Gå til innhold

[Løst] Varmt kabinett, råd?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et coolermaster 690II advanced kabinett med vifte i front, topp, bak og på siden. Jeg har montert viftestyring for ikke å få så mye støy fra disse, så jeg regulerer de inn på et tolererbart nivå. Problemet er at kabinettet fortsatt blir ganske varmt, og det gjør også at cpu og gpu temperaturen blir høy. Alle viftene bortsett fra fronten suger ut luft av kabinettet, noe jeg har funnet ut gir best effekt.

 

Jeg vurderer et enkelt vannkjølingssett for å få flyttet en av varmekildene bort fra hovedkort og gpu. Det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer med denne løsningen, har det hjulpet for noen som har byttet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skrur ned hastighet på vifter sier det seg selv; mindre kjøling. Er vel bare en vifte i front på dette kabinettet?

 

Selv om du har mange eksosvifter betyr ikke det superduper kjøling. Greit, de suger ut varmluft, men hva gir hardware'n kaldluft/kjøling? Blir litt lite med bare en innsugsvifte.

Eventuelt oppgrader vifte i front.

 

Resten av innmaten trenger jo masser av kald luft. Varme stiger opp, så vifter i topp og bak skal være eksosvifter, men i dør og front skal det dras inn luft (innsug).

Lenke til kommentar

Når du skrur ned hastighet på vifter sier det seg selv; mindre kjøling. Er vel bare en vifte i front på dette kabinettet?

 

Selv om du har mange eksosvifter betyr ikke det superduper kjøling. Greit, de suger ut varmluft, men hva gir hardware'n kaldluft/kjøling? Blir litt lite med bare en innsugsvifte.

Eventuelt oppgrader vifte i front.

 

Resten av innmaten trenger jo masser av kald luft. Varme stiger opp, så vifter i topp og bak skal være eksosvifter, men i dør og front skal det dras inn luft (innsug).

 

det som skjer i mitt kabinett er at hvis alle viftene utenom front er exaust så drar den opp kald luft gjennom bunnen av kabinettet og forbi skjerkort og cpu, og så ut gjennom toppen. Bunnen av kabinettet mitt er åpent med gitter ser du. Jeg hadde egentlig viften på siden til å blåse inn kald luft, men da ble cpu og gpu faktisk varmere.

 

Jeg har byttet alle viftene til 140mm noctua vifter, i håp om å få et bedre resultat, men når jeg skrur alle opp på over 50% blir det rett og slett for mye støy.

 

Det jeg egentlig lurer på er om noen som har installert vannkjøling har noen erfaringer med om det ble kjøligere generelt i kabinettet.

Endret av Supermann81
Lenke til kommentar

det som skjer i mitt kabinett er at hvis alle viftene utenom front er exaust så drar den opp kald luft gjennom bunnen av kabinettet og forbi skjerkort og cpu, og så ut gjennom toppen. Bunnen av kabinettet mitt er åpent med gitter ser du. Jeg hadde egentlig viften på siden til å blåse inn kald luft, men da ble cpu og gpu faktisk varmere.

 

Tja viftene tar vel luften fra der den er lettest tilgjengelig. Så med mindre du har tettet igjen åpningene i sidepanelet vil luften bli sugd inn der og forsvinne ut i toppen/bak uten å gå over komponentene inni kabinettet ditt...

Lenke til kommentar

det som skjer i mitt kabinett er at hvis alle viftene utenom front er exaust så drar den opp kald luft gjennom bunnen av kabinettet og forbi skjerkort og cpu, og så ut gjennom toppen. Bunnen av kabinettet mitt er åpent med gitter ser du. Jeg hadde egentlig viften på siden til å blåse inn kald luft, men da ble cpu og gpu faktisk varmere.

 

Tja viftene tar vel luften fra der den er lettest tilgjengelig. Så med mindre du har tettet igjen åpningene i sidepanelet vil luften bli sugd inn der og forsvinne ut i toppen/bak uten å gå over komponentene inni kabinettet ditt...

 

Det er mulig det er derfor komponentene ble varmere når jeg blåste inn kald luft der. Men nå suger den ut varm luft. Jeg har nå en idle temperatur på 44 grader i hk og 46 på cpu. Skjermkort, og de fleste temp sensorer jeg har på viftestyringen min er 37-40 grader på idle. Men når jeg bruker 3dgrafikk og cpu samtidig stiger temperaturene i været. Derfor var jeg fristet til å prøve en vannkjøling for å prøve å flytte en av varmekildene bort fra hk og 3dkort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering: Jeg har nå fått tak i en enkel vannkjøling, en coolit eco 240. Dette hjalp godt på cpu og system temperaturene. Jeg gikk fra 55 grader system og 60 grader cpu til grader system og 39 grader cpu.

I tillegg er systemet mere stillegående. Så dette var vell verdt 1000kr. :) Valgte coolit sin doble radiator løsning som et kompromiss, fordi jeg ikke trenger å tenke på lekkasjer og etterfylling med denne.

Endret av Supermann81
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...