Gå til innhold

BK: Rovdyr


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Jeg har bevisst lagt komposisjonen slik mht halen. Dette er fordi at det er mye forstyrrende elementer bak dyret, så for å ha minst forstyrrende bakgrunn mht flere farger mv ble det slik. Jeg gadd ikke å manipulere vekk pinnen i front, den er del av øyeblikket. :)

Lenke til kommentar

Flott katt, bra potrett. For meg virker den hvite greia som komposisjons messig "ligger" akurat opp ryggen litt merkelig. Blikk har en tendens til å dra mot lyse partier i bilder, slik at jeg synes dette er litt uheldig. Jeg blir også litt forstyrret av det lille svarte hjørnet opp t.v.

 

men flott foto, beklager dersom dette ble for mye pirk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det hvite partiet over ryggen til katten kalles for snø, og det er det lite å gjøre med på denne tiden av året! :) Det eneste jeg kunne ha kjørt bildet igjennom Photoshop, og kjørt på med noen layers for redusere eller fjerne snøen. Men da igjen.. da blir dette ikke et portrett av ei katt, da blir det bildemanipulasjon.. Og det er vel ikke helt det samme? ;)

Lenke til kommentar

Det at eit element var der når du tok bilete er eit elendig argument. Når du fotograferer må du forholda deg til det rundt deg å gjera det beste ut av det. Dersom forholdene ikkje er gode nok for å fp eit bra bilete er det heller ingen vits i å visa fram dette bilete. Du må velga ut og visa fram dei bileta som er best, ikkje dei som er middelmådige, for så og skylda på at "det var sånn".

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det viktigste for meg er at jeg ble fornøyd med bildet under rådende forhold som jeg hadde til disposisjon. Klart det er noe trekke ned/pirke på den tekniske biten av det. :) Men hvis du har et eller to tips til hvordan jeg kan få dyret til å stoppe akkurat der jeg vil for å få perfekte forhold/bakgrunn for bilde taking så er jeg veldig åpen for tipset. :) Hvis ikke du har noen gode råd å komme med for å få dette til.. så har kommentaren din null nytteverdi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
..vere noe ullen/uskarpt..

 

Det er definitivt ikke uskarpt. :) Fokuset ligger på øyene.. at kroppen litt utav fokus.. kommer av at fokusplanet er såpass lite. Det er blender f/2,8 som er brukt. Avstanden til katten er litt over 5 meter, og da er DOF kun 0,1 meter, altså +/-10 cm. :)

Lenke til kommentar

Hei, det er absolutt ikke meningen å vere ufin!! dette må vere helt klart.Eg forstår meg selvfølgelig på dof og det tekniske i et bilde! visst ikke hadde eg ikke kritisert bildet. det er uskarphet på hodet på katten. strukturen i pelsen er ullen/uklar, øynene ser rimelig skarpe ut, mulig det trenger en oppskarping i egnet program. Eg legger ved et dyre bildesom jeg har tatt selv, som bør kunne brukes til referanse ang skarphet/dof. med vennlig hilsen fotogigen.

post-214138-0-17617400-1298804152_thumb.jpg

Endret av fotogigen
Lenke til kommentar

Det viktigste for meg er at jeg ble fornøyd med bildet under rådende forhold som jeg hadde til disposisjon. Klart det er noe trekke ned/pirke på den tekniske biten av det. :) Men hvis du har et eller to tips til hvordan jeg kan få dyret til å stoppe akkurat der jeg vil for å få perfekte forhold/bakgrunn for bilde taking så er jeg veldig åpen for tipset. :) Hvis ikke du har noen gode råd å komme med for å få dette til.. så har kommentaren din null nytteverdi.

 

Hadde du reist kamera litt høyere, hadde du unngått både kvisten og snøen bak. (Ser ut til at du kanskje sitter på huk..?) Ut fra fokus på bakken å dømme, kan det se ut som fokus har havnet litt nære kamera.

 

Ofte kan du få dyr til å stoppe, og se på deg ved å plystre på de.

Lenke til kommentar

Her ville jeg hatt litt mer luft over katten, og ikke kuttet halen. Ville beveget meg i forhold til katten og bakgrunnen, nok litt til venstre, så jeg ikke hadde hatt den distraherende hvite bakgrunnen. Er snøen der, så er snøen der, og så får man forholde seg til den. Kanskje også hatt annen timing, er ikke helt fornøyd med posituren, selv om blikkontakten er god.

 

Er heller ikke sikker på at det er 100% i fokus - det ser ut som om bakken et stykke foran katta er en del skarpere enn øynene - det tror jeg du tydelig ser i originalfilen.

(Men så er jeg også personlig i overkant kresen angående fokus på mine egne bilder, da - liker selv at det er skarpt i 100% crop selv om jeg bare noensinne kommer til å bruke det nedskalert. :whistle: )

 

Tror også du skal lese ÅdneDs innlegg en gang til. Det han skriver er at man ikke kan skylde på at "jammen - tingen var der da jeg skulle ta bildet" - så får du heller ta bildet på et annet tidspunkt eller ta et annet bilde. Og det er faktisk et veldig godt poeng. "Så fikk jeg ikke akkurat det bildet jeg ville ha - denne gangen". Og så kan du i steden ta et enda bedre bilde neste gang. Å være kresen ovenfor seg selv og resultatet er en viktig ting for å komme videre som fotograf.

 

Kan være en god ting å tenke mer på komposisjon - har selv der mye å lære, men her er det ikke noe naturlig å hvile blikket på - for lite luft over, for mye (i forhold til resten av bildet slik det er nå) luft på høyresiden, en distraherende kvist i bunnen og halen avkuttet på venstresiden. Kikk gjerne på "rule of thirds" og legg gjerne så øyne eller andre viktige deler av kroppen ligger i et krysningspunkt.

 

Hvordan få dyret til å stoppe akkurat "der"? Tålmodighet, tålmodighet, tid, erfaring, kontakt med dyret og tålmodighet. Så får man ta et annet bilde av dyret eller bilde av et annet dyr.

 

 

Ellers - du kan også med fordel skarpe opp bildet - jeg tok en kjapp smart sharpen i PS, og så ble det mye bedre angående detaljer i katteansiktet. I det du skal bruke bilder til noe som helst - alltid endre størrelse og deretter oppskarping - alltid!

Tror også jeg ville endret litt i sortnivå/kurver - ville hatt litt mer kontraster i pelsen, som her er litt flat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Takk for svar!! :D

 

Jeg skal se hva jeg får gjort i PS med dette, dette bildet er nærmest å regne som rett utav kameraet, og antagelig så har jeg mere å hente hvis jeg redigerer dette litt.. Skal se om jeg får slengt opp en ny variant i løpet av kvelden.. kanskje! ;)

Lenke til kommentar

Det hvite partiet over ryggen til katten kalles for snø, og det er det lite å gjøre med på denne tiden av året! :) Det eneste jeg kunne ha kjørt bildet igjennom Photoshop, og kjørt på med noen layers for redusere eller fjerne snøen. Men da igjen.. da blir dette ikke et portrett av ei katt, da blir det bildemanipulasjon.. Og det er vel ikke helt det samme? ;)

Værsågod for kritikken!

 

Det å komponere bildet kan gjøres på forskjellige måter. Her er noen tips: Flytte deg og kamera. For bevegelige objekter, vente til de flytter seg. Utsnitt kan endres i ettertid ved beskjæring.

 

Nå påpeker jeg at jeg synes det er bra foto, men dersom du ikke ønsker kritiske kommentarer så er kanskje ikke dette beste plassen?

 

Nå mener jeg ikke at man skal ta alle kommentarer for god fisk, og en diskusjon rundt forslag er ikke dumt. jeg synes alikevel at man skal vise litt takknemlighet for de som seriøst forsøker seg med kritikk, selv om man er uenig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...