementets VAS og Qts - så det så. :yes:

Lenke til kommentar

Hvordan tror du så en diskant kan gjengi høyere frekvenser enn en bass? Fordi membranen svinger hurtigere.

 

Grunnen til at en diskant kan gjengi høyere frekvenser enn en bass, er fordi den har mindre vekt å flytte på. For å få mindre vektå flytte på, så lager man diskanter med liten diameter. For å kunne flytte nok luft må de slå lengre, og dermed må de bli raskere. Vi kunne laget en 1" basselement. Den måtte ha ekstrem slaglengde for å gjenngi bass, og ville blitt ekstremt mye raskere enn diskanter.

Så argumentasjonen din holder ikke.

 

Membran utsving gir amplitude

-for langt utsving gir forvrengning

Membran svingehastighet gir frekvens

-feil svingehastighet gir FM eller forandring i tonehøyde

Riktig, bortsett fra forandringen i tonehøyde.

Dvs amplitude. Ut ifra den argumentasjonen burde innspilling være noe tull, og man burde heller høre på vanlig musikk på høyest mulig volum...

 

Godt tips ang fremmedord. Skal prøve å snakke så folkelig som mulig.

Helt riktig!! "Innspilling" er tull.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg i et øyeblikk skrev at noe som kunne forstås slik at støvhette og spider var det samme.

 

Mener du at det er "spideren" som må spille inn og ikke kantopphenget? Det høres litt ulogisk ut i og med at "spiderens" oppgave er å få membramen tilbake på plass etter en utsving og at den derfor må mykes opp gjennom innspilling........ :o

 

Smør litt skokrem på "spideren", så blir den myk og fin. :lol:

 

Optimal volum på høyttaler i forhold til lik gjengivelse av alle frekvenser bestemmes hovedsaklig av elementets VAS og Qts - så det så. :yes:

Kantopphenget må selvfølgelig også spilles inn. Men det er sentreringsringen som utgjør den største forskjellen før og etter innspilling. Ihvertfall når man tenker på målbare parametere.

 

Jeg slurva fælt når jeg sa at sentreringsringens oppgave var å få membranet tilbake på plass. Dette er forøvrig en av oppgavene, men den aller viktigste er å holde spolen sentrert under (høye) utslag. Så hvis du synes det høres ulogiskt ut at den blir bedre når den blir innspilt så skal jeg prøve å forklare det.

 

I utgangspunktet skal magnetfeltet sørge for å drive spolen og dermed membranet, men sentreringsringen hjelper til. Så sentreringsringen trenger ikke være spesielt stiv til dette formålet. Er den stiv vil den dessuten dempe utslaget, dermed blir følsomheten lav(ere). Et stivt oppheng demper også utslaget, men ikke i like stor grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...